|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 520d touring modell 2012, Funderar på att byta originalhögtalarna till något som är bättre Jag behåller originalstereon. Min fråga är finns det något färdigt kit som skulle passa på den nya modellen eller någon annan lösning kanske? HiFi-högtalarsystem(6100sek)var inte värd pengarna enl. mig(pris-prestanda) Tack på förhand | |
|
Njae, färdiga kit till F11 har jag inte hört talas om, men eftermarknadsgrejer är starka både i UK och i USA, så googla! Att bara byta högtalare gör faktiskt inte så stor skillnad. Du måste börja med det som genererar ljuden, dvs förstärkaren/slutsteget. Först när du fått ett bra slutsteg kan du fundera på hur du vill fördela ljudbilden i kupén. Sedan är det väldigt olika vad folk anser vara "bra" ljud - jag har förstått på en del forum att en fet, fyllig bas är tecken på bra ljud, men där har jag helt andra referenser, så jag skall nog bäst hålla tyst... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Först vill jag börja med att byta högtalare bak som sitter i taket och då tänker jag sätta två coaxalare 4 tum eftersom det passar rätt så bra och likadant framme vid dörrarna två coaxoalare 4 tum och köra med standardstereo. Vill veta vilken ljudförbättring jag får. Sen kan det bli aktuellt att uppgradera till ett slutsteg och basarna som sitter under stolarna. Har du någon bra förslag på välljudande 4-tum coax i en prisklass på 1500 kr/par. Vill gärna få mer naturtroget ljud. Jag är ingen basentusiast. Jag prioriterar ljudkvaliten Hoppas på ett bra förslag från er.... |
|
|
Jag har tänkt på någon av de tre alternativet: Rainbow SL 100NG Infinity Kappa 42.9i Ground Zero GZRF 42XII |
|
| Vad är det för storlekar på originalelementen? | |
|
4-tum mellanregister |
|
| Plus diskanter? | |
|
Det är såhär: Jag har standardstystemet Proffessional två 4 tummare i dörrarna framme-- Ser ut som en mellanregister högtalare med aluminium membran i mitten--sen finns det två 4-tummare i taket i bagageutrymmet som ser ut som klassiska mellanregister (ser väldigt billiga ut) alltså ingen diskant i dem eller jämte dem....och sen finns det två bashögtalare under framsätena tror att de är 6,5 tum men jag är inte säker . Som sagt standard grejerna. |
|
|
Varför inte sätta ett 4"-kit fram? Det finns förmodligen förberett för en diskant då det ingår i de större ljudsystemen. Eftersom den akustiska miljön är usel för bakhögtalarna kan man undra om det är värt att uppgradera. I så fall koaxer från Focal eller JL Audio för max 1000-1500 kr. Här finns lite att välja på; Länk Länk Varför inte detta lilla kit, Länk |
|
|
Jag ska undersöka det lilla kittet från Tyskland--- Jag är lite orolig ang diskanten ,Jag tror inte att det finns plats att sätta den jämte mellanregistret i framdörrarna. I det stora BMW paketet brukar diskanten sitta i hörnet där dörr listen slutar.... Tack för tipset iaf . Försöker att undvika komplicerade uppgraderingar tänkte mest på filtret ...... Alltid smidigare att plocka ur original högtalarna och bara montera in nya ... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.