AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.307

Hög co 2500 på bmw 523 E39

ra
44
rafal
523i -97
Hej!!
körde bilen på besk. idag och den gick inte igenom på grund av hög co 2500, har någon råkat ut för samma fel, hur ska man göra?
värdena
CO 0,3(0,5)
CO 2500 0,5(0,3)
HC 50(100)
Lambda 1,01(0,97 - 1,03)
är tacksam för alla svar

Rafal
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Var bilen riktigt varmkörd innan besiktningen ?

Känsligt om motorn är kall eller "halvvarm" med just avgasvärdena..

Konstigt om det är pga det iaf ty besiktningsteknikern ska varmköra om det misstänks vara problem med avgasvärdena pga att motorn (katalysatorn) misstänks vara för kall..

Mvh Janne.
ra
44
rafal
523i -97
tja!!
jag har kört med bilen i en kvart med hastighet mellan 90- 110 innan plus att jag har byt olja, olja filter och kat. i sommars och byte stift för två veckor sen,
arbets temp i motor var runt 84C.

Rafal
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag skulle tro att 15min är för lite...

Stod du dessutom med motorn avstängd en tid innan du fick åka in så blir det ju inte bättre s.a.s.

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den motorn har stor olje- och kylvätskevolym samt har en ansenlig mängd metall i både själva motorn och avgassystemet att värma upp...

15minuter räcker inte för att få motorn och avgassystemet ordentligt varmt, särskilt inte vid de yttertemperaturer som är nu!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Om jag inte minns fel är termostatens öppningstemperatur 97grader - med andra ord var motorn inte riktigt varm!

Mvh
Johan B

Ba
803
BaNaN85
BMW 325ti - 01
Be besiktningsmannen åka ut ett varv på gården och riktigt vara ur motorn så går den säkert igenom.

Hade samma problem med min fast jag varmkört i 30min strax innan ombesiktningen och även legat på 3:an i 100km/h några kilometer.. Sedan tog det 5min på tomgång innan man blev instläppt i hallen och då hade katalysatorn hunnit kylas ned igen. Sån tur var så kände besiktningsmannen igen problemet på BMW och åkte ut på en snabb sväng på låga växlar & då gick den igenom med perfekta värden.

Kan tillägga att jag även böt till en ny katalysator innan ombesiktningen vilket tordes varit helt i onödan..
ku
134
kurdoo

525i -07 E61 LCI
Johan B nämner att termostatens öppningstemp är 97, vilket är fel. enligt BMW är det 92 grader. Jag har bytt min termostat i år och den visar fortfarande 84 grader vid varm motor. förstår mig inte riktigt på det där. Jag är skeptisk mot att min nya pirat-termostat fungerar bra eftersom jag upplever att det tar längre tid för motorn att komma upp i temp. Kommentarer?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kurdo, på M52TU är öppningstemperaturen 97grader, men det verkar stämma att på motorer utan dubbelvanos som har en lös termostat är det 92grader...

Pirat/lågpristermostater har jag inte något större förtroende för. Köpte en billig termostat på Biltema till Mercan, som skall öppna vid 87grader. Bilen orkade innan bytet bara upp till 80-gradersstrecket men skall ligga ca 3-4mm över 80gradersstrecket - vilket den gjorde tidigare när termostaten var frisk.
Efter bytet blev den SÄMRE och temp.mätaren låg ca 2mm under 80-gradersstrecket.
I väntan på en ny termostat bytte jag tillbaka till den gamla och då hoppade temperaturen upp till 80-gradersstrecket igen, som tidigare.

Det enda positiva var att det var enkelt att reklamera den felaktiga termostaten - det var inget tjafs.

Mvh
Johan B

ra
44
rafal
523i -97
Hej!!
nu är det äntligen problemet är löst det visar sig att det va ett litet hål på avgassystemet innana katen som gjorde det att värderna va höga
tack för att svar :D

Rafal
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.