AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.386

Hur vet jag motortempen E90?

Visa användare
10
otto86
E90 325iA -05
Hej,
Jag har en e90 325 -05 som enligt vad jag har förstått (jämfört med kollegans 545a) ska visa utanför varvräknaren hur mycket man bör varva bilen beroende på tempen på motorn.
På min bil är den dock på samma ställe hela tiden. Visar de röda plus 4-5 sträck vilket då skulle betyda att motorn alltid är så gott som fullt varm(även innan bilen startas).
Fick även vid ett tillfälle varning för överhettad motor utan att kört hårt eller fått larm om låg kylarvätskenivå. Fyllde då på kylarvätska och har ej fått larm efter de. Har nyligen köpt bilen och är därför dåligt insatt i vad som är normalt.

Finns de någon som har en lösning på mitt problem?
Har inte min modell denna funktion?
Visas motortempen någon annan stans?

Tacksam för all hjälp...

/Ola

Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Det är bara M-modellerna som har den funktionen. Vanliga 3-serien har ingen temperaturmätare eller indikator runt varvräknaren utan den varnar bara när den blir överhettad.
Japp, tyvärr är det så....

En av de saker jag verkligen saknar + att det inte finns ngn oljesticka!
Man får lita på att de digitala varningssystemen fungerar helt enkelt.
Dock går det att rota fram temperaturen i de gömda menyerna.

Se tex Länk

/Micke
Och på engelska här: Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ingen oljesticka? E det så på bara 325? För jag har sticka på min diesel!
Dieslarna i E9x har oljesticka. E92 bensin samt E90/E91 335i har oljetemperaturmätare istället för momentanförbrukningsmätare
Visa användare
10
otto86
E90 325iA -05
Där ser man....tack så mycket för svaren :)

Är det så att jag inte heller har något larm på låg nivå kylarvätska med tanke på att jag fick larm på överhettning direkt?
Micke::

Tack!
Visste inte att motortempen fanns i de gömda menyerna =)
Grymt, får sätta mig imorgon och testa det.
otto86, jodå bilen varnar för låg kylarvätskenivå visar en bild på en kylare går inte att missa. Du borde nog kolla upp varför den inte varnade
Visa användare
10
otto86
E90 325iA -05
Fick imorse återigen problem med att motorn blev varm, och lite innan försvann också värmen i kupén.

Har försökt felsöka lite. Har kollat att lågnivå larmet för kylarvattnet fungerar.(har inte larmat de gånger motorn blivit varm) Dock är returen till expandtionskärlet ojämn och tar med luft.
Har jag läckage på kylarsystemet? Borde de inte "bara" trycka ut kylarvattnet då när de blir tryck?
Några funderingar/förslag?
Ekin
vart e bilvärlden på väg? ingen tempmätare och ingen oljesticka...
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Alltså om vattnet försvinner så läker kylaren eller så har toppackningen/toppen fått en spricka eller bångnat:( Eller så har du luft i kylsystemet! Bara att provlufta:( ¨Bmw har för övrigt världens jobbigaste system att lufta..gamla modeller iaf.
Visa användare
10
otto86
E90 325iA -05
Bilen har nu vatt inne på BMW verkstad. Ny vattenpump och termostat blev domen.

8 300 fattigare men leendet på läpparna är tillbax :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.