AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.793

E39: svårt att låsa/låsa upp med fjärrkontroll

Mr
23
Mr M-Sport
520dA Touring -11
X1 xDrive 18d -10
Bilen är väldigt lynnig när det gäller att låsa och låsa upp med nyckelns fjärrstyrning. Vissa vinklar verkar fungera väldigt bra, medan vissa andra vinklar fungerar väldigt dåligt. Ibland hjälper det att gå nära bilen, och ibland fungerar det från ca 10 meters avstånd.

Rutorna är tonade med Solar Gard HPS. Jag kan dock inte påstå att jag märkte någon markant förändring mot hur det var innan de tonades, men det kan också bero på dåligt minne. :)
Vid leverans av bilen hade batteriet laddat ur. Jag upplever dock inte att det har blivit bättre trots att jag har laddat upp batteriet ordentligt.

Någon annan som haft problem med detta?

Learning by DIYing
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Byt batterie eller "initiera" om nyckeln. Brukar "hjälpa" i de flesta fall.

- Bayerische Motoren Werke AG -
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Säger desamma byt batteri
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Finns ju inget batteri att byta, det laddas när nyckeln sitter i tändningslåset.
Eller ja, det går kanske att byta det laddningsbara batteriet, men det är inte ett vanligt engångsbatteri som skall bytas då och då.
pa
54
paha
E39 523i -98
Hej,

Har själv varit med om detta på min egen bil, exvis det har trilskats en hel vecka för att sedan nästan bli omöjligt att låsa/låsa upp med fjärren. Problemet har jag råkat ut för flera ggr och det har alltid hjälpt till 100% att ladda bilens batteri. Systemet verkar vara spännings känsligt så det är definitivt inte bara batteriet i nyckeln som påverkar utan även att man har schyst och laddat bilbatteri.
/Patrik
sc
356
scorpower
E61 523i 2006
Kan berätta att med min nyckel kan jag normalt låsa upp från ca 5M avstånd, men håller jag i nyckeln vågrätt framför mig och håller med andra handen i metallen/nyckeln så går det från 40M avstånd. Prova och se om det ger samma resultat för dig, annars beror det ju enbart på bilen och har inget med batteriet i nyckeln att göra.
Mr
23
Mr M-Sport
520dA Touring -11
X1 xDrive 18d -10
Jag mätte spänningsnivån på batteriet (nåja, via laddpunkterna i motorrummet). 12,36V. Efter att ha laddat batteriet i ca 16 timmar var det fulladdat (12,89V enligt multimetern). Jag kan inte påstå att jag har märkt någon markant skillnad. Det kan fortfarande gå bra om jag hittar rätt vinkel, men annars är räckvidden kopiöst dålig. Att få den att funka inom 5 meter är en utmaning. Ibland funkar den på större avstånd, men än en gång verkar det handla om att få alla yttre förhållanden helt rätt. Jag är lite osäker på batteriets skick då det hade laddat ur helt innan jag tog emot bilen, och det tog flera dygn att ladda det fullt.

Det är en enorm skillnad mot för E46:an som jag har. Där kan jag rikta nyckeln hur jag vill, och stå på relativt stora avstånd och låsa/låsa upp bilen. Är skillnaden verkligen så stor på E39 och E46? Jag har svårt att tro att detta är normalt.

Learning by DIYing
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Det kanske är standardfelet för dessa nycklar. Ett bleck mot nyckeln batteri brukar gå av, på min funkade det att låsa ibland, oftast inte. Jag lödde om min nyckel, därefter så kan jag utan problem lösa bilen på uppemot 40-50m avstånd.

För att kolla detta behöver du skära upp nyckeln med en mattkniv. Den går att limma ihop sen med snabblim. Det finns en del info om detta på nätet.

Är du redan användare? Logga in i menyn.