|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bilinfo: 540iAT, 09/98, M62B44TU (första månaden). Körd 253.000km, varav 110.000km i min ägo. Problemet: När man kör i jämn hastighet, så känns det som om bilen "tvekar" och inte riktigt vill hålla hastigheten. Samma sak upplevs om än inte lika tydligt när man kör på farthållare. Det är däremot inga problem med accelerationer, osv. Problemet uppstår dessutom så gott som alltid när bilen är varm. Dvs, mycket irriterande om man ska köra längre sträckor. Eventuellt kan jag ana mig till att höra lite misständningar på tomgång, detta är dock lite osäkert. Jag aktiverade servicemenyns digitala varvtalsmätare och körde i ~90km/h på farthållare. Det intressant är att man ser att bilen håller hastigheten, men varvtalet går från ~1780 varv -> räknar ner till 1600 -> hoppar upp till 1780 igen. Detta sker när jag känner att den tvekar, men ett så stort hopp borde kännas rejält. Video finns här: Länk OBS! Problemet är så pass diskret att min fru inte märker det, och hon har kört rätt mycket med bilen. Gjort: Jag visste jag hade en söndring slang till "emission control pump", så jag bytte slangen i hopp om att det var avgasreningen som strulade, det hade dock ingen påverkan. Gissningar: - Misständningar? -- Olja runt tändstiftena? Ska kontrolleras snarast. - Dags att byta ut luftmassamätaren? - Läckage på insuget nånstans? - Växellådan som fått fnatt? Servicehistorik med saker som kan vara relevanta: - Nyligen bytt "emission control pump" slangen. - Bilen besiktigad prickfritt för cirka 2 månader sen. Inga problem med avgasvärdena, men den led redan då av samma "tveksamhet". - Termostat + vattenpump bytt för snart 2 år sen. Den led av typfelet att den pressat kylarvätska genom termostatsladden ända in i styrboxen vilket orsakade "engine failsafe mode". 2 stift i styrboxen hade brunnit sönder tack vare kylarvätskan som kortslutit. Jag lödde in nya stift och sen gick bilen fint igen. - Ventilkåpspackningar bytta för kanske 30.0000km sen. - Tändstift bytta vid 200.000km (dvs, för 50.000km sen, original NGK) Nästa todo: - Kontrollera eventuell olja i tändstiftsbrunnarna. - Kontrollera felkoder (Har beställt en INPA sladd från ebay, borde anlända nästa vecka). Tips och åsikter tas gärna emot! Är det något jag glömt att berätta så klaga gärna så fyller jag på med mera information. | |
| Det kan inte var kam eller vevaxelgivaren? | |
| Vanos? | |
|
Vilken typ av NGK-stift sattes i - BKR6EQUP eller BKR6EK? De senare har en livslängd på ca 5000mil medan EQUP-stiften håller i ca 10000mil. Så om det var EK-stift, är det dags att byta dem! Oavsett vilken typ av stift det är, kan det vara läge att göra en visuell kontroll av dem för att "läsa" motorns funktion. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Det är NGK BKR6EQUP. Är inte säker på att jag har verktyg själv att få loss dem, men ska försöka ta mig en titt på det snarast. smilla/BaNaN85: På vad baserar ni detta? Min tolkningen är att den borde gå kasst hela tiden isåfall, men kanske så inte är fallet? Finns det något sätt att felsöka detta utan att läsa felkoder? |
|
| När jag hade det felet, så kom det när bilen blivit varm om jag inte minns fel. | |
|
luften känner igen problemet, se min tidigare tråd Länk Som du kan se testade jag en massa saker. Hittade dock inte felet, sålde bilen med info till köparen om felet. Hoppas du fixar det. |
|
| Kolla tändstiften, tändstiftsbrunnarna (efter fukt och olja) samt tändspolarna. | |
|
På grund av arbetsresor, väder, personliga saker med mera så har detta fått stå en tid. Häromdan anlände iallafall min obd kabel och jag har lyckats få igång INPA samt kontakt med bilen. Till min förvåning så finns inga felkoder varken på motorstyrningen eller på växellådan. Däremot hittade jag lite annat smått och gott, t.ex. att "auxiliary water pump" gett kortslutningsvarning 219 gånger, vilket förklarar att jag ibland inte får värme när bilen är stillastående. Det vore trevligt om någon kan ge mej tips om var jag ska kolla (eller borde jag försöka få igång DIS?). Några screenshots (OBS, tagna på tomgång i -8 grader, bilen ännu inte fullt varm): Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk En konstig detalj är när man läser IKE. Den visar annat tillverkningsdatum, så antagligen har det bytts instrumentbräda i bilen nångång. I coding läget visar den dock information om en 4-stegs automatlåda som låter lite konstigt. Det fanns även en del felkoder i IKE, kanske man tagit den från en begagnad bil och inte kodat den fullt ut? Länk Länk IHKA felet: Länk LCM klagar även på nåt fel med thermal sensor for oillevel? Länk Slutord: Inga fel hittade, jag har inte haft möjlighet att kontrollera tändstiften men ska göra det när jag hinner. Om någon ser nåt konstigt i mina screenshots så berätta gärna vad jag bör kontrollera härnäst. För övrigt tänker jag fortsätta köra med bilen kortare sträckor, utan barn, tills jag hittar felet. |
|
|
Jag tror tyvärr att det är lockup i automaten som ständigt försöker låsa men utan att lyckas, därav dipparna i varvtal. Det kanske skulle kunna lösa sig med ny mjukvara till lådan, prova det först. Att prova byta automatoljan hjälper nog inte. Mvh |
|
|
Tack, den tanken hade jag redan i början just på grund av varvtalskastet. Det konstiga är dock att lådan fungerar i övrigt fint och att det inte finns felkoder på grund av detta? Programvaran i lådan är uppdaterad hos BMW runt 2007 (fruns lillebror jobbade då på en auktoriserad verkstad, och jag passade på att uppgradera programvaran i både motorstyrning och växellåda). Gissningsvis har det inte kommit någon nyare programvara för växellådan till en såhär gammal bil. Finns det något sätt att verifiera detta? Kan t.ex. INPA visa lägena i växellådan så man kan se när den växlar / lockup? |
|
|
...nu har jag läst igenom tråden och jag känner igen fenomenet även från min bil. (540an) Jag har nyligen låtit byta olja i automatlådan och tycker mig ha blivit av med "doppet" som beskrivs. Visst, det heter att det är "lifetimeolja" i lådan, men vad räknas som lifetime? Med 20 000+ mil på mätaren på en -01a har nog oljan gjort sitt vad som än sägs. Klart att det kostade, men hellre det än generalhaveri framöver. Förvisso är det ingen garanti, men jag har gjort ett tappert försök iaf. och bilen går mjukt och fint i mitt tycke. Lycka till! /U. |
|
| Bensinfiltret? | |
|
Efter många om och men har jag fått kollat lite mera saker: - Ingen olja runt tändstiftena. - Bränsletrycket ligger konstant på 3.5bar under körning, dvs, inga problem med bränslematningen. - Inga felkoder i INPA. - Kontrollerade oljenivån i växellådan, fyllde på kanske 0.5 liter men det kom förstås ut en del när den blev varm. - Fixade ett läckage strax efter ena lambdasonden. Tyvärr beter bilen sig fortfarande på samma sätt. Inga problem alls när man gasar, den går bra, växlar bra, osv. Men när man ligger i jämn hastighet så "tvekar" den. Funderar som näst på att testa byta luftmassamätaren. |
|
|
Jag tror som redan nämnts på lockup:en snarare än LLM:en. Borde du inte känna ryckningar över hela varvtalet med dålig LLM? Kan man rycka kontakten till LLM:en på 8:an så är det ju lätt att testa: ryckningar med urkopplad LLM = inte fel på den.. Blir det skillnad i sportläge/vinterläge på lådan? |
|
|
...men skrev jag inte BYTA OLJAN i mitt föregående inlägg? En balja med sur mjölk blir väl inte drickbar eller godare bara för att man häller i en skvätt färsk mjölk? Lådans oljefilter fick sig en omgång med för den delen... Min bil går hur mjukt och fint som helst nu vid jämn hastighet, farthållare eller inte. Jag garanterar naturligtvis INTE att just din bil skulle gå jämnare av ett oljebyte i automaten och klart att det kostar att göra en oljeservice, men är det så att du retar dig på den ojämna gången och har råd, prova med ett riktigt oljebyte inkl.filterbyte annars är det väl bara att gilla läget... Jag har kört en annan 540 med kaputt LMM, den var orkeslös och hade inte mycket att ge vid acceleration. Om en defekt LMM ger andra konstiga fenomen vet jag inte, men en ny Bosch-LMM inköpt på M*k*n*m*n kurerade den bilen iaf. /U. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.