AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.749

Vad kan en Svensksåld E38 740-99 vara värd?

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Hej.
Min morbror vill köpa en M5a, och behöver avyttra sin 740 E38.

Vad tror ni att man kan få ut för den?

Strax under 15k mil.
Svensksåld.
Orientblå med creme skinn.
2 ägare.
Det mesta i utr förutom Navi.

Mkt bra skick.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Tesla Model 3 Dual Motor AWD - 19
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Årsmodell? Rost, stenskott, vinterkörd?

Jag skulle säga att om bilen är i toppskick, välservad, rostfri, facelift (-99 +) och med ärliga mil, så ligger den nog runt 50-65 000 kr, möjligen någon enstaka krona högre om den är något väldigt speciellt, men inte troligt.

Tungt att sälja stora bilar med V8 idag, men han får pruta hårt på M5:an som kompensation :-)

It's better to burn out - than to fade away.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Rostfri, vinterkörd, 99a, helt original.
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
O.K. Ja, men då säger vi väl 59.900 kr. :)

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

All utrustning förutom Navi har man ju hört förut.. betyder det elhissar och centrallås med andra ord? En 7-serie fanns med väldigt mycket skojig utrustning.

Svensksåld rostfri facelift, 15tmil väger ju rätt tungt iofs.

Mycket fint skick och den mesta utrustning, ja då är vi väl uppe någonstans runt 70.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Japmax: är det något jag lärt mig av forumet, så är det att inte sticka ut hakan gällande "all utr" - så därför skrev jag "det mesta i utr" ;-)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Betalade 80.000:- för min endast sommarkörda -99 som är 100% rost och oxidfri och endast rullat 8.500 mil.

Den är inte så välutrustad men har iaf navi, dsp, komfortstolar mm mm
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Är bilen perfekt, behåll den. Jag har äntligen fått min bil perfekt. Fy fan vilken bil det är när allt är riktigt!
Sp
228
Space_Ace
BMW 750i - 1996
Saab 9-5 Aero - 02 x2
Volvo 960 3.0 - 91
Mercedes 300 SE -89
Mercedes 280 SE -80
Mercedes 280 SE -75
Saab 99 2.0 EMS - 73

BMW CS #7992
Det är lite av ett dilemma med fina bilar - det är svårt att få betalt för det extra fina skicket jämfört med bilarna i "vanligt" skick. Det är både pga. tiderna men också pga att det finns så många mätarfifflade bilar med tveksam/förfalskad historik, att man inte vågar tro på det, när det dyker upp en ärlig bil. Det gäller därför att vara hutlöst ärlig i sin marknadsförning och ha superb historik att framvisa, för att skilja sig lite från fuskarna. Visa även reg.nr. i annons och skriv ut ett riktigt namn och telefonnummer - inte bara "bmw" och kontantkortsnummer. En sådan annons skulle jag tro på i alla fall.

Jag anser att det är värt att betala ett visst "överpris" för en mycket fin bil, eftersom reparationerna är så dyra att du i regel har igen de pengarna många gånger. Som sagt, är det dock inte lätt att hitta någon annan köpare som har samma åsikt, man måste nog redan ha ägt en liknande bil innan. Tålamod, relativt attraktivt pris och en välformulerad annons med bra bilder är nog bästa vapnet.

Jag gissar på runt 55, en sommarkörd bil med riktigt låga mil hade gått lite högre men halvslitna ex ligger lägre, bilen torde tyvärr falla mellan stolarna, entusiasterna som vill ha toppskick vill ha perfekta bilar, inte bara fina eller välvårdade och den stora massan vill bara ha billigt.... Fina men inte extrema bilar är det värsta man kan ha när man ska sälja. Dåligt skick och lågt pris är mycket lättare att omsätta.
Be
278
Bengt C
523i -96
Sälj bilen i stället, då vet du vad den var värd. Spekulationer på ett okänt objekt är ganska meningslöst. "Bra skick" eller "perfekt" är relativa begrepp.

Jag som köpare bryr mig i första hand om vad det är för motor och växellåda. Sedan bedömer jag bilens skick då jag kollar på den. Annonsen och bilder är sällan till någon hjälp, förutom att de kan säga något om säljarens intelligens och signalera pimpvarning. Jag fäster inget större avseende vid utrustningslistan. Men jag kan ju nämna två prisrelaterade omständigheter som gör att jag spolar en bil ens innan jag kollat på den:

1) Om säljaren skriver "prutat och klart" och jag bedömer att priset är fel så ser den säljaren aldrig mig. Jag respekterar nämligen det som står i annonsen och diskuterar inte ett pris som är angivet som fast.

2) Om säljaren säger att denne inte vill ha några "skambud" så är det osannolikt att han får besök av mig. För mig finns inte begreppet över huvud taget. Ett bud är ett bud, helt enkelt. Jag bjuder det bilen är värd för mig. Om min och säljarens värdeskala stämmer illa, ödslar jag inte tid på den bilen.
Be
278
Bengt C
523i -96
...glömde en grej:

3) Skriv inte "intressekoll" i annonsen. Då mister du mig garanterat som potentiell köpare. Jag som köpare lägger tid och energi på att köpa en bil. Att hjälpa en person att bedöma "intresset" för dennes bil överlåter jag åt andra. (Finns det någon som nappar på dessa, vanligen överprisade, objekt?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.