|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som topic lyder, jag kommer ev skaffa mig en 530D från 05 (vet ej om det är en e60 eller e61). Den har rullat 23k mil och turbon har blivit bytt samt grenrör. Är det nåt man bör akta sig för? Enligt ägaren har han inte haft problem med den men det säger väl alla. Den har Automatlåda och panoramatak. Tacksam för tips. | |
|
* Kolla panorama takets avlopp. Dräneringen är inte speciellt god på bilar innan facelift, varför det kommer vatten i reservhjulsbaljan bak i bilen, och alla moduler som ligger där dränks. * Kolla om man har bytt oljan på automatlådan. Det rekommenderas! * Kolla om spjällen i insuget är bortplockade. Det har varit några haverier på 530d motorn, efter ett eller flera spjäll har lossnat. * Kolla om partikelfiltret har blivit bytt. 23k mil är inget. Sålde vår -04 förra efter 23k körda mil och den gick som ny. |
|
|
E60 = sedan och E61= kombi. För övrigt så ska 23k mil inte vara några problem alls, så länge den är skött och servad rätt dvs. Angående dräneringen så kan man ju lika gärna rensa den samtidigt som man kollar upp den? |
|
|
Okej. Tack så mycket för tipsen. Hur kan man veta om det sitter partikelfilter? Mvh |
|
| Kolla i iDrive under service/partikelfilter. Där står det hur många mil det är kvar till nästa byte | |
|
Ok. Tack Ang iDrive är det där man kollar ang. service osv? |
|
| Alla eu-sålda har partikelfilter utom 2003årsmodell som enbart fanns som 530d e60. mvh Stephan | |
| Ok, men hur kommer det sig att det skiljer sig så mycket på skatten? Jag har sett några som kostar 6000 / år och vissa 7500 om året och den jag ska köpa kostar 7900kr. | |
| Sim: panoramataket på facelift lämnar även en del att önska, jag råkade ut för igensatta dräneringskanaler på min M5a. | |
|
Finns något som heter miljöklass 2005, kan ha något med det att göra. |
|
|
mistafrizz: Dock är problemet mindre efter faceliften - jag kollar dock regelbundet. Partikelfilter kom i produktionsvecka 10 i 2004, dvs alla E61'or har partikelfilter. Beroende på mjukvaran i idriven, kan du se resterande distans till byte. Det togs bort vid en ny mjukvara (kommer ej ihåg när). |
|
|
Vad pratar vi om för pengar om partikelfilter måste bytas och låt säga att man kanske måste göra en service med filter och olja vad kostar en sån service? Tack |
|
|
Oljeservice: 2000-2500 hos BMW. Byte av partikelfilter: 16-17.000 i Sverige. Annars köper du ett på en skrot från en bil med lite mil och monterar det. |
|
|
Tack sim. Sökte runt här nyss och hittade nån som gjort rent sitt. Är det nåt ni provat? Mvh |
|
| Nä, men har läst om flera på utländska forums som gjort rent sina med bra resultat. | |
| Ok, men den har rullat 23 och filtret ska bytas vid 16 så man bör hoppas att de har bytt den vid det här laget :P | |
| Filtret är även självrengörande vid motortemp över 75 samt avgastemp över 240 grader vilket är svårt att uppnå på vintern.. | |
| Det blev affär, nu på vägen hem tändes Dsc lampan, nån som vet nåt? | |
|
Nu är jag hemma, det var lite flera fel på den som jag visse om tex. Bakrutetorkare funkar inte och det går inte att öppna det fönstret. Alltså den lilla rutan på bagageluckan går ej att öppna, det låter absolut ingenting när man försöker öppna den. Sen så är parkeringsljusen vänster fram trasiga och undrar hur man byter dessa, måste man lossa lyktan? Alltså angel eyes. DSC varnar efter typ 15-20min körandes. Detta märkte jag inte då jag testa bilen men när vi satt på motorvägen på väg hem så efter 15 min typ varnade mig och när man stänger av bilen så försvinner den och kommer upp igen efter typ 15-20 min. Tackluckan åker inte riktigt ända ner i vänstra sidan bak, då är det den lilla delen av takluckan. Är det nåt som ska justeras. Tacksam för tips. |
|
|
Det med bakrutan är antingen antennförstärkaren som har pajjat pga vatten i den eller så äre kabelbrott från karossen till antennförstärkaren, vanligt fel på dom. Parkeringsljusen kommer man åt om man tar bort en liten lucka bakom strålkastaren, riktigt trångt o jobbigt men de går :) Det med DSCn tror ja att g-kraftsensorn är sönder. den sitter under höger framstol tror jag. |
|
| Du har troligen brott i kabelmattan vid gångjärn till baklucka vilket i förlängning kan ge andra elfel, men torkare kan även ha kärvat fast..takluckan kan behöva en justering du kan även prova återställning genom att trycka in knappen länge..är det fel på luckan så blir det tyvärr ganska dyrt man får byta hela luckan komplett ca 30 tusen..då är det bättre den är stängd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.