|
|
|
|---|---|
|
Tja köpte detta paket i dagarna Länk sitter nu och funderar på om jag skulle kunna vända ena högtalaren med magneten utåt? iprincip utan att det blir ljudskildnad i alla fall inte till det sämre! tror det kunde bli snyggt!? Tankar på det?? MVH | |
|
Om två basar delar samma volym blir det normalt mindre distorsion om ena elementet är vänt åt andra hållet (membranen slår åt samma håll). Anledningen är att ev. olinjärigheter i membranupphängning och magnetsystem tar ut varandra. Lådan i länken ser dock ut att vara uppdelad i två separata volymer. Om ena basen vänds kommer konens volym inkuderas i ena lådvolymen och exkuderas den andra lådvolymen. Med andra ord kommer lådvolymerna och därmed avstämningen att skilja - Mindre bra. Visst, det är en mindre volymskillnad men väl värt att tänka på. mvh/ Anders |
|
|
rena grekiskan :P så det blir inge bra med en "fel" vänd högtalare? även om man pol vänder den? |
|
|
Jag som försökte... :-) Polvändning om ena basen vänds är ett måste annars kommer basarna att släcka ut varandra. Kon och magnetsystem tar upp en volym som man måste räkna med om den befinner sig i lådan (och omvänt om den saknas i lådan). Det du kan göra är att kompensera genom att minska lådvolymen där basen är vänd med magneten utåt, lätt gjort med några träbitar. Kon + magnetsystem på en 10" bas tar upp ca 1,5L volym. Inte mycket men det orsakar lite olika avstämning. Högfrekvensegenskaperna på basen som skall spela med magnetsystemet utåt blir lidande. Inget problem på en sub som skall spelar < 100Hz. Prova som du tänkt, det skadar inte :-) mvh/ Anders |
|
|
jag tänkte att om lådorna till basarna blir olika stora så blir det ju bas med 2 olika sound! på mitt hemma system så har jag en stor jävla låda som det sitter 2x12 i vardera och där är dom avdelade så att varje 12a får olika stor volym och därmed ger ett helt annat sound ;S en tanke bara xD |
|
|
Lådan i exemplet har sannolikt en och samma volym för båda elementen, vänder du ena elementet (och polvänder samtidigt med kablaget) så blir det lite volymskillnad mot tidigare som AKN nämner i lådan. Förmodligen ger detta endast liten eller ingen märkbar skillnad på avstämningen. Du får rigga så att kabeln kommer ut, kanske genom ena reflexöppningen, och se till att det blir riktigt tätt mellan element och låda. Sen är det bara att testa och se till att inget kan komma i konflikt med den utstickande högtalaren/kablaget... utseende går före funktion på högtalare med oskyddade element som denna (och många andra). FP |
|
|
Min gissning är att lådan är delad i två skilda volymer. Tittar man på bilden så kan man se en port med en mellanvägg - dvs två portar. Enda skälet till det borde vara att att det handlar om två volymer. Är det trots allt en volym som Folke påstår kommer båda elementen att 'se' samma volymförändring och skillnaden blir försumbar. Iden att vända ena basen för att minska distorsionen använde Audi Pro (Karl-Erik Ståhl) redan år 1978. Bild på subbasen B2-50 (1978): Länk mvh/ Anders |
|
|
Helt rätt, det fanns mera info: Länk Men med tanke på den ringa ändringen ifh till totalvolymenså tror jag inte det blir nån hörbar skillnad. Speciellt inte totalt sett med hela lådan installerad i bilen osv, i ett labb kan man säkert påvisa skillnad, fast det finns annat i en bil som påverkar mera isf. Kalle Ståhl känner jag väl till, har kört både B2-50 men framför allt B4-200. Den sistnämnda finns det inte många som kan (kunde) matcha om ens någon... Den var väl inte så populär i inredningen dock, speciellt inte som min var pro-modellen med fängelsegaller i fronten...) Ångrar att den såldes. FP |
|
|
Folke, kul med lite OT (nåja). B4-200 har jag lyssnat på, dock inte ägt någon och det var en i sanning imponerande pjäs på sin tid. Jag har dock ett par fina A4-14 i samlingen. Iden med Karl-Eriks subwoofers var framför allt "ACE-bass", vilket i huvudsak betydde att baselementen drevs med negativ impedans. Detta innebar att lådans volym kunde minskas radikalt mot vad den annars skulle vara för samma egenskaper. En basreflex vänder fasen 180grader vid portavstämningen. Om avstämningen skiljer mellan två närliggande lådor kan det uppstå utsläckningsfenomen (iom att fasen skiljer). Men som du skriver folke, det är så mycket som påverkar så de negativa effekterna behöver inte bli så tydliga. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.