|
|
|
|---|---|
|
Jag var igår och reg besiktigade mitt senaste inköp i Tyskland. Det är en mycket trevligt utrustad 530xd av modellår 2009. När jag sedan tittar om bilen på Transportstyrelsen Mina sidor så ser jag att den nu står som 560x vilket givetvis direkt krånglade till det när jag skull ta en försäkring. Söker man på reg numret så kommer det också upp 560x. Jag har även fått ett utdrag om man låter BMW söka på chassinumret och då står det 530xd och inte ett ord om 560x. Ser också att det står 560x i tyska brief samt i COC intyget (EU intyget från fabriken) Vad är detta för betäckning ? Går detta att få ändrat och i så fall av vem ? | |
|
Det är mycket vanligt med det modellnamnet på importbilar och numera även sv-sålda E65 heter 765 även andra tillverkare benämner sina bilar på det sättet nya VW Jetta heter VW 16. På en sv-såld F11 står det följande; Registreringsnummer:AJT775 Fabrikat:BMW 5K Färg:VIT Fordonsslag:PB Fordonsår:2011 Fordonsslagsklass:I Chassinummer:WBAMX11010C310350 Typgodkännandenummer:e1*2007/46*0455*01 Typgodkännandedatum:2010-07-09 Senaste EU-regbevis del 1:2011-12-06 Senaste EU-regbevis del 2:2011-12-06 Handelsbeteckning:520D Det du kunde försöka med är att få med text på handelsbeteckning som jag gissar är tomt idag. Försäkringsbolagen bör kunna detta i och med att det är så vanligt även utan extratext. Mvh Stephan |
|
|
Jep, har själv en "560L"... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ja! Jag har nu förstått att BMW har denna beteckning och att t.ex. försäkringsbolagen klarar att översätta. Mer problematiskt är vissa tjänster på nätet, jag provade på Bildelsbasen och där blev det stopp. Gäller denna betäckning endast bilar sålda i Tyskland ? Ska säker med ett förklarande brev till Transportstyrelsen gå att få 530xd som handelsbeteckning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.