AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.248

Problem med e39an när man kör några meter och stänger av

Undrar om någon annan känner igen sig i detta problem.
Har haft problem med det ett par gånger och det har alltid inträffat när jag har startat bilen för att flytta den några meter och stängt av den efteråt.

Då vill bilen inte starta efteråt utan står bara och klickar... När jag senaste gången var dum nog att köra fram bilen några meter på en parkering för en annan bil skulle få plats så startade inte bilen efteråt....

Fick då hjälp av en släkting med startkablar, dock så testade vi ca 30 gånger att starta, det bara klickade... gav nästan upp och tänkte bogsera iväg bilen, då drog den igång... då hade nog kablarna suttit mellan bilarna runt 5 min...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, det är en klassiker. Vid en kort uppstart och avstängning kall direkt, verkar inte ventillyftarna utjämnat oljetrycket och de förblir lite överfyllda. Det gör att ventilerna inte stänger helt och kompressionen uteblir. Har inte varit med om det på BMW:n men faktiskt på en Nissan jag också äger. Man får nöta ett tag på starten innan ventilerna stänger.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Behöver inte vara ventillyftarna, kan mycket väl vara cylindrar/tändstift som blir "dränkta" i bensin när styrelektroniken "chokar" motorn.

Detta fenomen drabbar de flesta moderna bilar.

Om motorn blivit flödad, skall man hålla gasen i maxläge när man försöker starta motorn för att blåsa ur överflödsbensinen. Då brukar motorn hoppa igång på åtminstone några cylindrar och det brukar räcka för att kunna göra några uppvarvningar så att alla cylindrar vaknar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Försöker ju givetvis tänka mig för, den senaste gången svor jag mig förbannad pga denna saabägare som inte orkade parkera på ett korrekt sätt (han bad mig köra fram någon meter pga han ej fick plats...) när jag kikade så hade han samma längd bakom bilen som jag hade kört fram...

När han senare kom tillbaks efter 10 minuter stod vi där och försökte få igång kärran... då hade jag lust att svära lite:)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jodå, så kan det också vara. När topplocket o stiften är iskalla torkar inte stiften efter att motorn gått fett på kallstartupprikning. Är det lyftarna hörs det väl om motorn är kompressionslös. Då kan man rycka säkring eller relä till bränslepumpen så är det lättare att inte flöda motorn ännu mer då man drar runt den på starten.
Tack för tipset ang säkring/relä.
Här verkar det ju inte vara ventillyftarna eftersom startmotorn bara klickar. Isf är det brist på kraft i batteriet, och då slår solenoiden till/från hela tiden när man försöker starta.
Det är en annan sak när startmotorn drar runt motorn och när den verkar kompressionslös osv.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, var det på det viset att solenoiden klickade är det ju som Folke säger ett strömförsörjningsproblem.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Dåligt batteri som precis räcker att starta en gång och måste köras en stund innan den kan starta nästa gång, tyder på det eftersom den startade efter 5 min inkoppling av donatorbil.
Det är alltid lämpligt att låta donatorbilen ladda batteriet en stund innan man försöker vrida igång starten.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
För ett par veckor sedan laddade jag batteriet på en bil med pajad generator en halvtimme med startkablar så att den tog sig de sista 3 milen hem. Har bytt kol o regulator i den och den ger laddspänning ca 14V direkt vid start som sakta sjunker ner mot 13,6V redan efter ett par minuter. Vid körning drar den till slut ur batteriet, d.v.s. förbrukningen är större än laddkapaciteten. Nästa steg är att byta ut hela generatorn vilken jag har två andra av. Känner Hasso el. Folke till det fenomenet?
När bilen inhandlades 2005 så satt ett bmworginal-batteri i... Detta byttes ut runt runt -10 då jag hade klantat till det med havererad soppapump och sedan låtit bilen stå med tomt batteri en längre tid... ett nytt batteri inhandlades och runt en vecka efter detta så skulle jag flytta bilen pga trädgårdsarbete...då inträffade detta...

Andra gången det inträffade var som sagt nu för runt några veckor sedan...
Vet att jag en gång runt -07 hade åkt en vända på några kilometer och sedan parkerat bilen igen, dagen efter hände ingenting när man försökte starta, fick även den gången hjälp av donatorbil, bilen drog igång direkt och det var aldrig några problem med batteriet föränns 3 år efteråt...

Btw... Spelar det någon roll vad det är för donatorbil/batteri i den?
Anders: Det låter som ett generatorfel, eller möjligen bara laddregulatorn. I samband med att man öppnar så lönar det sig alltid med rengöring, koll av släpringar och lager osv.
Om spänningen bara ligger kvar på 13,8-13,9V (mätt direkt på batteripolerna) och även med last i form av lyse, värmestolar, elbakruta osv, så är allt lugnt.
Jag har haft runt 13,85V under alla år sedan jag köpte bilen utan några problem. Jag har visserligen fått varningar för "dags att ladda" några gånger pga korta körsträckor under långa perioder men detta är inget onormalt.
Det händer att även nya batterier lägger av, och med några djupurladdningar så har man kraftigt minskat kapaciteten i batteriet. Om man djupurladdar och lämnar batteriet under mer än något/några dygn så förstörs det helt, även om man kan få ut en eller annan start efteråt osv.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tack Folke. Ja, att byta bara kol och regulator, var en liten chansning då det är en Boschgenerator med enkelt utbytbar regulator/kol-enhet med generatorn kvar på plats. Ska kolla konditionen på de två lösa jag har och flytta de nya kolen till den mest lämpade och se över anslutningar m.m. Den har nu även en benägenhet att inte ladda vid uppstart på tomgångsvarvtal, utan då lyser laddningslampan på instrumentet. Man måste gasa lite för att den ska slockna, därefter laddar den även på tomgång vilket syns då ljuset mm blir starkare. Sedan händer något under körning som gör att den inte laddar korrekt.
Kolla så att D+ blå kabel på generatorns anslutning verkligen får spänning via laddlampan med tändning till/generatorn stillastående. Du får lossa kabeln för att mäta, när den är ansluten till generatorn så är det nästan noll tills generatorn snurrar igång, då skall den stiga till laddspänning, runt 14V.
Det är jobbigt att komma åt på generatorn osv, och denna kabel finns även framdragen till en pinne i det runda diagnosuttaget i motorrummet om du har denna på din modell, och även bak på kombiinstrumentet.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.