|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop. Måste man ha en kontant insats vid företags leasing hos BMW? Min lokala BMW återförsäljare sa att dom krävde 20%. Men dom flesta andra märken hade inte dom kraven. Poängen med leasing utan kontant insats är ju att man binder ju inget kapital. Så jag hade tänkt leasa utan någon kontant insats. Och är ju BMW jag vill ha. Men är ju inte sugen på att binda upp 70-80 tusen. Några som som har erfarenhet av detta hos BMW? | |
|
Hej Vete fan om jag hört att man inte ska ha 20% kontantinsats någonstans överhuvudtaget. Vilka andra företag/märken har inte det? Frasse |
|
|
Ett sätt att komma runt första leasinghyra är att vända sig till en operationell leasingpartner såsom Autolease: Länk Tyvärr tillkommer en del andra begränsningar då kring utrustning och tillval men kontantinsatsen slipper du. ------- //Lövet |
|
|
När jag leasade mina bilar rävkte det med 10%, men det kan ju också bero på hur företagets ekonomi ser ut. |
|
| Det mest sannolika är att man får betala kontantinsats innan man hämtar ut bilen för annars får man ju betala när leasingen är slut. Det är ju alltid den som köper/leasar som skall betala kan bli ett tråkigt uppvaknande när typ 3 år har gått och man har kört 6 - 8 tusen mil och bilen blir värderad till 30% istället för 50% och så har man betalat för låg månadskostnad. Då svider det rejält. | |
|
Det är inte så att det beror på ett missförstånd? Företagsleasing brukar vanligtvis inledas med en "första förhöjd hyra" som oftast är 20% (och gäller alltså inte bara BMW). Eftersom dessa pengar skall in på leasingkontot kan man ju säga att det är att jämställa med en kontaktinsats. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Jag har vänt mig direkt till Vasakredit, som fixat leasing till mig, sist gick det på 1 dag. Du kan själv bestämma om du vill ha kontantinsats eller inte, och hur högt restvärde. Räntan låg på 5,4 % ungefär. Bilfirmorna brukar ligga på över 7% för de vill tjäna pengar även på leasingen. BMW CS #5206 |
|
| I regel brukar inte en första förhöjd hyra tas ut om företaget ser ok (om man inte vill förstås). Men tydligen skiljer det mellan olika banker. Värt att tänka på är man även får dra halva momsen från "kontantinsatsen" | |
|
Det har skett en del förändringar på sistone kring leasing/kreditgivarnas riktlinjer, men det är fortfarande inget krav på kontantinsats eller första förhöjd leasing avgift. Det är en förhandlingsfråga. Dessutom har BMW finans ett vettigt alternativ - och det är att man kan finansiera en bil utan kontantinsats som privatperson - då behöver man företagets intyg på att man skall använda bilen i tjänsten. Detta är bättre vid lite dyrare bilar, då slipper man förmånsavgfiten, och får plocka ut en lite högre milersättning istället. Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
Edit: Leasing/första förhöjd gäller företag, kontantinsats skall alltid avläggas med minst 20%. Och givetvis krävs det en högre avbetalningstakt om man ej lägger första förhöjda - så att man alltid ligger före snöbollen (värdetappet) Jag klimatkompenserar för din miljöbil. /Andreas |
|
|
När det gäller företagsleasing är första förhöjd avgift snarare regel än undantag. Som skrivits blir månadsavgiften högre om första förhöjd avgift inte erläggs. /Erik |
|
|
Ett sätt att prisa ut sig mot icke önskvärda kunder kanske? Mats BMW CS #5847 |
|
|
När det gäller finansiell leasing så är det framförallt objektet och kreditvärdigheten som styr om det skall vara första förhöjd hyra eller ej. Jag har sålt flera av mina begagnade bilar genom min BMW åf och då har företagaren ibland valt att ha en högre månadsavgift istället för att slanta in första förhöjd, men det är framförallt en kreditbedömning och värdebedömning på objektet som säkerhet som styr det hela. Själv erlägger jag alltid maximal första förhöjd hyra, då det dels förräntar pengarna i företaget bättre än att ha dem på banken, ger en lägre månadskostnad samtidigt som jag vet att jag aldrig hamnar i situation att restvärdet överstiger bilvärdet den dagen jag vill byta. Men alla tänker inte lika. En del företagare anser att de förräntar firmans kapital bättre i sin verksamhet än i bilen. Jag skulle dock tro att i tider som dessa så har finansbolagen ökat sina krav på säkerheter, dvs precis som vid bostadsköp så gäller i all utsträckning att man bör /och ska/ ha en större egen insats än tidigare. Man begär alltså sannolikt idag större insats än vad man gjorde för ett år sedan. När det gäller finansiell leasing så kan man dock bara slanta in vill jag minnas max 30% för att det ej skall anses som annan form av finansiering än leasing. När det gäller privatleasing så har jag inte direkt förstått idén med det hela. Känns bara som ett sätt att "lura" vissa att köpa bilar som blir dyrare månadskostnad netto än avbetalning, där man har en avdragsgill ränta. Leasinghyra är aldrig /mig veterligen/ avdragsgill som privatperson. Kanske ett sätt att gå runt konsumentkreditlagens krav på minst 20% cash? /Anders |
|
|
Leasing för privatpersoner är ju smart, om personen inte gillar risk. Service är inklusive och man vet exakt vad bilen kommer kosta genom hela perioden. Dessutom öppnar sig en ny marknad för de köpare som inte har till kontaktinsatsen, men som nu ändå kan få en ny säker bil. I Danmark har detta blivit mycket populärt över de sista åren. Detta beror dock också på att det finns en skattefördel för leasingföretagen. Våran vansinniga skatt (180%), behöver inte betalas "uppfront" när bilen reggas som leasing, men leasingföretaget betaler x% pr månad i avgift till staten. Detta innebär mindre kapitalbindning för leasingföretaget, samt mycket mindre risk, då bilen kan säljas till hela Europa efter användandet i Danmark. Detta ger längre kostnader för kunderna i slutändan. |
|
|
Tack för alla svar. Pratade med dom igen och det var han som missuppfattat mig. Vanligt är att man leasar utan en första insatts. Bättre o ha högre månadskostnad än att binda upp kapital i en bil. |
|
|
Men Sim, i Sverige ingår ju ändå fri service på en ny BMW 3 år/8000 mil, så än en gång, what´s the point för köparen? Borde i de flesta fall bli billigare netto med en avbetalning. Inte kul för en privatperson som sen också av olika skäl måste byta bilen snabbare än vad man tänkt när man köpte bilen, avtalen är ju ofta annuitet, vilket ju innebär att du inte knaprar av mer än en gnutta på restvärdet den första perioden av avtalet. De riskerar då dessutom att hamna i situationen att bilen är värd mindre än det aktuella restvärdet. /Anders |
|
|
Anders: Så sant - det är inte tillfället i DK. En annan sak som du också nämner är att man inte kan dra av räntorna i skatten + att man får betala moms på leasingpriset. Vilket är inget vidare om man är privatperson. En annan förutsättning för att leasing ska bli attraktivt, är att leasingföretagen köper bilarna billigare än privatpersonerna, vilket ses mer och mer i Europa. Visst det är tråkiga modeller de ibland köper, men deras rabatt är ganska hyfsat när de tar 2-300 bilar åt gången. Det gillar försäljningsavdelningarna alltid. Jag tror dock att det kommer till Sverige snart också. I UK samt Tyskland är leasingandelen nu runt 80% av den totala försäljning. Bara för skojs skull, för att visa populariteten av privatleasing i DK (2009 - BMW): Privatleasade: 60% Företagsleasing: 25% Vanligt köp: 15% |
|
|
Man ska inte glömma att tillverkarna tjänar pengar på att sälja nya bilar. Den största (enda?) anledningen till att man köper en begagnad bil framför en ny är rent ekonomisk. Genom att krympa det gapet genom olika "finansiella instrument", tätare modellskiften/facelifts och snabbare/större tekniksprång försöker man locka till sig fler nybilsköpare. Om man kan locka in kunden i ett BMW-ekorrhjul med olika leasingavtal eller liknande så är kunden "fast" i nybilsträsket. Kontantinsatsen är ett stort hinder för många, därför är det inte förvånande att det börjar bli allt populärare med diverse leasing-/all inclusive-avtal. Gissa om det lobbas från flera håll att leasingräntan ska bli avdragsgill även för privatpersoner på samma sätt som den vanliga räntan är idag. |
|
|
acey - ja, men tillverkarna tjänar inget på att sälja bilar, tvärtom är detta ofta en förlustaffär för de flesta tillverkarna. Det är allt det som kommer sedan som skapar vinsten, och ju fler nya bilar som kommer i omlopp desto större möjlighet att tjäna pengar på dem under bilens livslängd. ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.