AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.537

Vilken del av landet ska man helst undvika att köpa bil i från?

Sida 1 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Vilken del av landet finns det störst risk att handla bil i från? En kollega till mig nämnde skåne, dit skulle han aldrig åka till och köpa en bil oavsett vem som ägde den! Vad säger ni?
Örebro är väl lite ökänt... :-)

Skulle personligen strunta i var i landet bilen är, det är bilens historik, skick osv som avgör och inte om det finns en och annan fifflare i området.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Precis, jag själv har köpt den bästa bilen jag ägt i Lund. De två sämsta köpen Märsta och Uppsala.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är populärt i resten av landet att kasta skit på skåningar och stockholmare, oftast helt utan anledning. Därför blir man alltid varnad för att köpa bil i dessa två regioner.

Jag tycker däremot att jag har läst att det är många som klagar på att bilarna rostar speciellt mycket på västkusten. Men det är ingenting jag kan säga säkert eftersom jag inte har varit där och tittat på några bilar. "Bra att veta" kanske?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Nog saltas det uppe i norr nuförtiden men det är ingenting mot t.ex. i Sthlm så där tycker jag absolut att det finns en sanning. Kan jag välja att köpa en bil som rullat i Luleå, hemstaden, eller Stockholm så är valet enkelt. Vi köpte en gång en Toyota Corolla med 9-10 år på nacken från Sthlm. Kändes som att allt var fastrostat/ärgat när man skulle skruva i den. Där uppe kan man se riktigt fina ex av riktigt gamla Volvo. Då snackar jag 140 och 240 alltså :)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det optimala är väl att köpa en bil som gått i Norrlands inland i princip sedan ny, där saltas det mig veterligt bara i yttersta nödfall (om ens det)och inte "per automatik" .

Här nere vid kusten saltas det så fort det rågar vara en snöflinga i luften eller kring 0 grader(som det dock är ganska stor del av vintern)..

Mvh Janne.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Västkusten är nog Sveriges salt mecka!
Det räcker inte med salt på torra vägar så blåser det salt från havet också!

Min 318 1995 gott 20k+ är ganska rostig för att vara en 95:a med 7 ägare o det verkar som bilen gått hela sitt liv i Göteborgs området men skötsel är också en avgörande sak.

En bekants 524td 1986/87 som gått +/- 30k mil + mätaren runt, han har haft bilen sen ny (enda ägare!), bor i dalarna o vad jag hört så är det relativt fri från rost för vad jag känner gubben så tvättas bilen varje söndag!

Tror att skötsel o regelbundna tvättar är nog viktigare än vilken län bilen kommer ifrån.

BMW - Beroende Med Wilja
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, visst är det en förutsättning att bilen tvättas och sköts om(de håller längre om inte annat), men jag vet x-antal personer i "norrlands inland" som knappt tvättar bilarna...de är i princip rostfria i alla fall!
Nu pratar jag bilar från 70-80-talen..

Finns saltet så finns rosten...nästan oavsett hur bilen är skött.

Mvh Janne.
Oerhört korkad tråd. Visserligen har alla människor fördomar men nog borde bilens skick och historik vara viktigare än vem som säljer den eller var den rullat.

Visst saltas det mer på västkusten än i norrlands inland men å andra sidan kan man diskutera hur chassiet egentligen mår på en bil som mestadels rullat på tjälskadade vildmarksleder...med andra ord håll borta fördomarna och syna varje bil individuellt ;-)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, "korkad o korkad"...beror väl lite på hur man ser det och naturligtvis ska man syna varje bil individuellt, men det är liksom en grundförutsättning vid alla "begagnade bilköp" :)

Saltet är det som först o främst " skrotar en bil", inte att det är någon evtl buckla på något ställe eller att någon led eller bussning /stötdämpare slits av någon annan anledning (typ dåliga vägar) ...eller?

Mvh Janne.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det är korkat att säga att vägarna i Norrlands inland är dåliga :) Har du varit här uppe?
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Visst kan det vara en annan policy gällande saltning i norrlands inland men vi Stockholmare minns väl alla förra vintern, när det var kallt flera veckor i sträck så var bilen ren flera veckor i sträck. Det har ju aldrig hänt tidigare här nere.

Som referens är medeltempen i Kiruna i januari -14,5 grader. I Stockholm är snittet -3 för samma period. Eftersom vägsaltet tappar sin effekt någonstans kring -7 så är det klart att även med samma "saltnings policy" så skulle januari ändå bli i princip saltfri i Kiruna medan det i Stockholm i princip inte skulle finnas en enda saltfri dag.

//Stenback
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Salt i söder och fler kallstarter i norr, såvida bilen inte alltid bor i garage eller har motorvärmare.
Som sagt så är det nog inget som geografiskt betingat.

Däremot kan nog import versus svensksåld ha lite större betydelse för rost-benägenheten. Får inte svensksålda bilar lite mer av rostskydd?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som Kristoffer_L säger - fördomar bör inte styra var bilar inhandlas.

----
BMW CS #6212
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ny från fabrik är att rekommendera alla som är rädda för salt, dåliga vägar eller korkade ägare.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag håller inte med er som tycker att det är samma lika med norrlandskörd eller västkusten. Köper man en bil från Luleå, Piteå, Umeå eller liknande så slipper man det mesta av saltets negativa inverkan och får *inga* andra nackdelar. Dessutom så är motorvägarna mindre trafikerade så att jämföra en pendlarbil som rullat på E4 här och E4 i Norrbotten är som natt och dag (här dras ju konstant smuts och annat upp från vägbanan och sen träffar man det i 100-120 km/h).
Ni som tror att "norrlänningar" i gemen kör på "vildmarksleder" har tyvärr lite för dålig koll (ungefär som amerikaner som har noll på geografin i övriga världen). Och det här var inget flame bait utan sanning. Har bott i Stockholm och Göteborg sedan 1997 och innan dess 26 år i Norrbotten och har hört mycket tokigt sägas om oss som kommer norrifrån :)

325cabrio; Nej sv-sålda BMW har samma rostskydd det är få märken som har ökat rostskydd Subaru, Toyota och Mercedes har eller har haft. Toyota har slutat trots att skyddet fortfarande är undermåligt från fabrik.

Att ens fundera över ursprungliga frågan är fånigt i och med att bilar flyttas/säljs både över landet och över gränserna man får bedöma det enskilda exemplaret bättre är att bedöma vem det är som säljer är det en buskhandlare oavsett var kanske bilen inte är något för en pedant.

Stephan
håller helt med Kristoffer, en av de fånigaste trådarna på forumet. Det som styr är väl skick, historia och pris, oavsett var man köper bilen.

/Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Helt ointressant verkar iaf inte tråden vara, finns ju en del som skriver och har åsikter i frågan :)

Få se nu...Korkat, fördomar, fånigt, salträdda, vildmarksinspirerande vägar, Örebro, Skåne...hmm, många har dock lite ideér om var man ska och inte ska leta bil ifrån ;)

Kan man historiken på en intressant bil och vet att den t.ex till 90% körts i inlandet på saltfria vägar, då är det en bil som skulle fånga mitt intresse hur som haver..

Problemet med bl.a. BMW är att det inte finns några mängder av intressanta BMW´s som köpts som nya och "fastnat" i inlandet något längre tag :)

Sedan är jag en som inte köper BMW varje dag heller...
Jag håller mig till mina vagnar som fungerar bra, dock har mina nuvarande BMW´s gått i Norrland till den allra största delen, vilket har främjat livslängden något...misstänker jag.

Ok, jag sköter mina vagnar som sig bör såklart vilket också främjar livslängden en smula..

Mvh Janne.
Jag tvättar nära på aldrig, trots detta är mina 3 bilar från -87,-96 och -99 nästan rostfria, alla olika märken miltal mellan 24k och 35k.
Dom har alltid gått i Norrbotten eller Jämtland, har haft dom sen -90,-01 och -09 så i alla fall 2 vet jag historik på. Jag skulle nog vilja påstå att en "Norrlandsbil" i stort sett alltid är i hyfsat skick oavsett skötsel, undantagen brukar inte vara så svåra att skilja ut.
Oftast används motorvärmare också så antalet kallstarter lär vara bra mycket mindre än söderbilar.

ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag som kör mycket på E4 till och från Sthlm city gör av med sjukliga mängder spolarvätska här i Stockholm. Nämnde till syrran uppe i Luleå att jag köper 3-pack x 4 liter på Biltema ganska ofta och då sa hon "oj, jag som kanske köper 1-2 dunkar - per år!". De värsta veckorna så kan det gå 4-5 liter på en enda vecka för mig. Försöker ändå att slå av strålkastarna så det bara spolas på vindrutan.

Slutade snabbt att köpa 4 liter för 89 kr på Shell när man får 12 liter för 99 kr på Biltema.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.