AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.399

Köpråd och modellguide E85

Hej på er!

Nybliven medlem här på forumet efter att ha kört Saab i flera år.

Sen jag fick se en Z4 första gången i verkligenheten när den kom har jag alltid haft som önskemål om att äga en sådan och efter att ha sålt av sista Saab´en för några dagar sen kan sökandet efter lämplig bil inledas ordentligt.
Har sökt lite här på forumet men blir inte riktigt klok på uppdateringarna som kommit genom åren samt vilka tillval man "måste" ha för ha ett hyfsat andrahandsvärde den dagen man vill sälja bilen. Är inte ute efter att ha som bruksbil utan som ren hobbybil men som i nödfall kan utrustas med hardtop och vinterdäck för en eller två resor på vintern. Det som jag vet att jag är ute efter är 3,0-motorn samt automatlåda men i övrigt har jag ingen koll så snälla, hjälp mig med tips och råd.

Jag är mycket tacksam för all imput jag får och kan i gengäld bidra med råd om Saab om nån mot förmodan önskar detta! :)
3.0 motorn, manuell låda, xenon, m-sportstolar, m-sportratt, utbytt cabmotor = allt du behöver, underbar bil förövrigt!
Manuell låda ja, detta har jag funderat på en del men det lutar åt en automat trots allt.
Hade automat på senaste Saab´en och jag känner att jag blivit för lat för att växla själv. Hur är det med BMW´s lådor, visst finns det en vanlig automat och nån SMG(?), varierar detta för motorerna, årsmodellerna eller var det två olika tillval??

Hur är det med uppdateringar genom åren, läste nånting om motorerna till cabben men vilken årsmodell rörde detta??

Hur funkar det med förberedelse för hardtop, går detta att fixa i efterhand om bilen inte har det från början?? Dyrt att fixa??

Finns det nån modellguide att länka till där man kan läsa om vad som varit standardutrustning genom åren och vad som varit tillval samt vad som blivit uppdaterat genom åren??

Passar fälgar från andra BMW-modeller på E85 eller är det till att hitta fälgar man är nöjd med från början??
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Undvik SMG i alla dess former till Z4. Omodern låda, dålig tillförlitlighet. Big nono.

Nu cabmotor kom med faceliften 2005. Då kom också nya motorer som heter 2.5si och 3,0si samt vita blinkers. Ganska små förändringar trots allt. En icke-facelift men med bytt cabmotor är ett lika bra val - och betydligt billigare.

Hardtop, är inte säker men jag tror faktiskt att alla har de förberedelser som krävs från början. Osäker på detta dock men man ser aldrig nånting om hardtopförberedelse i annonser.

Jag skulle själv undvika automatlådan framförallt eftersom du faktiskt skriver att du vill ha en bil med bra andrahandsvärde. På Z4 är det långt fler spekulanter som vill ha manuell och inte automat. Bilen i sig är inte bekväm på nåt sätt så den har inte så stor betydelse av komfortskäl. Men vill du ha det så kör på det. Det är du som ska åka i bilen. Automaten i sig är hållbar och bra.

Om du vill läsa om vanliga fel kan du kolla upp fel på E46. Tekniskt sett är de identiska under skalet.

-------
//Lövet
Lövet, dig känner jag igen från STCS-forumet, kul att se dig här! :)

Tack för infon om SMG-lådan, detta ska absolut tas i beaktning när jag kollar efter lämplig bil.

Hur är det med xenon, acc, farthållare etc. är detta standard på bilarna??

Vad är det som skiljer på 3,0 och 3,0si??
Ny motor med 265hk, massa småfixar samt facelift på 3.0si
Allt det du nämner brukar vara standard på en svensksåld z4
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Man ska nog titta efter att det verkligen finns, jag tror inte det var standard iaf. Fanns inte xenon på min sv.sålda 3.0a exempelvis (pre-facelift).

-------
//Lövet
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Alla E85/86 har som standard den viktigaste utrustningen man kan önska sig, -körglädje!

Att de är väldigt driftssäkra, utom ovan typfel samt brott på bakre fjädrar, är också ett stort plus.

Ta dig tid och titta på flera objekt innan du bestämmer dig, skicket kan variera väldigt mycket. Var noga med att servicehistoriken är oklanderlig.

Glöm inte att testa en M-coupé också, bara för skojs skull ;)

Lite länkar:
Modellinfo med tips & trix: Länk
Dedikerade Z4 forum: Länk Länk

Gott nytt Z4-år på er!
Tackar ödmjukast för responsen i denna tråden.

Känner att jag fått mycket kött på benen inför mitt letande men jag lär säkert återkomma med fler frågor vad det lider.

Provköra en M tänker jag inte göra, är alldeles för rädd att jag blir alldeles för förtjust och då klarar jag inte att köpa en "vanlig" Z4 sen... :)

Appropå M, vart finns det nån bra sida med M-tillbehör och vad är det som skiljer en Z4M mot en icke??
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej!
Jag tycker du ska titta på utbudet i Tyskland också om du inte redan har gjort det. Du går in på mobile.de och där finns nu 238st Z4 3,0i och 125 st Z4 3,0si cabbar.
Där kan man verkligen leta och titta i timmar tills man hittar sin favorit både vad gäller färg, inredning och utrustning.
Lycka till!

Hasse Z4
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.