|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ok Hubbe325>>Om så är fallet så är det väl motiverat med kamerorna,men trist ur "frihetssynpunkt" är det hur som helst.. Människan är tydligen en som måste "hållas kort" för att inte vi ska "flippa ur" i bl.a då trafiken... Mvh Janne. |
|
|
"Den som åker fast på grund av en kamera får betala hastighetsavgift, men riskerar däremot inte att bli av med körkortet. " Enligt artikel i aftonbladet! :-) |
|
|
Heinz_Keller, det intressanat uppstår om det står en polis med en laserpistol precis vid fartkameran: Då kommer polisen att anse att du bryter mot lagen och kan ta ditt körkort..... Tror personligen att det blir mycket problem att få folk att acceptera tvetydigheten i om det är "olagligt" eller "inte olagligt" att bryta mot hastighetsbegränsningarna. Detta verkar vara en riktig skrivbordslösning! Jag tycker inte att man skall anpassa lagarna efter polisens resurser utan man skall anpassa polisens resurser efter lagarna! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B >> Det har du helt rätt i. Personligen så förstår jag inte varför de ska göra om det. Kör du för fort och en kamera registrerar att du gör det. Varför skulle det då INTE vara ett lagbrott? Det är ju ett lagbrott att tillverka egen sprit, även fast ingen ser att du gör det! ;-) Att polisen skulle stå vid en kamera som faktikst var i bruk, det ser jag som ganska osannolikt :-) Hur surt det än är att få forkörningsböter, så lär man se till att kamerorna faktiskt gör så att folk kör långsammare! Läste någonstans att sträckan på mellan karlskoga och örebro så har medelhastigheten sänkts med nästan 10 km/h p.g.a. kamerorna. Dessutom så görs det mindre vansinnesomkörningar på samma sträcka. Och som yrkeschaffis så är jag ganska nöjd med att folk tar det lite lugnare när de är ute på vägarna och kör! //Erik |
|
| Anledningen till att det inte kan vara ett brott är att bilens ÄGARE skall vara ansvarig till hastighetsöverträdelsen och inte föraren, dvs det blir din sak att göra upp med din polare pelle som körde din bil för fort eftersom du fick böter, på samma sätt som det idag är med felparkering. De kan inte ta ditt körkort för att pelle körde för fort, där blir det svårt att hitta lagstöd. | |
|
Att gå över till ägaransvar stället för föraransvar innebär enorma "fördelar" för myndigheterna. I england har man provat ett system som består av två videokameror som enkelt monteras upp med lite mellanum, t.ex på två broar över vägen. En dator plockar ut regnummret automatiskt från videosignalen och räknar ut hastigheten på sträckan. En inbetalningslapp skrivs ut automatiskt. Systemet funkar lika bra framifrån som bakifrån, därför sitter oftast kamerorna bakifrån så även motorcycklar klockas. Har för mig att det klarar att generera 6000 böteslappar per timme utan problem, man kan bötfälla alla, snacka om effektivitet i jämförelse med det svenska systemet. Man använder det oftast på motorväg, bäst cashflow där. Man märker det på att alla kör lagligt på motorvägarna i England, så for man har sväng av från motorvägen går farten UPP betydligt.... |
|
| Haha då får man modifiera regplåtens bokstäver och siffror med svart tejp, det går knappt att se om man gör det seriöst..sedan kan de lycka till med att försöka hitta ägaren. Samhället är påväg att bli ett riktigt "gestapo samhälle" och detta steg med ägar ansvar är rent brottsligt dvs angiveri lagen kommer till bruk..vad blir nästa steg...hotas av poliser att säga sanningen och tvingas till att ange folk...jaja de lär få se vad som kommer att hända..tror inte många kameror kommer att stå kvar längs vägkanterna, jag vet att ilskan är stor hos många bilägare. | |
|
Någon som vet hur det blev med lagförslaget, och när/om det vinner laga kraft? /Jörgen -- Merit: Växlat till 3:an i 160km/h med en Volvo 240. Kopplingen sa pang. |
|
|
Länk Sida 23. I korthet: Bla bla bla... det bör utredas. |
|
Paap Reeder |
..... kan man inte ta några plåtar speedglas från mig-hjälmen och teipa fast på insidan av rutan? När kamerablixten kommer ...... blir det kolsvart ... he,he. MVH /// Paap R |
Len |
En makalös manick...består av en gps-mottagare, en dator som styr en servomotor....som styr några små länkarmar. Vilka drar upp en täckplåt framför nummerskylten just när man passerar fartkameran med för hög fart? När Harry tittar på täckplåten så är denna i sitt viloläge, eftersom bilen står stilla. Hur många köpare kan man hitta, bland alla fortkörare?! len |
Len |
Man kan inte hitta köpare till finesser som hjälper fortkörare.Man ska nämligen inte hjälpa dom. Däremot kan man "hjälpa" dom att få upp Mera fart före kamerorna - bara att gå åt sidan lite.... L |
|
På min "sommarbil" (mazda miata) har jag monterat skylten i luftintaget med hjälp av ett par gångjärn. Detta har till följd att skylten viks in av fartvinden och således klarar man fartkamran. Kan tyvärr inte göra samma med 528:an men man får bärga sig på vintern ;-) |
|
|
Köpte en väldigt behöndig sak på laservarnare.se som är helt laglig bara man inte använder den när man kör bil. Man kan kanske använda den till att kolla så att affärer har automatisk dörröppnare mh |
|
|
Skulle aldrig köpa en sån för att se om butiker har automatisk dörröppnare;-) /A |
|
|
Nä inte jag heller men skrev tidigare på forumet vad man egentligen har den till. Det inlägget vart fort bortplockat mh |
|
|
En bilförare i lokalblaskan har klagat på att han blev fotad och bötfälld när han körde 96 km/h på 90 väg. Och idag så svarade polisen det är lagstadgat att gränsen går vid 6 km/h i fartkameror. Kan vara bra att veta. Låter lågt att bötfälla redan vid 96. En polis jag känner trodde på 10 över. Men 6 är det som gäller. Keep your distance! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.