AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.923

Förtydligande kring, kan airbag lampan släckas "av sig själv"? bmw e46

Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej!

Info,
Bil: BMW 318i e46 facelift
Sportstolar

Det verkar som jag också nu har fastnat i bmw,s airbaglamps problem.
Det hela började för ca en vecka sedan då jag upptäckte att lampan till airbagen tändes i samband med att en passagerare satte sig i passagerarstolen fram. För att därefter några sekunder senare släckas. Så höll det på till och från några gånger tills igår, då den nu lyser konstant.

Jag har läst om olika alternativ här på forumet allt från att koppla förbi sensormattan till byte av kablage till bältessträckaren.

Jag har också läst påståenden om att har airbaglampan väl lyst så kan den inte släckas, men min gjorde ju det och dessutom flera gånger hur är detta möjligt om påståendet skall stämma?

Jag har även läst om att när det blir problem med sensorslingan i förarsätet att bilen kopplar bort slingan efter 2min och släcker lampan för att airbagen skall utlösas vid en krock. Hur är det med detta påstående? om detta påstående är sant kan jag då utesluta att sensormattan i sätet är sönder, då min lampa nu lyser konstant.

Vad vet ni om det finns någon chans att det enbart kan vara glappkontakt och var? eller det jag har sett är början på korslutning i sensorslingan för att sedan övergå till kortslutning? jag tycker det är super konstigt att lampan först kom och gick!

Finns det någon guide till hur man byter sensormatta i passagerarsätet här på autopower? Har hittat tipset om hur man kopplar förbimattan men vill ju ha det komplett i bilen. i mekartipset framgår det inte om man måste nollställa airbaglampan eller om den slocknar av sig själv, vet ni hur det ligger till med detta?

På Schmidemann.se beställer man ny sensormatta för ca 1000kr men vill vara säker på att denna är felet innan jag byter, hur säkerställer jag detta bäst?

Var beställer jag rep sats till bälltessträckaren om det är detta som är felet?

Tacksam för alla förtydliganden kring detta fenomen!

MVH Johan

// JW
Denna kanske kan hjälpa om det visar sig vara sensor

Länk

Jag skulle nog satsat på dummy sensor, denna var riktigt proffsig
Länk

Ett gäng andra alternativ på ebay och inte att förglömma det billigast mektips/elfa varianten. Kan var ett billigt/enkelt sätt att felsöka på om inte annat:)
hej,
Jag har som du märker inget svar på dina igentliga frågor men jag passar nu på att fixa min lampa som lyst i 3-4 år. Jag har inte fått "tummen ur" tidigare.

Stort tack till Hasso och mektipset!

1 70-003-75 1N4002 diod 1A 100V DO41 1 ST 1,05 SEK Öppen
2 60-107-06 Motstånd 56kohm 5% 1/4W 1 ST 5,09 SEK Öppen
3 65-692-48 Keramisk kondensator 100pF/500V SL 1 ST 0,47 SEK Öppen

Summa 8.26 Kronor + sockerbit. Nu väntar en liten cykeltur till Elfa:)

Länk
ag
66
aggepanken
218dA xDrive Gran Tourer -20
Fick ni fixat era airbagproblem?
Visa användare
48
waijlson
420d Coupé -14
Hej igen!

JAg har fortfarande inte funnit några bättre svar på ovanstående frågor, mer än vetskapen att det finns många med liknande problem överallt, lättaste alternativet verkar vara att tillverka en dummy..

I min bil lyser inte lampan lika ofta längre, jag skrev i mitt första inlägg att den lyste konstant, det är inte längre sant. Den kommer och går helt enkelt!

De samband jag kan se, är såklart när någon sitter i passagerarstolen, verkar ha lättare börja lysa när det är en tyngre person, får också känslan av att det är temperaturs beroende, vid vinter och minusgrader har lampan lättare för och tändas, skumt! Men nu för tiden slocknar den nästan alltid efter ca en minut.

Verkar som påståendet om att lampan släcka för och att aktivera airbag vid kollision stämmer.

Men många frågetecken kvarstår fortfarande, hade varit fint om t ex bmw själva hade gått ut med en FAQ lista, men förmodligen vet dem inte säkert själva, utan fortsätter att tillämpa metoden byt ut felkods levererande del mot ny.

// JW
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara glapp i kablage/kontakter under stolen - hände mig.
Ruckade man lite på kablarna under stolen gick det att släcka lampan igen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.