AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.326

Vad är egentligen kraven på batteri i E39?

va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
jag blev tvungen att köpa nytt batteri på juldagen, därför var urvalet begränsat. Åkte först till OK/Q8 eftersom jag sett att deras batteri kom bra till i ett test. Dock hade de enligt deras listor inte hade ngt batteri till min modell (530i 2002), dock hade de Tudor-batterin hemma (vilket var ett alternativ för mig eftersom de vann testet jag läst :) men eftersom de inte var det enligt deras listor så blev det att åka till preem och köpa ett uni-bull batteri som i och för sig sedan också fungerade :) men jag inte har någon aning om kvaliten på (ngn som vet?)

Min fråga är: Vad är det för krav som ett batteri skall upfylla för att passa min E39 530? Enligt vad det står i manualen så är det endast 12v 70ah som krävs?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns ju ett visst fysiskt utrymme som begränsar storleken på batteriet, samt att kablarna förutsätter rätt polplacering och polform på batteriet, men annars brukar det gå att laborera lite med både höjd och längd på batterierna. Så angivna mått i "rekommendationslistorna" skall man ta som just rekommendationer. Fler alternativ än de som anges kan mycket väl fungera!

På många BMW-bilar finns det en liten plastdistans som man kan lossa och vips får man plats med ett längre batteri (är så på min bil vet jag och bör vara så på många E39:or med), vilket medger att man kan montera ett batteri med större kapacitet som i sin tur kan vara en fördel.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
90-100AH mindre är knappast rekomendabelt.
Ett sånt här fungerar utmärkt tex.
Länk

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Som redan nämnts, du kan använda flera storlekar så länge polställning och bredd stämmer. Längden på batteriet kan variera, det finns alternativa hål för bakre fästet som du ser när du tittar ner i batteribaljan.
För att enbart starta och med ett friskt batteri behövs ingen större modell, teoretiskt klarar du dig med 30-50Ah, men i praktiken behövs reservkapacitet och i realiteten kör man oftast omkring med kanske 60-80% laddning i batteriet.
Välj gärna 80-100Ah så finns det lite marginaler för ovanstående.

FP
va
179
valle_fora
530iA Sedan -02
X5 4,4 -05

BMWCS medl
Tackar för bra info! Får se hur detta håller och om det fungerar dåligt blir det nytt (större).

Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Har en E39-a (523ia) som jag dock ej "brukar" under Vinterperioden. Tror de ligger mellan 70 - 80 Ah (Inköpt hos Autoexperten, bara & uppge reg.nr).

- Bayerische Motoren Werke AG -
PM
123
PMU-Jocke
Bmw 323ci -99
Bmw 520i -91
Jag tycker inte om att erkänna det men för fyra år sen köpte jag batteri från biltema som jag skulle ha i en porsche 944. Bara köras på sommaren och det var billigt så därför chansade jag. Porschen har inte använts på 2 år och batteriet har bara stått i garaget, använts för att startkabla igång nån bil lite då o då kanske. Aldrig laddat det. För några veckor sen dog batteriet i min e34 så jag provade med biltema batteriet. Det funkade faktiskt. En jobbarkompis köpte batterier där till sin mc som bara hållt en eller två säsonger så antar att jag bara haft tur. Biltema batteriet jag köpte var på 60-70a för övrigt.
Den grå serien från Biltema är helt OK, iaf de som såldes för omkring 2 år sedan. Problemet är i vanlig ordning att nästa gång man handlar vet man inte om de bytt leverantör igen...

FP
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Det batteriet du har köpt är bra, Banner gör bra batterier och används ofta av folk som tävlar inom bilstereo.

Biltemas silverbatterier är även dem bra, samt deras nya serie med AGM-batterier som kom nyss.

st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Jag har bara köpt Biltema batterier till alla bilar i mitt våld. De har fungerat bra i typ 4 år sedan dax att byta. Jag är nöjd med det. Ca 1000:- / 4 år = 250:- per år för ett 88 Ah kalcium batteri till E39:an.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.