AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.527

E46 trycker ut olja

Sida 1 av 2
Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Hej allesammans!

Jag har idag märkt en mycket obehaglig sak på min 318, den trycker ut olja, det var oljigt ända uppe vid påfyllningslocket och ut en del mot grejerna som sitter åt sidan.

Jag kände innan när jag körde med bilen att det luktade olja inne i kupen vid vissa tillfällen. Temperaturen här hos mig är 4-5 grader varmt så det bör inte ha varit något som frusit.

Vad har ni för tankar och teorier?
Ha en trevlig kväll!

Mvh
Låter som att vevhusventilationen har kletat igen, den behöver inte frysa igen.

Lossa på den svarta "slangen" framtill på ventilkåpan & kika in hur det ser ut.
Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Hej och tack för svar. Hur mycket behöver man lossa för att komma åt att se där?

Nån som har fler teorier eller är det solklart?:)
Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Var ute och kikade nu men hittade ingen slang på framsidan som jag tyckte verkade självklar. Har jag letat på fel ställe?
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Var läcker oljan ut?
handlar det om mycket olja?
Blir det en fläkt under bilen när det stått ett tag?

På min M3:a så läckte det ut lite lite olja precis vid oljepåfyllningslocket och ut på kåpan. Är tydligen vanligt att packningen i locket ger med sig. Ett nytt lock på BMW för runt 150kr var lösningen för mig.

Mvh Jimmy
Ji
2.380
Jimmyboy

*Blir det en fläck under bilen* ska det ju stå...

Edtitfunktion? :)
Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Ja alltså, jag vet inte riktigt var det kommer, men det ser ut att komma uppifrån påfyllningslocket då det ser ganska blött ut där. Det är en del olja, det har runnit ner längs sidan och landat på en del varna prylar. Så därav röken som känns inne i kupén.
Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Ja imorse var det en liten fläck under bilen. Är dock inga mängder olja jag tappat.
Ji
2.380
Jimmyboy

Ja det är ju en möjlighet att det är så enkelt som locket och eftersom man kanske inte tittar under huven varje dag så kan det ju läckt ut tillräckligt för rinna ner på varma delar i motorn och skapa lukt.

Jag hade rengjort utvändigt kring locket (och även de andra delarna som har olja på sig) och sen kört en runda (några mil kanske) för att se om det är där som oljan läcker ut.

Mvh Jimmy
Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Ja, jag får testa det. Nackdelen är ju att det är så satans trångt där nere, men får torka där så gott det går. Sen är det lite kletigt/snorigt på insidan av oljelocket om det ger er ytterligare ledtrådar. Det kan väl inte vara farligt att köra med detta några dagar så länge man håller koll på oljenivån?
Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Skulle kunna visa er bilder på eländet om jag bara visste hur man gör.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Prova att starta motorn och skruva av oljelocket. Är vevhusventilationen tät märker du ju om det bygger tryck i vevhuset. Då är det i det närmaste som att öppna en skakad läsk. Lägg handen över, eller spänn lite plastfolie över oljelockshålet och se om det finns ett svagt undertryck där. Även tomgången brukar bli lite orolig med locket av om ventilationen fungerar som den ska. Om det verkar vara okej, kanske det bara är en dålig tätning på locket. Det vispar ju runt lite olje i kåpan vid körning som nog kan rinna lite utan tryck.
Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Här kommer en bild som iofs visar dåligt hur det ser ut; Länk

Anders-72 Skall gå ut och testa det, körde in bilen i garaget nu. Torkade rent innan jag åkte hem från jobbet sen kollade jag när jag kom hem igen (kört ca 16km) Då såg det ut som på bilden.

Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Nu har jag varit ute i garaget och tittat till pärlan, när jag startar motorn och skruvar av oljelocket så blåser det ganska ordentligt och låter lite smått som en råoljemotor, det gurglar lite halvtyst sådär.

Mvh Calle
Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Har idag pratat med min lokala BMW verkstad och han tyckte absolut att det lät som en tät vevhusventilation. De vill ha ca 3000 kronor för att plocka isär och kolla/rengöra. Är detta nåt man bör lämna in för eller går det hyfsat smidigt att komma åt att göra själv? Antar att man får demontera en hel del grejer.

Ha en fin fredagskväll alla!
Får ibland inga mail när nån svarat i trådarna man är aktiv i, så jag glömde bort denna.
Nu ser inte min M54B30 motor exakt likadan ut, men "slangen" jag pratar om är den som går i en 90 graders vinkel rakt ned efter sidan av motorn. Ser ut att sitta ett oljefilter (?) till höger om slangen.

Pratar alltså om det man ser på din bild :)

Man trycker hårt på den räfflade ytan som är "låset" och drar den bakåt samtidigt så hoppar den loss tillslut. Kan vara lite trixigt. Den kan ha en del vitt/gult smet i sig vintertid, men den ska inte vara tät.

Men det ser ju lurt ut på din bild med tanke på att den tryckt olja vid locket.... Jag skulle nog bytt allt på en gång och lagt inspektions/rengöringspengarna på bytet istället. BMW rengör aldrig vevhusventen utan byter ut allt.
Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Japp, tid är bokad till imorn, så vi får se vad dom säger på verkstan, hoppas inte det springer iväg alldeles för många tusenlappar bara :)
Yf
24
Yfront
318i -03
520iA -92 (avställd)
Jahapp... Nu står bilen på verkstad med bytt vevhusventilation, han ringde precis och sa att den var täppt och att dom hade bytt den nu, men det blåser fortfarande en hel del vid påfyllningslocket, som att det är täppt nån annanstans där runt oxå... :/

Så dem skulle kika på det under morgondagen.

Ideer om vad det kan vara?

Mvh

Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
Har du fått ordning på det än?

Har nämligen problem med att min bil trycker olja med och jag har samma motor som du har.

Dock så trycker inte min ut speciellt mycket vid locket utan den trycker ut någon annan stans, men det är stora mängder jag förlorar och det blir nästan alltid en pök under bilen när jag stannat :(
Visa användare
108
toxtreme
318ti Compact -02
pök skulle självklart vara pöl..
Ni
958
Nip
320i-04
- Jo, editfunktion är det alla frågat efter i evigheter och inget händer.

Kan man slippa vevhusventilationsproblem om man minskar intervall mellan oljebyten?

Funderar just om det är en effekt av 2500 liter bensin mellan intervallen.

Har inte haft problem än - men kan man förebygga vore det ju utmärkt.

Har läst att vissa byter olja oftare - typ en gång extra emellan - har ni sluppit vevhusproblem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.