|
|
|
|---|---|
|
Sambons bil var död imorse, gick inte att låsa upp via fjärrkontrollen, så hon fick åka Audi Q5 idag istället och jag får sitta hemma och lata mig :) Tog mig in i bilen med hjälp av nyckeln och den är verkligen död invändigt, kopplade på min Cetek Zafir 45 (1.2-90 Ah) underhållsladdare och den indikerar "halvfullt" batteri. Efter någon timme så är bilen fortfarande död, men det har börjat klicka med ett snabbt klickljud inne i kupén, misstänker att det är någon elmotor till passagerardörren eller någon fönsterhiss-relä som har ballat ur? Några frågor; - Hur skulle ni felsöka vidare? - Vad är det för kapacitet på batteriet i en 116d, över 90Ah? | |
|
Cellras i batteriet låter det som. Prova ett nytt batteri, starta motorn och mät hur många volt du får när generatorn laddar, tror du skall ha lite över 13volt då. |
|
|
Bör inte BMW assistans gälla din bil? Jag har för mig den tjänsten gäller i 5år efter köp och de kan kanske stå till tjänst? Bara så att du inte glömt bort eller missat detta. :) //Bjersér |
|
|
Visst gäller nog BMW Assistans, men kan man slippa det genom att ladda batteriet eller byta en säkring så är ju jag nöjd och glad. Funkar det inte så får de ju komma hit och felsöka alt bärga. |
|
|
Rev handskfacket och hittade ett relä som står och tokslår: Länk Relät är märkt Tycho V23136-J6-X48 samt BMW 61.36-6 901 469 Någon som har en idé om vad som kan felas? Rev ur reläet och fortsätter ladda batteriet |
|
| Låter som du försöker starta en gammal 2-taktare:) | |
|
Med ledning av art.nr. blir det ett motor-relä: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ladda och eventuellt byt batteri innan reläbyten. Reläer brukar slå de de får för lite ström. En BMW blir "som ett flipperspel" då batteriet är dåligt. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Tack boys, nu börjar bilen få ström, fick göra rent +-anslutningen och jordpunkten, så nu tjuter larmet igen ;) Tror nog att batteriet helt enkelt har laddat ur/börjar bli dåligt, det är ju start/stopp-teknik och sambon kör mycket korta sträckor i stan, så det blir en tomgångsräd när motorn startar och sen urkoppling av start/stopp i ett par veckor. Funkar inte det så blir det BMW-assistans. |
|
| är inte helt fel att underhållsladdamed jämna mellanrum om du kör mycket korta sträckor, då skaru se att du slipper såna där problem ;) | |
|
Ja, det var en "first" på bimmern, men underhållsladdarn har vart en mycket god vän under ett par år nu med kalla vintrar. Enl. sambon så har start/stopp inte använts på ett tag, den funkar inte vid temp under +10 enl. henne. Bilen och batteriet går ialla fall som det ska nu, tack för hjälpen! |
|
| under 3 grader så funkar inte start/stop. | |
|
Nästan nya BMW lider av "energiproblem" inkl min egen. De kräver underhållsladdning och svindyra batteribyten. Den milda vintern har i alla fall varit bra för "köldkänsliga" BMW. Undrar om det är lika illa med Audi och MB? Länk Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.