|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
996 har ju prismässigt varit rätt stabil senaste åren från att ha varit i botten för ca 5-6 år sedan när importen från utlandet, särskilt USA flödade. Senaste åren har ju importen varit obefintlig. Samtidigt är det en gammal bil som har sina akilleshälar, särskilt Carreran. Många har skrotats, reparerats halvdant, och därmed har utbudet blivit litet - framförallt finare exemplar är fortfarande ganska eftertraktade, särskilt 4S. När väl gränserna öppnas igen och om kronkursen är fortsatt låg lär många finare bilar försvinna utomlands gissar jag på. Detta kan säkert kompensera en del för en Corona-effekt. Så hittar man ett fint ex idag är det bara att köpa! |
|
|
Det känns ju lite trist när bilarna verkar blivit klart dyrare de sista åren... Minns att jag kikade lite halvhjärtat runt -17 och då minns jag det som att priserna var bättre. Bortsett från IMS verkar det inte vara några stora konstigheter att hålla koll på? Om 996 är på väg uppåt, kommer vi då se prisvärda 997or istället? Eller är drömmen om en vettig 911 för 200-250k just en dröm:) |
|
|
Kul, hoppas det blir en Porsche till slut, vem har inte drömt om att äga en Porsche någon gång? Angående bilar som sticker folk i ögonen, låt dem störas men låt dem inte förstöra dina drömmar och din hobby. Finns en del människor som tror att man köper bilar för att skryta, folk som vägrar inse att man faktiskt är en bilentusiast och bara tycker det är kul. Ganska gott om exempel om dyra premiumbilar med stora motorer som är klart överkomliga i pris på begmarknaden nu, säkert billigare än grannarnas Volvo eller Toyota men som ändå sticker rejält i ögonen. Köpte just en begagnad 325 E90 för 57500 men eftersom den har fina fälgar och är överraskande fin i lacken så tror ändå folk per automatik att man köpt "en dyr BMW". |
|
|
Har man tålamod att vänta tills rätt bil dyker upp tror jag säkert man kan köpa en bra 996 för 250k under året. 997 är nog nästan än värre prissatta, det känns som att dom flesta tidiga som ligger ute kostar (minst) 100k för mycket. |
|
| Ja 997 har även den hållt sig bra prismässigt. Men även där är det väldigt ont om fina bilar idag jämfört med hur situationen var tidigare. Vill man som de flesta ha en lågmilad bil med manuell låda och rätt spec+historik så får man leta länge och vara beredd att betala. Många bilar har exporterats utomlands också. 997 är den enda bil jag lyckats sälja med vinst efter tre års ägande och 3000mils körning. Den var väldigt lätt att sälja dessutom. Sitter man på en fin bil med rätt spec och historik ser jag inte att den skulle sjunka dramatiskt i pris framöver, de är såpass sällsynta idag. Så hittar man en fin bil man gillar är det bara att slå till. | |
| Hur håller sig priserna för 911 generellt? Säg en my2015 som behålls 5 år 500-1000 mil år. Vad räkna i värdetapp? | |
|
911 verkar hålla sig rätt stabilt, är främst de allra nyaste som brukar tappa lite efter första året. Men det är inte som på BMW utan kanske 5-10% det handlar om. På en 2015 bör prisbilden vara rätt stabil på några år sikt, idag ligger de väl på runt 800 och de bör inte sjunka mer än ca 200-300 på 5 år. Men 911 är känslig för färg/inredning/utrustning om man vill sälja enkelt. |
|
|
Nu kommer prisfallet på 997.1 bli markant då 991 närmar sig prismässigt med stormsteg. 997.2 är svårt att sia om, men tror att den åker med. Lågmilade 997.2 är de som säljs fortast om de är svensksålda och har ett mänskligt pris. Märker att importer ligger kvar osålda en längre tid. I pricip är alla 997.1 osålda sedan jag började hålla koll i april. Över lag är det fantasisummor som begärs för dessa bilar, tycker jag. Typ denna. Länk Jag kommer själv att köpa en 991 lr 997.2 när tillfälle ges. 996 skulle jag aldrig välja. I pricip en Boxter med dålig kvalitet. EB |
|
| Pula. Jag blir så till mig på ett negativt sätt när du skriver så. Lågkonkunkturen får nog bli verklighet innan priserna går ner ordentligt. 997 och 991 är rätt så olika bilar. Priserna är väldigt stabila på vissa bilar, kan hålla med om att vissa import med otydlig historik kan vara svårsålda. Att många står osålda kan bero på att folk är osäkra och en pandemi är pågående i världen. 997 är en utveckling av 996, typ en faceliftad, vidareutvecklad 996. Att du påstår att 996 är som en dålig boxster förvånar mig och tyder på att du kanske ska hålla dig till BMW när du inte kan något om Porsche. Du kanske hoppas och väntar på att 964 3.6 turbo går ner med en miljon också. Det är rätt så stora skillnader på på de olika 911 modellerna, alla har sin charm och entusiaster. Samma som med till exempel M3, vissa älskar äldre E30 och betalar därefter och vissa måste ha den nyaste M3:an. Bilmarknaden stod still april, maj. I juni så kom det igång och framför allt så kom sportbilsmarknaden igång. Det säljs en del bilar, tro mig. Men du, vänta gärna ett tag till och hoppas att du hittar en bil som passar dig, kanske blir en boxster till slut för din del. | |
|
Pula, jag tycker du ska hålla dig till Skoda om det är priser du jagar. Får ju huvudvärk bara av att läsa ditt inlägg. |
|
| Efterfrågan är stark för speciella bilar såsom 911:or, kanske t.o.m. överraskande stark. Nu sålde jag inte en Porsche, men väl en lite roligare BMW under juni och jag blev väldigt överraskad över hur pass bra jag fick betalt. Visst går det viss konjunktur i priser men överlag så sker inga större rörelse över tid för entusiastprodukter som 911:or. Man får bestämma sig om det är värt pengarna helt enkelt. | |
| Pula har helt rätt när det gäller priserna på 997.1, dom är kraftigt övervärderade och säljs inte i nån större omfattning. | |
|
Ja,ja, sanningen kan vara hård att ta för vissa. "Att många står osålda kan bero på att folk är osäkra och en pandemi är pågående i världen". Nej!! det är för att bilarna är övervärderade med i vissa fall fantasipriser som ingen vettig HS är villig att betala. Gäller också för en hel del andra bilmärken. Och, ja! jag köper rätt bil till rätt pris allt annat vore väl ganska idiotiskt. BMW528M@ Ipren hjälper kanske;) Och du HS= Homo Sapiens = människa, så slipper vi frågor på det;) EB |
|
|
Det som håller uppe priserna på 997.1 är ju att 996 - mot alla tidigare odds - ökat i pris de senaste åren. Börjar bli ont om fina exemplar av dessa nu, och de har väl på något konstigt sätt fått sin kultstämpel nu. Snackar vi ”överpriser” ligger inte 997.2 långt därifrån, särskilt Turbomodellerna. Det är ju i princip ”bara en snabb bil”. Prisskillnaden upp till en nyare och snabbare 991 är liten och det är på alla sätt en trevligare och bättre bil än 997. |
|
|
Härlig reaktion Pula : ) När man tycker att saker är övervärderade så brukar det vara så att man kanske inte har råd. Marknaden bestämmer priserna. Kan hålla med om att vissa Porschar är aningen högt prissatta( 991 R, 991 Speedster osv). Själv så har jag tänkt som du och väntat och väntat men till slut fått köpa efter att ha hittat rätt bil i alla fall. Kikade en del på 1M och insåg till slut att priserna bara pekade uppåt. Blev ingen 1M, blev Porsche i alla fall som kostade skjortan och en njure. Är du lite orolig själ för priser och annat så bör du kanske kika på billigare alternativ. Tänk på att om du köper en Porsche så bör du ha minst en hundring tillgängligt ifall du åker på större problem med bilen som inte täcks av försäkringen, såsom motorras och annat som kan hända med bilar. |
|
| Kristoffer L. 997.2 Turbo finns det inte så många av på grund av finanskrisen. Porsche fick inte iväg några större volymer. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.