|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu hoppas jag inte att jag ljuger men jag tror inte jag lossade på något luftfilter, jag kom åt att få ner handen bakom lampan ändå? Jag har haft bort hela strålkastaren (förarsidan) också, jag behövde nämligen byta drivenheten. Minns inte exakt vilka skruvar jag lossa men jag lyckades skjuta ut stötfångaren på förarsidan så strålkastaren gick fri. |
|
|
Hjälpte en bekant med lampbyte på en V50 2008 i veckan. Öppnade motorhuven och tänkte, fy fan vad trång att öppna luckan till lamphållaren. En snabb titt i instruktionsboken = Dra upp pinnen (ca 20cm långt järn) bredvid ljusinsatsen, dra ut hela ljusinsatsen framme på bilen och lossa kontakten, hela ljusinsatsen hade jag på arbetsbänken på 20 sekunder, volvo kan tänka till dom :-) |
|
|
Man behöver inte lossa luftfiltret, det underlättar dock rätt mycket att göra det. Särskilt om man har stora tassar som jag :-) Jag måste oxå byta ballasten på högersidan men har tänkt att lämna bort det jobbet. Har inget garage och det känns inte bra att stå ute i snö å kyla och fixa med det. Men ett tips. Kolla ebay före ni åker till BMW och köper. En ny ballast kostar inll frakt snudd på 1/4 från England mot vad den går loss på hos BMW. Och den är på inget vis unik för BMW.... Niklas Fransosen |
|
|
redpower: Det var nog inte HID (xenon) i Volvon? En viss skillnad, en halogenlampa kräver ingen separat drivenhet med högspänningskablage osv. Det är lite lättare att bara ta bort hela strålkastarhuset med ett flerpoligt kontaktstycke osv då.. Annars är det bara att hålla med, man borde tänka till lite mera vad gäller åtkomligheten, iaf när det finns glödlampor inblandade. Volvo har lösningar som ovan på vissa modeller, medan andra är helt omöjliga, iaf har tester som t.ex Vi Bilägare brukar göra visat på detta, då har Volvo varit både bäst och sämst... Argumenten från tillverkarna brukar vara att moderna bilar med LED och HID normalt inte behöver byte av ljuskällorna mer än med många års intervaller, många behåller inte ens bilarna så länge osv. FP |
|
|
Fransosen, Jag Köpte min Hella drivenhet i Belgien tror jag det va för 1200 spänn. Har du inget garage att va i skulle jag avråda att byta själv, det va tidsödande att hitta rätt skruvar. Folke, Jag vet inte hur länge en original xenonlampa bör lysa? Farsan bytte på hans förra S80 vid 18tmil. Morsan bytte på sin C5 vid 14tmil och mina funkar än vid 17tmil. Klarar dom ~15tmil? Nya bilar går ju i regel mer per år än äldre så det spelar ju in. |
|
|
Byta lampor och annat enklare gör jag själv hemma på uppfarten som tyvärr inte slutar med ett garage. Att byta ballasten tänker jag lämna bort. Oavsett var man köper bitarna är det märkligt vad mycket billigare det är utomlands. Får min från UK för 1000 spänn inkl frakt. Niklas Fransosen |
|
|
Jag kan hålla med om att priser ibland skiljer omotiverat mycket. Bl.a på tändstift, oljor och en del reservdelar om vi håller oss till bildelar. Viss elektronik är också dyrare i Sverige än i många andra länder, och det är inte kostpriset som skiljer utan det måste vara i leden innan konsument som någon skor sig lite väl bra. Vissa brunvaror, TV osv är undantagna här.. Just lampor, speciellt märkeslampor från Philips, Osram osv kan säkert också skilja en del, men som vi hade uppe för några månader sedan, det förekommer mycket kopior, även med exakt kopierade originalkartonger osv. Om det är orimligt billigt så är det nåt som inte stämmer riktigt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.