|
|
|
|---|---|
|
Har köpt mig BMW orginal lasthållare till min E90 -07. Busenkel montering och ser ok ut. Aluminiumröret som går tvärs över taket är 6 cm brett och själva röret är 3,5 cm högt. BMW orginal fästskruvar som förs in i T-röret ser lite klena ut, men ska väl hålla då de är orginal... Sedan tidigare har jag en takbox Car Pack från början av 90-talet. Den har 4 förborrade hål på rad vid varje fästpunkt - ca 45mm mellan varje hål. Problemet är att hur jag än vänder och vrider på det hela så hamnar fästskruvarna i takräcket ej samtliga takboxens hål. Och inga av de monteringsbyglar som finns att köpa(45mm eller 90mm) stämmer med bredden på takräckets bredd. * Är det verkligen bara BMW orginal takboxar som passar BMW orginal takräcke? * Hur påverkas hållbarheten om jag borrar ytterligare ett hål i takboxen(glasfiber) för att måtten mellan de båda takräcken ska passa hålen i takboxen? * Om jag monterar med 90mm monteringsbyglar, kommer boxen inte att glida då vid en häftig inbromsning/accelaration? * Hur monteras BMWs orginalboxar? (Bild hade uppskattats!) Tacksam för hjälp då jag ogärna vill lägga ut pengar på en ny takbox när jag redan har en fullt användarduglig. | |
|
Säker på att du inte kan förskjuta endera takräcket så du får till det? Jag fick flytta ihop mina lastbågar ca 100 mm för att få plats med en Packline 80 på min bil. Det innebar att lossa på ett par insexor för att bredda det bakre originalräcket lite och sen flytta fram det. |
|
| Med tanke på att sedanen har fasta infästningar i taket, lastbågarnas fötter skruvas fast i förbereda hål, har jag svårt att se hur det ska gå att flytta lastbågarna närmare varandra. | |
|
Det går inte att förskjuta takräcket vad jag förstår. Hade jag haft t.ex. en E91 med rails så hade det varit en annan sak. Mitt takräcke sitter med "fix-points", dvs fästpunkterna i taket är endast fyra skruvar som skruvas i taket(under en liten lucka man lyfter på) - det sitter alltså helt fast och går inte skjuta i längsledd som på bilar med rails. Bredden är inga problem för där kan jag skjuta fästet i T-röret helt fritt över hela bredden på takräcket. Det är avståndet i längden mellan främre och bakre takräcket som felar på dryga centimetern. Lutar väl åt att jag får borra nya hål i takboxen alternativt börja kolla utbudet på BMW-orginal-boxar på Blocket! |
|
|
Ah, missade det. Jag hade en E91 men kopplade inte att du inte har rails. Då verkar det knepigare. Kanske ett DIY med borr och limma lite Al-plåt - eller ny box. |
|
| AveKin: Takboxar från Thule har infästningar som individuellt kan skjutas i längsled så att de passar oavsett avstånd mellan lastbågarna. | |
|
Vi har en stor box från Autoform som passade fint på en E90. Den hade också justerbara fästen. Det är alltså inte bara original som passar. "BMW six appeal" |
|
|
Min packline har ovala hål, spår, så man kan skjuta boxen för att passa olika bredd mellan räcket. Byglarna är kanske 60mm och räcket 40mm och det glider inte. Så du borde kunna använda 90mm byglar. Se bara till att du har en rejäl platta på ovansidan, bricka, så du kan dra fast bygeln ordentligt. Nya hål borde inte vara några problem så länge du har samma gods emellan som du har idag annars skulle jag satsa på spår. Inte behöver du köpa ny takbox! Glasfiber borde va styvare och stakare än de som är vanligast på marknaden idag som är formgjutna. Så modifiera så det passar, om du vill kan jag skicka bild på hur min infästning ser ut, skicka mail till mig i så fall. |
|
|
Vår Packline 80 har också spår som är tätade med någon gummi/neopreneduk. Köper du ny box idag så är tipset att köpa snabbfästen för det är ett jäkla meck att lossa 8 muttrar/vred för att t.ex. flytta mellan bilarna. Packline har lösa snabbfästen för en tusing och Thule har klor som griper om fästen när man skruvar innifrån boxen. |
|
|
Jag har en gammal Streamlinebox (OK) i glasfiber. Jag har borrat nya hål för att passa till de bilar jag haft. Det har hållit sedan 1987 så det borde fungera för dig också. |
|
|
Fixat och klart! Blev ingen ny box, utan 2 nya hål i den gamla. Använder två hål fram som är "orginal-borrade" i boxen och sedan borrade jag två nya hål för fästet där bak. Hålen där bak borrade jag ca 3cm längre in mot mitten för att ha tillräckligt med gods runt om. Har också satt stora brickor på insidan för att fördela belastningen. Den verkar sitta som gjuten!! Det viner lite när man kommer upp över 100km/h, men det får jag kanske leva med. Finns det någon som vet var jag kan köpa en "fairing" i Sverige? En sådan vindavvisare som sitter på räcket fram på BMW´n i denna länk: Länk Tack för all snabb och värdefull input och Gott Nytt År på er! |
|
|
Med tanke på den diskreta loggan hade jag kollat med någon som säljer Thule, t ex Mekonomen men å andra sidan ser jag inte något liknande i Thules svenska webkatalog. Kontakta Thule för att kolla om de kan bistå med best/art-nr. www.thule.se /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Hänger på här på denna tråd då jag har i stort sett samma problem. Ska hänga på min gamla Packline på min E53 med bmw original lastbågar. Var in på BMW och köpte fästanordning och fick en hel hög med delar, måste jag verkligen använda alla? Tycker att fästskruvarna, 4 st, ser en aning tunna ut. Man kanske skulle haft 2 i varje hörn. Är det någon som har någon bra idé? Tacksam för svar |
|
|
Det enda jag använder är de fyra T-skruvarna med tillhörande vingmuttrar och en bricka i insidan på boxen. Har varit i fjällen två gånger sedan ovan inlägg(ca 85 mil enkel resa) och boxen sitter som gjuten - inga problem! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.