|
|
|
|---|---|
|
" sugmotorns tid är förbi, turbo är vad kunderna får vänja sig vid framöver" Är vad BMW säger själva. Tycker de är trist. Sexorna kommer så smått att dö ut allt eftersom. I Nya 3-serie erbjuds endast en sexa. Turbo 4:or är de vi får vänja oss vid framöver. | |
|
Trist! Känns som det var de raka sexorna som var BMW:s specialitet. Raka fyror med turbo har ju nästan alla andra biltillverkare på programmet - och med känslan av att kvaliteten har sänkts hos BMW (inte minst många motorproblem), är nog risken stor att andra märken kan vara ett seriöst alternativ till BMW. Tar de bort bakhjulsdriften också är märkesidentiteten i princip borta... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det kanske kommer en rak 5 -cylindrig spis, liknande den som sitter i Audi RS3, TTRS:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Precis, tycker man går ifrån sitt koncept som man haft i många år. Visst är stora raka sugmotorer och bakhjulsdrift inte det mest moderna, men de har BMW hållet fast vid och lyckats ganska så bra med. Visst är de en dyrare konstruktion än en liten 4:à med framhjulsdrift. Men uppenbarligen har ju vi kunder vart beredda att betala för de så förstår inte att man säger sådär. Att man måste komma med alterntiv är ju inga konstigheter, är en oerhörd viktig marknad med kostnadseffektiva alterntiv. Så de är helt klart vettigt att börja producera små turbo motorer, men måste man rensa ut snart alla dom större motorerna? Kan ju hoppas att de nu inte blir verklighet. |
|
|
Det handlar nog inte om pengar. Det handlar om miljökrav. Bmw har tydligen svårt att pressa ner 6:orna mycket mer. De räknar på ett snitt genom hela serien. Om då storsäljarna x25 har en 6:a med höga utsläpp, så hjälper det inte att göra ett par miljöbilar som säljer dåligt.. Om däremot även mellanmodellerna är miljövänliga, så kan de ha kvar värstingmodellerna ändå. Och ändå få ner medelutsläppen på hela serien. Så har iaf jag fått det förklarat för mig. |
|
|
jo fast problemet är väl att de säljer för mycket m-bilar också... de drar ju upp snittet och de får ju också turbo hela gänget nu. TRAGISKT! men se på det såhär att de kanske kommer märka att försäljningen sviker dom om de inte är unika längre. eller är sorgen ett faktum att BMW kommer att bli ett märke utan framtida entusiaster? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Ja, tiden får utvisa.. Men min gissning är att bmw även i framtiden kommer att ha det där lilla extra jämfört med konkurrenterna. Iaf får man hoppas det. |
|
|
Fast det är ju inte det som BMW säger... Att sugmotorerna har svårt att hävda sig mot de turbomatade är en sak, men det betyder inte att det härmed bara kommer att finnas turbofyror. Sexorna kommer att finnas med turbo (som 335i, 535i, 640i etc eller med diesel i 530d och 535d). Vad man kan sakna är motorsvagare varianter med sexa; såsom E46:ans 320i. Den tiden är tyvärr förbi... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Ingen har väl påstått att sexorna ska försvinna helt, men det är inte långt ifrån som det verkar se ut nu i framtiden. För bara ett par år sedan gick ju snacket att "turbo är inget för bmw", "en M-bil ska inte ha turbo" etc. Hur som helst så är det tråkigt att "sug-sexan" är pågång ner i graven. För mig kommer den iaf alltid vara något som förknippas med Bmw. |
|
| Nu är jag egentligen en sexfantast B-) men när man läser databladen och ser prestandan på t.ex nya 328 så kanske en turbofyra kan funka ändå. Bilen ser ut att vara grymt snabb med den effekten. | |
|
Ola Källenius intervjuas i senaste GranTurismo - och har en del intressant att säga. OK, nu är han inte på BMW men på ett annat företag med treställig förkortning, men han påpekar att det som gjorde turbon möjlig var inte turbotekniken utan främst de jättekliv i motorutveckling som skett med speciellt piezoinsprutning. Så att BMW inte skall pyssla med turbo var helt riktigt på den tiden då uttalandet gjordes - men bara inom loppet av de fem senaste åren har så mycket skett att turbon idag kan användas utan att kompromissa med körvänlighet, sportighet och tillförlitlighet. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Det har möjligtvis gjorts framsteg vad gäller turbotekniken men det är knappast på grund av de som BMW levererar turbomotorer på bred front utan miljökrav. Saabs turbomatade fyror har sedan Hedenhös gett ett betydligt mustigare bottendrag än BMWs minsta sexor (ex E46 320 150hk vs. 9-3 2.0t 150 hk) för att inte tala om BMWs fyror (ex E9X 320i) - så tekniken _har_ funnits. Det BMW har kunnat sätta emot är sexans vackra gångkultur, bakhjulsdrift och premiumstämpeln. Fyrorna har kommit till korta. Med kommande miljökrav blir det tack och lov ändring på det. |
|
|
Nu var det väl inte bara Saab som hade turbo när familjen hedenhös seglade runt stockholmen :) Men visst är det svårt att tänka sig en bmw utan en rak sexa och får väl hoppas dom inte försvinner helt. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Jämför jag min E38 med Mammas 120D M Sport kan man tro att hon har en Mazda. Nej fyfan för kvalitetssänkningen, det är bara framhjulsdriften som saknas. Nej Bmw tänk om bygg kvalitetsbilar som driver i rätt enda precis som förr.. Idag hade jag nog hellre valt en ny Audi quattro före Bmw :/ |
|
Cliff Barnes - håller inte med i din analys. Enligt min mening är det på grund av miljökraven som turbomotorerna nu gör sitt intåg på bred front. Och det som gör att BMW accepterat dessa turbomotorer är inte miljökraven i sig utan det faktum är att man kan få samma karaktär ur en turbomotor som ur en icke-tvångsmatad motor men med en betydligt lägre förbrukning. 528i vs 530i är (tyvärr?) ett talande exempel. Med turbofyran i 528:an är F11:an snabbare men likväl nästan en deciliter snålare vid blandad körning än med 530:an. Eftersom en turbomotor kan ge prestanda som motsvarar en större icke-tvångsmatad motor skapar detta en möjlighet till kostnadsbesparing genom färre antal cylindrar och antagligen därmed en konstruktion som kostar mindre. Därför försvinner sexorna i "vardagsbilar". ---- BMW CS #6212 |
|
|
Kanske en dum fråga, men varför kan BMW inte göra en liten (i cc). 6:a med turbo istället då? Om man nu vill behålla premiumkänslan av gångkultur och bottenvrid borde det väl vara ett bättre val med en turbomatad 1.8 liters 6:à (kanske ltt rentav?) i.s.f. en 2-liters turbofyra med rusk och vibrationer.. ? Eller? |
|
|
Narvselius, vet inte om vi pratar förbi varandra. Jag instämmer i att en turbomatad fyra ger lägre bränsleförbrukning och mindre utsläpp (koldioxid) än motsvarande sexa hade gjort. Det jag däremot inte instämmer i är att det skulle blivit möjligt först nu. Som motexempel ger jag Saabs turbofyror som varit erkänt fina i karaktären sedan mer än 10 år tillbaks. Det är snarare så att BMW varit stockkonservativa i detta fallet rent historiskt. Tack och lov håller det på att ändras, risken är annars att Audi hade tuggat marknadsandelar från potentiella 316i / 318i / 320i köpare... |
|
|
Tror tyvärr vi kommer att få vänja oss vid att BMW är som vilken dussinbil som helst i framtiden. Inte som förr när det var en liten firma som brann för att göra kul riktigt bra bilar. Nu är dom som Toyota eller VW, stordrift, bra marginaler mycket vinst till aktieägarna. Och så miljöhetsen på det... Kan nog bara sluta på ett sätt är jag rädd. De nya turbofyrorna är säkert nice att åka med men dom tilltalar inte mig alls. Jo, om det bara är för att frakta mig enkelt och bra från A till B så fine, det duger dom säkert till. Men det finns för många. Jag har tappat räkningen på hur många 320 ed det finns i mitt område. 17 på dussinet känns det som. Om man vill ha glädje från sitt bilinnehav måste det till en rak sexa, i mina ögon. Min gamla cab kör jag gärna via A B C D E F med bara för att det är så skoj, inget jag skulle göra med en 320 ed inte. BMW har dessvärre hamnat i klorna på räknenissarna, så enkelt är det :-( Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.