|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Åter på väg att bli med BMW och söker efter en bra faceliftad 320 eller 325 E46a och undrar lite kring vad kolla extra noga efter. Är det bara touringens fjädrar som brukar spricka? Hur länge/många mil håller "silentblocken" eller vad de brukar kallas. Ni som kört både och - upplevs touringen som mkt bullrigare än sedanen? Prisbilden verkar inte bero så mkt på årsmodell som på miltal eller är det bara önsketänkande från säljarna? Är lite sugen på en touring från 02 som bara gått 5500 mil, men motorhuven har lite dålig passning i framkanten så är lite misstänksam... Har något blivit bättre eller sämre mellan 02 och 05 på E46'orna? Mvh /Magnus | |
|
Ang fjädrarna vill jag påstå att det är skit samma om det är Touring eller Sedan modell. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Rostskyddsgarantin som förlängdes till -04. Den är värdefull på e46 som lätt börjar rosta om man inte är riktigt uppmärksam. | |
|
Jag skulle säga rosten... Min far lämnade för ett litet tag sedan in sin e46 touring från 2005/03 på en rostkyddsbehandling. Bilder togs då på bilen och det var ingen rolig syn. Passagerardörren fram byttes efter detta, vilket gick på rostskyddsgarantin. Tidigare har bakluckan bytts ut. Min rekommendation är att du köper en som är inreggad 2004/01 och framåt. Då har du 12 års rostskyddsgaranti. Se även begagnatguiden: Länk Mvh Håkan |
|
|
320 har en alldeles för låg utväxling på femman (5vxl manuell) - varvar ca 3200rpm i 110km/h så det blir surrigt och onödigt törstig. Har ingen erfarenhet av 325 men väl 330 och den varvar mycket lägre som gör den mindre surrig. Touringen är annars relativt tyst tycker jag - inte så stor skillnad mot sedanen. |
|
| Jag tycker 320 funkar alldeles utmärkt som bruksbil. Visst varvar den en del men jag har aldrig upplevt den som surrig, inte ens i någorlunda hög motorvägsfart. Den är skapligt bra isolerad från motorljud. Skulle inte se den som törstig heller, den brukar ligga på runt 0.8/milen när man åker landsväg i normala farter. | |
|
Kan bara hålla med Kristoffer_L: 320:an ÄR surrig och du kommer tröttna på att hela tiden vilja lägga i den sjätte växeln som inte finns. Det gjorde jag i alla fall. Sen tycker jag utväxlingen på 320:an också gör den lite oharmonisk i stadskörning. Gå upp på en 325 eller 330. 0,8/mil i normal landsvägsfart tycker jag är lite törstigt, körde 0,75 med min 328 E46. Ingen större skillnad iofs... |
|
|
Är inte 325/330 betydligt dyrare i skatt och försäkring? Kanske inte rätt sak att diskutera ekonomi i BMW sammanhang...men ändå:-) Och bränsleekonomin i verkligheten misstänker jag är betydligt bättre på en mindre motor - eller är jag ute o cyklar? |
|
|
För mig kostar en 330 ca 30% mer att försäkra, skatten är lite olika från bil till bil men när jag jämförde en svensksåld 330 med min svensksålda 320 så var 330 ca 400 kr/året dyrare. Enligt modellguiden så drar en 330 mer bränsle än 320 men eftersom jag aldrig haft en 330 kan jag inte jämföra hur det stämmer för egen del med min körning. Men visst, det är alltid trevligt med mer motor och hade jag inte haft flera bilar så skulle jag säkert haft en 330 en liknande istället för en 320. |
|
| yerixon : Om man ska vara noggrann så körde jag den på 0.76 sista gången jag kollade, avstämt mot kilometerräknaren och tankad volym efter 50 mil landsväg med några enstaka stadsmil inräknade. Men jag tycker att det är RUNT 0.8 liter/milen... Min bil är dessutom en m-sport med 225/245-däck som säkert inte bidrar positivt till förbrukningen. | |
|
Håller med Kristoffer L. E46 320 skulle behöva en högre utvexling på 5:an. Rent gennerellt skulle jag vilja stega om hela lådan. Däremot är soppaförbrukningen inget att oroas över, runt 0,8 / milen. Däremot, kolla rosten och rosten och rosten. Allt annat kan du fixa men inte rosten. Tyvärr är konstruktionen sådan att det inte hjälper med rostskyddsbehandling. Tror Hasso skrivit något inlägg om hur BMW hanterar plåten före rostskyddsbehandlingen. Personligen tycker jag att E46:an är den snyggaste BMW modellen hittils. Synd bara att helhetskvalliten (läs rost) inte är på den nivå som man kan kräva av en premiumbil. Har en kompis med en bruks E46-03 kombi. Han har bytt alla fyra dörrar, motorhuv och baklucka på garrantin. Nu när rosten återkommer gäller inte rostskyddsgarrantin på de nya delarna? E |
|
|
Egentligen är inte bränsleekonomin det viktigaste för mig personligen utan snarare driftssäkerheten på en bil som gått 15000 mil och vad som kan förväntas inträffa på en E46:a. Jag har inte behov av bil dagligen utan kör ganska sällan. Då jag kör,blir det längre turer och då vill jag att det ska vara hyfsat komfortabelt och utan att man ska behöva be en stilla bön kring huruvida man kommer fram eller inte:-) Ska man köpa en 02'a med 5500 mil på mätaren för 89kkr eller en 05'a som gått 16000 mil som kostar 69kkr? |
|
|
Mango: liten cylindervolym är inte alltid lägre förbrukning per automatik. GE: du har nog en poäng där. Jag hade 215/16" runt om på min 328. Hur som helst så är nog ändå BMW bland de mer bensinsnåla bilarna sett till volym och effekt. |
|
|
Är en riktig miss i konstruktionen som skapar dessa rostproblem. Det börjar gro på ställen man inte märker för än det är för sent. När man väl upptäcker den så har den redan fått fäste för länge sen. Verkar inte finns någonting som 100% håller det borta, men är man noga så klarar man sig bra. |
|
| Men E46 rostar väl inte mer än andra BMW? Inget jag har lagt märke till på dom bilar jag kollat iallafall. | |
|
Jag hade i alla fall ett ganska störigt resonansljud (surr) kring 110-120 i min 320. Bytte olika delar av avgassystemet på garantin men det blev aldrig riktigt bra. Visst skiljer det en del i försäkring mellan 320 och 330 men med tanke på hur mycket E46 ar sjunkit i pris skulle jag inte tveka på en 330 idag om jag skulle köpa E46. Annars är rosten den stora boven - jag skulle välja en 325 eller 330 från 2004 och framåt om jag vore i din sits. |
|
|
Min har gått 15 700 mil nu och den börjar kännas som splitter ny V70 i ratten. Alltså lite glapp i framvagnen..:). Byter pendelstag och alla bussningar/länkarmar fram och den blir som ny igen. Med nya bromsskivor kommer kalaset gå på några tusen men det är bilen värd. Annars inga som helst problem med bilen under 7000 mil, utan den bästa bil jag haft..! Självklart är det roligare med starkare motor men 320:n pinnar på rätt bra om man kör aktivt. Den går att köra hyfsat snålt om man vill men den inbjuder till rask körning. Lilla sexan mullrar ju inte lika mkt som de större men låter rätt mysigt ändå. Tycker inte 5:e växeln skulle ha annan utväxling då den skulle bli alltför seg. Surret stör inte mig iaf. Det mesta i underhåll och reservdelar är ju dyrare med större motorer. Behöver dock inte vara så stora skillnader alla ggr. Mina tips: Köp en med manuell med M-paket (smaksak men en helt annan bilkänsla) Kolla skillnader i försäkringar (varierar rätt mkt mellan bolagen och bilmodell) Välj en bil där ägaren har koll och har skött service och underhåll (kan bli kostsamt om "allt" måste bytas samtidigt) Provkör ordentligt Lycka till med bilköpet! |
|
| E46 fick ju sex växlar mot slutet (där sexan var 0,83 x femman, dvs överväxel) men det kanske bara var 330? | |
| Marin: stämmer bra det men jag undrar om det inte bara gällde coupe o cab. Någon som kan verifiera? | |
| Angående 6-växlat : Länk | |
|
Rost,högvarvig vid 100km/h ( nästan 3000rpm Bmw 320i ) lite nervös väghållning (spårkänslig oavsett däcktyp). Kärvande bromsok samt handbroms,kräver ständigt underhåll för bra funktion. Problem med Vevhusventilationen ( M54 motorn ). Fördelar: Kul att köra. Bränsle snål ( ca 0,7-0,8 beroende på körstil mm ). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.