AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.293

trasig toppackning 318is

in
1
inverted
318iS-96
hej!

Andre heter jag ny här på forumet detta är min första post och har ett hyfsat problem..

Ute och körde, stannade för en fotgängare och när jag skulle köra iväg så ryckte bilen till och tappade all kraft. efter detta så knackar den nått fruktansvärt från motorn vid belastning och måste hålls vid liv med gasen då tomgång inte finns längre, tappat två cylindrar och känner en konstig krut liknande doft från bilen.

knackandet kommer bara vid belastning eller vid ungefär 2500 varv stillastående.vattentempen vid tillfället var normal och oljan var precis vid min-strecket.
Vänner som är motorkunniga börjar att joddla om ventilras och vevlagerras, så har nu rivit ut motorn och plockat av toppen för att se vad som hänt och ser följande:

toppackningen är trasig mellan ettans och tvåans cylinder, cylinder 2,3 och 4 är täckta med ett sotlager av dess like, trillade ut som papper när jag lyfte toppen.

så nu till min fråga(or)! Vad är felet? Vad gör all sot där inne?
Kan man bara sopa bort soten och slänga på en ny toppackning och va glad?

Ursäkta novellen men vill bara vara grundlig i beskrivandet. tacksam för svar och idéer.

Mvh Andre

För mycke bränsle , kanske chippad , kört många korta sträckor mm mm.

Kolla toppen noga vad gällande rakhet ( om den behöver planas ) kolla kammar och ventiler att allt är ok .

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.