AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
14.106

köpa BMW diesel med 30,000+

Sida 1 av 2
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Så då har tiden kommit där jag känner att det kanske skulle vara förnuftigt att skaffa sig en diesel bil. En dag jag inte trodde skulle komma men kör 30mils etapper minst 3 gånger i veckan.

Så nu surfar man runt på blocket efter något lämpligt. Frågan är bara vad man ska skaffa.

Vill inte lägga mer än 45,000kr för en andra bil heller. Dieselbilar verka ha en tendes att hänga kvar över det fasten samma bil med en bensinmotor ligger på 20,000kr.

Men åter till ämnet. Hade en E39 523i innan och den var helt underbar på större vägar fast vid 130-140 började den svetas olja och motorvarvet var för högt för att de kan vara hälsosamt för en äldre bil.

Vill inte ha något franskt heller och billigare bmw dieslar går att hitta men hur är det då att köpa en diesel som har rullat över 30,000mil? köper man bara på sig problem eller ett välskött exemplar rullar utan vidare 20,000mil till?

har inte mycket erfarenhet av diesel och ännu mindre de som sitter i bmw.

De som jag tycker är intressanta är:

BMW 320d e46
BMW 525d e34
BMW 525d e39
BMW 530d e39

E34 känns rätt omodärn och som om de skulle surpa i sig mycket diesel och vara rätt trött desutom. Men de är också klart billigast.

Kan vara intressant att höra lite omdömmen. har kollat runt här lite och står det något om någon intressant diesel så är det bara att den har gått sönder.

Tack på förhand
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Dom gånger jag kollat på dieselbilar tycker jag att 30000mil+ är regel mer än undantag, speciellt då på så gamla modeller som du tittar på. Lika ofta är dom i dåligt skick tyvärr. Bilar som ofta går långt och av bönder på vishan.

Jag känner många som kört E34 diesel och dom går om möjligt billigare än E39 med samma motor, 530d går väl billigare vad jag förstått.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Denna verkar rätt fin:

Länk

Mycket mil betyder givetvis en högre risk för evt fel, men bekymra dig inte för mycket för det, så länge bilen är i fint skick och har servats bra.

Skaffa evt en manuell, då slipper du automatlåde bekymmer som vissa E39'or dieslar hade, speciellt om de har varit chippade.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Har kollat på den 530d en del och över väger att sticka o kolla på den.

Den är ju dock i toppen av vad ekonomin tillåter så skulle se om man hittar något annat lite billigare så man har råd för ett eventuellt missöde. För det brukar alltid vara något som man råkar ut för innan man har sparat ihop lite pengar igen.
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Köp 530 diesel!!!
Jag älskar min bil, helt underbar, en touring-99 manuell(ett krav) ochippad, går som ett lok på vägen! Mitt råd: hitta en med M-chassie, det förvandlar E39 från gubbil till räcer.....
Min har gått 32.000mil, en del mekande men jag vill att allt ska funka oxå!
Gav 17 papp för min, absolut helt rostfri import -09 från italy.

Micke
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Ja manuell och ochippad är krav.

Haha ser ut som du har fallit rätt hårt för 530d. Fast jag förstår dig. Satt o kollade på youtube klipp och bara där kommer begäret.

För 17000kr så skulle man inte kunna motstå hehe.

Hur är bränsleförbrukningen för 530 vid landsväg o blandad körning?
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
så då ska man kolla på en bmw 525d 01 med en bit över 30,000 på mätaren.

Den ska iaf ha full servis historik enlig ägaren. Får väl vara försiktig när man kolla på den men hoppas att det är något att ha.

Frågade hur värmen är i den och sådant bara för att jag hade problem med det med den 523i jag hade. han sa att värmen var bra men efter 10 mil behövde man vrida upp värmen lite för att behålla samma värme i hytten.

Något annat jag borde kolla?
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Min 530D har som lägst tagit 0,47 då med släpkärra
men blandat landsväg/lite stadskörning tar den mellan 0,55-0,6.(uppmätt)
Köper man då bränsle för 10kr litern så mår man dåligt om jag måste köra bensinare någon gång....

Micke
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Här är en bra sida för att jämföra bilarnas verkliga förbrukning:
Länk
Roadwraith: För högt motrvarv vid 140 på en 523i???? Skulle snarare vilja påstå att just kring 140 (femte växeln, varvtal kring 3500) så är slitaget som lägst. Har själv en Passat -96 o den marschar jag 150 km/h i ca 40 mil typ 80 gånger om året, o då ligger varvet på ca 4200. Har kört så med bilen mellan 21000-36000 mil, utan minsta bekymmer.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
tack Jonaz_6 den sidan ska jag ha i favoriter.

Dawwe: Slitage på lager är nog som lägs vid 3500rpm men det är annat som tar mycket stryk. Tex så är det rejäl fart på kylsystemet och har man en dålig kylarslang eller kylare så kan det gå illa. Samma gäller smörjningssytemet

fast det som hände min 523i var att toppackningen började så småningom att läcka lite komp ut till kylarsystemet. Och jag är övertygad att det är pga att jag låg var dag i 140-150 på motorväg

Hur som helst så tycker jag att ligga närmare 4000rpm när man marchar på motorvägen med en 2500cc sexa är lite om att be om ett motorhaveri på en äldre bil.

Sen är jag en aning rädd/paranoid om min bmw också ;)

Har som tum regel att inte marscha en längre tid med ett motorvarv som är över häften till rödmarkeringen. Men det är bara min uppfattning efter de bilar jag har ägt.
Roadwraith: Att starta bilen är en risk, med ditt resonemang så är det bäst att låta bilen stå för alla bilar kan gå sönder, även helt nya. Att din 523i fick problem med topplockspackningen är ren otur, det är ovanligt med sådana problem. Har heller aldrig hört talas om att "rejäl fart" i kylsystemet skulle kunna orsaka problem, men visst suspekta slangar o en trilskande vattenpump/termostat ställer till det. Mitt råd är att "tagga ner", är du ängslig så byt vattenpump, termostat OCH kylare (gäller även diesel!) på din nya bil så är du väl-garderad. O tänk på att 4000 rpm (vilket är ca 140-150 med en manuell 523i, eller dryga 160 med en automat..) med en bensinare är ca 64% av maxvarv, en diesel från -00 har väl i regel ett maxvarv kring 4500, så 60% är kring 2700 varv, o det är väl drygt 160km/h gissar jag, ingen större skillnad. Dessutom så har du MYCKET högre cylindertryck i en diesel, MYCKET högre påfrestningar på kolvar,vevstakar,lager osv, men naturligtvis sitter det kraftigare grejer i en diesel. Jag har inga problem med att marscha med kring 75% av maxvarv med min Passat, inga problem hållbarhets mässigt, men just vid 75% så börjar bilen dra betydligt mer bränsle, kör jag uppåt 180 så drar den bra med bränsle, men runt 140 är den fortfande snål (runt 0.9).
Måste vara ett tråkigt liv att behöva oroa sig för vad som KAN hända o känna sig tvungen att inte marscha med ett varvtal över 50% av maxvarv. Den enda betänklighet jag brukar ha vid marschning i höga farter är att hålla bränsleförbrukningen rimlig i relation till den ökade hastigeheten, men även tiden spelar roll, jag tar hellre än "smäll" på säg 1 dl mer/mil men kommer framme 1 timme snabbare än att jag kör som en farfar för att spara en hundring på sin höjd, men det är jag det...Vill även tillägga att det är A & O att bilen servas korrekt, o att man lagar ev brister så fort man upptäcker de. Jag har iaf alltid gjort så o aldrig blivit stående längs vägen (peppar-peppar) trots att jag marschat med "fullgas" 5-6 timmar med gamla mycket billiga bilar. Nej, det känns som om du oroar dig för fel saker, håll koll på vägen i stället, tror risken är större att en älg eller liknande hoppar ut framför dig än att bilen går sönder...
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Nu vill jag inte börja bråka här över något tramsigt trots att jag stör mig en aning på att du får mig att framstå som överparanoid som är något jag inte är. Ville bara vissa poäng med att en fullt frisk motor har inte problem med motorvägsfart men är det något som är slitet så kan mycket väl högt motorvarv vara dödligt för motorn.

Men jag har hållit på så pass länge med bilar att jag förstår vad bilar tar stryk av och inte. Något som du också borde ha förståelse för när du äger en gammal M5.

dieslar har ju hand om mycket mer ihållande krafter fast de trivs mycket bättre på motorväg än en bensinare. Som bevis för det så går de bra mycket fler mil också.

Anledningen till att jag letar en diesel är att jag inte vill köpa någon liten bensinare för att bli halvt döv på kuppen och desutom behöva rätta mig i högerfilen när jag kan köpa mig en härlig stor BMW diesel som går tyst o fint i alla hastigheter.
Road: En någorlunda välskött motor dör inte av att varvas. Tvärtemot vad många tror så sliter det minsta lika mycket att "sega" en (bensin) motor på låga varv hela tiden. Lagrena tar mer stryk, det kan byggas upp sot osv. Jag "stör" mig bara på din "tes" "Har som tum regel att inte marscha en längre tid med ett motorvarv som är över häften till rödmarkeringen", det betyder att om jag tar jobbets moderna diesel som exempel (Mb Vito 2010, maxvarv 4200) att man INTE bör marscha mer än max 90km/h, vilket är ca 2200 rpm i 6:ans växel. Den bilen marschar jag med oftast kring 130, dvs kring 3200 rpm eller om man så vill ca 75% av maxvarv. En någorlunda välskött bensinare (BMW,Audi,VW osv) rullar 50000 mil utan problem. Att dieslar i regel håller ännu längre beror dels på den kraftigare konstruktionen (vevaxel,kolvar,stakar osv) men även på att de inte varvar lika mycket, så till viss del har du rätt att varvtal "dödar" en motor, men då pratar vi i regel om att det är lagerskålarna som slits ner, o som sagt på en välskött bensinare så är 50000 mil inga problem i regel. Båda motortyperna har sina för & nackdelar. Jag tycker att de åsikter du ventilerar verkar mycket förlegade, lite som om du lyssnat lite väl mycket på en äldre person som kanske återgett dig "forntidens sanningar" o att du har anammat dessa o gjort de till "dina egna sanningar". För att avsluta det hela kan jag som exempel ta M5:ans instruktionsbok, där står det att max tillåtna marschvarvtal är 6800 rpm (eller om det var 7000?). Iaf jag kan hålla med om att marscha med 6800 rpm i timtal är allt annat än att rekommendera.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Du ger dig inte. Detta är vad jag har fått erfara på de bilar jag har ägt och skruvat på som bilmekaniker.

Jag kommer inte ändra min syn på saker för att du skriver uppsatser om det. Därimot kan jag ändra mig av en personlig erfarenhet för det är fakta och inte förvridet av någons annan syn på saker.

Tror inte jag har hört något om att någon motor har dött på motorvägen pga att lager eller kolvringar mm har gött sönder. Som jag sa innan så tror jag att motorns balans är riktigt bra calibrerad nu förtiden för just de varvtalen vid 3-4krpm+
Därimot så byggs det upp ett högt tryck inne i motorn som i kylarsystem och oljesystemet. Det i sin tur belastar gamla packningar och hårdplast (bmws kylare) bara för ett exempel. tror det är där de flesta motorer möter sitt missöde när de blir lite äldre.

En diesel arbetar inte på så höga varv så där kan jag inte gå efter min så störrande tumregel (som ändå är mer av en riktlinge än något helig regel) just för att ingen bil är sig lik.

Så kan du svälja min synpunkt på det nu eller?

Ställde en fråga innan om värmesystemet på en 525d e39 så vill du slösa mer energi på skriva här kan du klura på vad som kan orsaka det feler?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...trycket i kylsystemet är i princip konstant oavsett varvtal när motorn är uppe i arbetstemperatur - kylarlocket har för övrigt en övertrycksventil som skall lösa ut vid ca 2bar för att undvika skador om det av någon anledning blir för högt tryck i systemet (t ex vid kokning, sprucket topplock/packning etc.).

Däremot ökar flödet på kylarvätskan med varvtalet, men med tanke på att vattnet "bara" åker runt i systemet, lär det inte påverka påfrestningen på kylsystemets komponenter nämnbart.

Oljecirkulationen fungerar på liknande sätt med övertrycksventil om det mot förmodan skulle bli för högt tryck. Dessutom kan högre varvtal medföra varmare olja som i sin tur medför tunnare dito, vilket i sin tur kan leda till lägre tryck...

Med tanke på att dieselbilar som rullar som taxibilar, ofta går mer än 100000mil utan större missöden om de bara sköts på rätt sätt (servas) och slitdelar byts, lär en dieselbil med 30000mil på mätaren ha många mil kvar om den är rätt skött...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Som sagt jag vet inte varifrån du fått "dina egna sanningar". Jag har förvisso inte jobbat som bilmek men däremot skruvat "massor" (sen jag var 19...), allt från skrutt-bilar till mina egna M. Jag är inte den mest kunniga men jag vet relativt väl hur en bilmotor är tänkt o fungera samt vilka "risker" som finns. Jag återger inte min syn på saker utan en mer allmän uppfattning, det är din syn/uppfattning som är en "aning" skev. Det finns folk här inne som säkerligen kan förklara för dig (rent matematiskt!) varför en bilmotor av en viss typ slits mindre vid vissa varvtal osv. Din 50% regel funkar på ett fåtal manuellt växlade bilar, de allra flesta bilar varvar kring de 50% av maxvarv vid ca 130-140. Jag vet inte vad din fråga gällde om värmesystemet men rent allmänt så har dieslar högre verkningsgrad (30-40%???) vilket leder till att det kan bli problem med att hålla värmen vintertid, främst i kupen. Orsaken är som sagt dels den högre verkningsgraden i kombination med vad man kalla "ett väl tilltaget kylsystem" skulle jag GISSA.
O till sist: Det finns exempel på kolvar/stakar som tittat ut genom blocket vid mellan varv oxå. Jag har själv råkat ut för havererat vevlager på min första bil (Opel), o den bilen "snålkörde" jag rätt ofta (hög växel, låga varv), sen om det är en bidragande orsak till att lagret rasade i förtid (vid 17000 mil) eller inte kan man ha olika åsikter om, jag vet bara att efter det så "segar" jag aldrig mina bilar, o har heller inte råkat ut för nåt vevlager-ras nån mer gång.
Till sist: Man måste kunna ta till sig av andras erfarenheter, sällan man hinner begå alla misstag själv i livet, man får lära sig av andras misstag/erfarenheter (oxå)
JohanB: Man kan ge Roadwarith delvis rätt, vid högre motorvarv så "piskar" vattenpumpen upp kylvätskan varvid den inte är lika "homogen" vilket eventuellt kan leda till att kontakten mellan metallen/kylvätskan blir mindre god, det är dock ytterst sällan detta blir ett reellt problem. Har för mig att nyare BMW har elektrisk vattenpump, en av anledningar är säkerligen den nämnda, men jag gissar på att den största anledningen är att det är billigare att tillverka en elektrisk pump än en mekanisk dito...
Gällande diesel-bilars (främst taxi) långa uthållighet så är det inte riktigt jämförbart med en 15 år gammal BMW som gått tex 40000 mil. En taxi startas ofast på morgonen o går sedan HELA dagen (10000mil/år är inga problem att komma upp i), finns säkert exempel på bilar där motorn i princip aldrig svalnar helt under hela livslängden, mer än vid större reparationer. Så det är inte riktigt jämförbart. Mobil 1 gjorde tex ett "test" på en M20 i slutet av 80-talet, bilen kördes i testbänk i över 1000000 km, har för mig att slitaget på vev/ram -lager var så gott som 0, samma med kam/vippor. Däremot så byttes nåt i toppen efter halva sträckan, minns ej om det var ventilerna eller något annat. Denna jämförelse är mer rättvis om man skall dra in taxi-bilar i diesel-diskussionen:). Men jag håller med, dieslar går generellt betydligt längre än bensinare under liknande drifts-förhållanden.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
TS är fri att ha vilka åsikter och erfarenheter denne vill och säger han sig vara övertygad är det nog svårt att ändra på, jag tänkte bara dela med mig av egna erfarenheter. Jag har själv kört långt med BMW´s sexa och min far har kört över 110.000mil, och ingen av oss kör lugnt även om jag varit lite av en kärring bakom ratten åtminstone jämfört med min far. Trots det och trots att merparten av dessa mil körts i högre farter (Svensk motorväg+moms eller utomlands t.ex Tyskland) har motorerna aldrig krånglat eller ens synbart tagit skada.

Dom har inte låtit mer (Knack, tick etc.) eller gått sämre när det stått 30-40.000mil på mätaren. Så jag är tvärt om övertygad om att det är omöjligt att ta död på en frisk BMW sexa genom att hålla 3500varv under längre perioder... :)

//Bjersér
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Haha vafan, jag tycker man ska lägga strax över varvstopp. Då går det som fortast och motorn har mindre tid att slitas på...
Hört talas om autobahn Roadwraith? En BMW är konstruerad i Tyskland av tyskar och gjord för att kunna hålla hög marschfart i evigheter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.