|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Merparten av en motors slitage sker vid kallstarter, oavsett, bensin,-diesel. Därför kan antal mil den rullat vara missvisande, och som nämnts kan taxis som aldrig svalnar gå nästan hur många mil som helst. Extra viktigt är att inte varva en kall motor( oljetemp under60 gr.) Därför är en långmilare som huvudsakl. gått långa sträckor inget riskköp. Lycka till med nya dieseln ! Mvh, mrMPOWER |
|
Njuren |
Hur står sig BMW diesel på Autobahn? |
|
Henke Lexus: Jo vist har man hört talas om den vägen och det är svårt att argumentera mot att en bmw inte är byggd för att marscha fram i högre farter. Jag håller med de andra att BMWs sexor går jätte bra i högre varvtal och känns som om de skulle kunna göra det i evighet. Men bilarna blir äldre så hanterar de högre varvtalen sämre. Som tex den jag hade började svetas lite olja och om du låg ännu snabbare där chassi fortfarande trivdes helt underbart så fick du lufta kylarsystemet i månadsslutet. Detta var något jag helt slapp om jag höl mig vid 50-60% av varvtalet. Något som jag tycker är ett bra ställer att ligga för att inte lägga onödig belastning på bilen. Detta är vad jag har som grund helt enkelt. Jag kör rätt mycket motorcykel också och det är samma där och det kvittar oftast om det är en 30år gammal motorcykel eller 5år gammal. Men vill släppa detta ämnet nu för jag undrar över dieslarna i den listan och vad som kan eventuelt vara felet på värmesystemet i den jag ska kolla på i slutet av veckan? Tack på förhand |
|
| Roadwraith: Den du hade var det något fel på om du fick lufta kylarsystemet "månadsvis". Jag har en 328i Touring E36 med hör o häpna 38000 mil, ägt de senaste 9000 milen. Har "race:at" mot diverse bilar (Volvo S60T, 325i E46, 330i E46), o det lustiga är att den dragit samtliga dessa bilar i acceleration och toppfart, rullande start kring 70 allt som oftast. Roligast var det när 330i försökte flertalet gånger utan att komma om. Motorn i bilen är säkerligen vad du skulle vilja kalla "sliten", den är INTE snustorr, men den går som den skall utan missljud, o gör det uppenbarligen ganska bra:). Har aldrig den minsta tanke på att "inte marscha med mer än 50% av maxvarvtal", nonsens!!! Som utbildad bilmekaniker så tycker jag att du borde veta att äldre motorer (10år +) kan svettas olja UTAN att det betyder mer än att de just svettas lite, inget som påverkar hållbarheten. Samma åsikt har jag om din fråga om kylsystemet, nog borde du fått lära dig den ganska tydliga skillnaden i verkningsgrad mellan bensin och diesel motorer. Jag har svarat på din fråga om värmesystemet i ett tidigare inlägg, men vill tillägga att det kan tänkas att importbilar från varmare länder har ev annorlunda dimensionerat kylsystem och att det kanske saknas komponenter som finns i kallare länder, tex en elektrisk tillsatsvärmare just för att hålla värmen i kupen (har läst att vissa bilmärken har just sådana på nyare dieslar). | |
|
Jo vissa bilar bara vägra att dö. Har en vän som hade en BMW 320 e36 som körde ifrån både 325 och även byns 328i och han kom oftast farande på väg 23 närmare 200 på väg till jobbet. Men vissa bilar är bara bättre byggda från fabrik, MEN det vet man inte fören man har ägt bilen ett par tusen mil. Som du säkert la märke till på din E36 Något som frustrerade både mig o de andra i den kompiskretsen när vi körde mer normalt och våra bilar fick problem när han avsiktigt försökte döda sin genom att köra som en tattare. Jag hade en Honda prelude med H23a1 motor som jag fick en spricka i toppen på troligen för att jag körde en hel del på motorväg i 150 på väg till tjejen. Rökla hela motorvägen utan förvarning vid hässleholm :/ Ja det kan nog stämma på denna för den är importerad. |
|
| Road: De allra flesta bilar idag (läs från 90-talet o framåt) är bra byggda redan från fabrik, måndagsex förekommer givetvis, men det är inga Dacia från mitten av 80-talet där 1:a ägaren som köpte den ny fick börja med att skruva ihop bilen, eller vad sägs om en bekant som tankade sin nya Dacia (1985!) efter att ha hämtat den varvid tanken visar sig läcka rätt ordentligt, rätt in i bagageutrymmet...En 320 som kör ifrån 325 och 328 kan knappast vara original, jag är själv MYCKET förvånad över att 330 fick ge sig, men det kan bero på att den motorn inte var "lika ursotad" så att sig. En av min brors bekanta hämtade tex en M nere i Tyskland för nåt år sen, enligt den kunnige BMW meken han hade med sig så gick den inte som en M skall, så de gav ut sig o "rågasade" i typ en timme har det berättats för mig, efter det så gick bilen som den skulle. Jag håller med dig, hur bra eller dålig en bil är vet man tidigast efter att ha avverkat minst 1000 mil... | |
|
Jag fick aldrig chansen att rejsa med hans 328i men min 523i kröp ifrån hans 320i Därimot köpte han en 330i e46 sen som totalt krossade mig på ett streetrace. Någon som vet hur pass ofta turboaggregatet bruka behöva bytas på en 525d e39? |
|
|
Ett turboagregat kan hålla 50 000 mil o de vet ja av egen erfarenhet. på min 330d har de gått 36000 och är fortfarande perfekt. |
|
|
Här är en länk till testet som dawwe skrev om: www.youtube.com/watch?v=gHmMlU8Q-V8 Noteras bör att det var 1M miles, alltså 1,6M km. |
|
|
Vet av egen erfarenhet att "city" lastbilar som rullar 50-75k mil på 10-12 år är mer eller mindre slutkörda då långfärds lastbilar som kan lätt rulla det dubbla på hälften så långt tid. Lastbilar går lätt 100k mil på 4-8 år o även mer men det är lite andra varvtal på motor, axlar mm MEN! håll i hatten nu... En (f.d) bekant 60+ som har haft en o samma bil sedan 1986/87, en 524td som gått runt 1,3M km! Det enda han byter är slit delar, följer service schema till punkt o pricka o inte haft några större bekymmer med bilen. Det som kan vara avgörande är hur långa sträckor per tillfälle man kör, skötsel o rätta smörjmedel. Taxi bilar gör ju sina 50-80k mil o många säljs vidare ändå medan en vanlig Svenssons hushålls diesel på 30k kan ha redan gjort sitt, utsliten turbo mm. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Har varit och kollat på bmw nu och det känns bara att den har gått långt på växelspaken glappar. Fullservad till punkt o pricka och gått som väglok på E6 så för den delen känner jag mig trygg. Dock fanns det lite att göra som glasen till lycktorna är blästrade sen bromsoken fram är nog slut för de hade fördärvat de nya skivorna trotts en ordäntlig genomgång och nya skivor :-S sen var det lite andra smågrejer som kan finnas på en e39 vid 10,000 Jag har tills imorgon middag att bestäma mig. |
|
|
Ganska långt utanför vad TS frågade om men iaf en iaktagelse i ämnet varvande dieslar. Under senare hälften av 90-talet körde jag mycket bud utefter Norrlandskusten. Ofta i en Mercedes Sprint 312D. 123hästar och maxvarv strax över 4k. Vid maxvarv gjorde den 145 knyck och det fick den göra i tvåskift dag ut och dag in, ca 100 mil om dygnet. Åkaren bytte bilar efter ca 50000 mil. Aldrig några motorrelaterade problem trots ofta tung last och gasen mot golvet för det mesta. Kanske var denna motor mer sliten än en som hade rullat lika långt fast under mera måttliga förhållanden. Men höll gjorde den. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.