AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.053

Hastighetskamera...

Sida 1 av 3
Visa användare
44
combat
320iM -03
I söndags när jag körde en bit utan för Växjö så körde jag förbi en hastighetskamera i 130 km/h på 90 väg. Är det någon som vet hur dom fungerar?? Är dom alltig inkopplade?? Ger dom ifrån sig blixt varje gång lr bara när det är mörkt?? Är lite orolig här nu =)

Mange
hmm.....blixt används bara på natten, annars skulle bilderna bli mycket mörka och oanvändbara, skulle jag tro..dom är alltid inkopplade ja..

tänk dock på att polisen brukar flytta runt kamerorna mellan skåpen, då dom inte har tillräckligt med kameror
Visa användare
44
combat
320iM -03
Är du säker på att blixt bara används på natten lr är det något du tror?? Jasså... sitter det inte kamera i varje skåp?? Då kanske jag har tur då. Men dom är väl lite smart och sätter i första skåpet givetvis men man får väl se vad som händer... Blir väl av med kortet några månader... Smällar man får ta isåfall

Mange
Peter bmw325 cab

hastighetskameror har autoiris-lins som själv reglerar
bländaren(ljuset). kan oxå vara kombinerat med osynlig IR. kamerorna kan i varje fall visa bilder både natt som dag
Th
198
Thobbe
525i -89
528i -84
Väg 25 mellan Växjö och Alvesta, som jag tror du åkte, har ett antal skåp som delar på EN kamera som flyttas melklan skåpen och nej, den är INTE på hela tiden, inte ens i skåpen hela tiden.

På väg 25 använder man sig av en avancerad Nikonkamera och bilderna blir KNIVSKARPA.

[ www.tocnet.nu ]
Visa användare
44
combat
320iM -03
Så med andra ord kan jag inte vara säker på att det inte dyker upp en böteslapp i brevlådan??

Mange
Peter bmw325 cab
vet ej vilka kameror ni menar ?. men själv så
är jag kameramontör (övervakningssystem) och har satt upp ett antal kameror åt polisen. kamerorna brukar vara på dygnet runt men kanske inte registrerar dygnet runt. om du får böter så har du maximal otur, mer än hälften slipper i alla fall undan, och snart kommer fler kameror upp, det kan oxå vara dummykameror uppsatta, för att skrämma bilisterna
Visa användare
44
combat
320iM -03
Jag får hoppas på det bästa... 40 km/h då ryker ju körkortet med....

Mange
markus00
Hur blir det om du har lånat ut bilen då åker ju ägaren på att betala böterna eller??
Visa användare
44
combat
320iM -03
Nee... Polisen gör en utredning på vem som körde bilen. Men ägaren är inte skyldig att säga vem han lånat ut bilen till.

Mange
Aldric
I Norge ser man alltid en blixt från kamerorna (har jag upptäckt ...) men det kan ju gott vara att det inte är samma variant av kamera. Blixten var för övrigt ganska röd ;). Såg mest ut som ett gigantiskt, snabbt blinkande stoppljus som betydde "Du har just torskat 3500 norska kronor, grattis dumfan".

*S* =)
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
Enligt min pappa(han är polis) så är kamerorna endast på någon timme/dygn. Så man måste ha ganska otur. Som det stod tidigare är de flesta skåp tomma. Tipsen jag har fått från honom är att man ska ha solskyddet nere sitta högt och långt bak. Han sa att det är förvånandsvärt många som använder peruk! Kanske lite extremt... Bilderna som han har kollat på var av mycket bra kvalite (stavning) så man kan knapast klara sig genom att klaga på det. Dom brukar jämföra med passfotot. Man kanske ska investera i en peruk :)
Visa användare
44
combat
320iM -03
Man tackar för tipsen

Mange
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Blev fotograferad i södra Tyskland för ett par år sedan... ~170-180 på 120-sträcka. Väntar fortfarande på böteslappen ;) Hur som helst blev en bekant betalningsskyldig efter en motsvarande prestation på hemvägen på ungefär samma vägsträcka.
ah
476
ahlstedt
540iAT-99
Verkar enklare att vika ner solskyddet och sträcka lite på sig än att dra på sig en peruk...
Me
93
Merced
320i -89
328i -96
... men tänk vilka övriga fördelar peruken medför...
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Min far bor i Växjö och enligt honom är det under 10 % av alla "fartsyndare" på 25:an som åker dit...

/Kristian
Visa användare
44
combat
320iM -03
Bara inte jag är en av dom 10%..... Hehe

Mange
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Bara för att du bryr dig och har lite ågren så är du säkert det.... hoppas inte.

/Kristian
Peter bmw325 cab
oavsett om det bilen är utlånad eller om ägaren själv kör bilen, så skickas böter ut till ägaren. och om det är någon annan som har kört bilen vid det tillfället så måste man överklaga beslutet,eller hänvisa till den som körde. om nu bilen är stulen så slipper man allting. att slippa böter om man bär peruk låter mer som en dålig norgehistoria. polisen vill i varje fall veta vem som kört bilen

Peruk ?

Visa användare
44
combat
320iM -03
Men däremot om du har tagit bort skylten fram så riskerar du bara böter för det, inte för fortkörning. Om du nu kommer på vem det är vill säga.

Mange
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.