|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Hämtat ut? Är bilen ny? | |
|
Kanske fel ordval, den står på vinterförvaring nu :) The sound from a big M :) |
|
| Har du fått tillbaka bilen ännu? | |
|
Markus. Om frågan var menad till mig så står min fortfarande på vinterförvaring :) The sound from a big M :) |
|
|
Jag lämnade in bilen i tisdags till Bilpedanten för lackering av motorhuv och bakre stötfångare, han skulle även försöka suga ut 2 st små bubblor. I fredags så hämtade jag bilen igen, lackeringen blev bra! Farsan som är gammal lackerare var med och godkände den. Jag lyckades hitta ett dammkorn på ett ställe, men inget direkt störande. Tyvärr så gick det ej att suga ut bubblorna, så de får jag leva med. Men mitt helhetsbetyg är bra. Jag är nöjd! :) The sound from a big M :) |
|
|
Låter bra, du tyckte att färgen stämde? Jag ska lacka min motorhuv på onsdag så det blir spännande! |
|
|
Färgen stämde väldigt bra! Men att få det helt 100 går ju inte, bilen är ju som sagt inte ny. The sound from a big M :) |
|
|
Låter bra, jag gjorde ett lackjobb på BMW i Växjö och är inte helt nöjd med det faktiskt, det är en annan nyans på det. Pelles Billackering har gjort mina jobb innan och han är GRYM på att blanda färg, det har inte synts någon skillnad alls! Men tyvärr har han stängt igen och flyttat till Attraco eller vad det nu heter. |
|
|
Atracco har "jag" erfarenhet av. De tog drygt 5000 kr för att lacka en dörr. Kulören fick de till kalas bra. Men de "lyckades" böja en list en liiiiiten aning. Ett otränat öga ser inte detta, men det var det första JAG såg. Så ägaren åkte tillbaka till Atracco, de försökte "trycka dit listen ordentligt", men är den liiiite böjd så fjädrar den upp de där 1-2 mm, vilket listen gjorde. De hanterade detta exemplariskt, de beställde en ny list utan omsvep. När den nya listen kommit så ringde de ägaren, ägaren lämnade bilen hos de och under tiden (de hade bilen en dag) som listen monterades så lånade någon ut sin privata S4 till den drabbade, det kallar jag att stå sitt kast. Bilpedanten har "jag" haft viss erfarenhet av. Den mycket korta varianten är att de efter lite menings-skiljaktigheter samt egentligen helt onödiga diskussioner/förklaringar/whatever tog och gjorde det rätta, att erbjuda sig att rätta till sitt enkla "misstag". Kunden har långt ifrån alltid rätt, men man måste ta sig tid o lyssna på vad kunden anmärker på, egentligen. Så min åsikt är att man kan med mycket gott samvete lämna bilen till Bilpedanten, de försöker verkligen leva upp till det de heter, och lyckas bra med det, det skall de ha cred för, Är man uber-pedant, o har råd att betala vad det kostar (nu pratar jag inte försäkringsjobb) med att få ett perfekt resultat i alla avseenden så är det moses.se som gäller. De finns förvisso i skåne, men vilket resultat man kan få, men då kostar det, eller vad sägs om ca 100' för att hellackera en E39 :D? Gällande klart synbara kulörskillnader så tycker jag inte att man skall behöva acceptera det. Att spektrometern säger att det är olika kulörer är en sak, men ögat skall inte kunna se detta tydligt. Sen skall man komma ihåg att det är skillnad på ljus och ljus, en o samma kulör kan se "olika" ut i varmt solljus kontra kallt "lysrörs ljus". Så en kulör som ser "perfekt" ut när man lyser på lacken med den där kalla "LED lampan" (?) som lackerarna har så kan det se perfekt ut, väl ute i solen kan man mycket väl ana en svag nyans skillnad, en nyansskillnad man anar men är svår att avgöra om den är verklig eller inte, been there seen that :D. En big no-no är mer-yta, acceptera ALDRIG att de lackerar mer-yta, se till att blanda en så korrekt kulör som möjligt. Jag ser dagligen bilar där man lackat "mer yta", man ser ju så tydligt att de dimmat över lacken trots "fel kulör", ser ju så B ut när "mer yta" panelen har två olika nyanser, även om övergången är mjuk o fin. |
|
| Jag får dessvärre backa, till viss del, om åsikten om Atracco. Kulören såg som sagt mycket bra ut, på de bilder jag sett, jag har alltså inte sett kulören "live". Bilen har nu varit hos Ditec för keramiskt lackskydd o Ditec anmärkte direkt på att "dörren har fel kulör", den är "gulare" i nyansen. Atracco verkar stå sitt kasst även i detta fall då man erkände på plats att kulören är "fel". Utöver kulörmissen hittade Ditec ett "större hårstrå" i lacken som de anmärkte på, även detta tar Atracco på sig. Återstår att se hur de hanterar detta. Nån sk "mer yta" är inte OK. Det moses.se lackade på samma bil (bakre kofångaren) anmärkte Ditec inte på, allt annat hade varit mycket förvånande. Den gamla sanningen står sig, man måste örn-kolla alla lackjobb, verkligen granska... | |
| Nu fick jag förklarat varför nyansskillnaden inte syntes på bild..."Skadan" var en liiiten repa/jack på ca 15mm, långt ner på dörren i änden mot framskärmen. Man har alltså inte lagt på ny färg på hela dörren utan bara på att område om ca 20*40 cm, däremot klarlack på hela dörren. Det förklarar varför man inte såg nån skillnad i kulören på bilden då mina ögon drogs mot den där listen som var lätt böjd. Dessutom trodde jag att man lackat (även med kulören, inte bara klarlack) hela dörren. Vet man däremot var man skall kolla så ser man en tydlig nyansskillnad, även på bild, inget snack om saken, o det konstaterade även Atracco utan omsvep, bra. Min far som äger bilen börjar inse mer o mer hur mycket man måste kolla lackarbeten, men han ställer sig ändå undrande till att om Moses kunde, varför kan inte andra? Att göra om jobben skapar ju en jäkla massa irritation hos kunden, men även merarbete för lackverkstaden, måste ju vara billigare/enklare att lämna ifrån sig så gott som felfria arbeten första gången? Att det är nåt enstaka dammkorn i lacken är acceptabelt, men kulörskillnad o ett 5 cm långt "hårstrå" i lacken är inte OK. Stort tack till Ditec i Växjö som tog mod till sig att påpeka eventuella brister trots att min far inte bett om detta, min far trodde att det var bara han som var absurt petig o "såg i syne" gällande nyansskillnaden... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.