AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.493

Försvinner kylarvätska, seg kupévärme - 528i E39

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Har en ganska nyinköpt 528i E39, och har nu märkt att det försvinner kylarvätska från den. Nivån har minskat 4-5 sträck på ca. en vecka och max fem mils körning.

Jag har också märkt att det inte kommer någon direkt varmluft ur luftutblåsen. Testade detta med genomvarm motor (som den f.ö. blir efter ca. 20km+) stillastående, och det blev bara ljummet trots att både höger och vänster sida var inställda på 32 grader. Har inte sett någon pöl under bilen, men har å andra sidan inte kollat jättenoga.

Vad kan läckaget och värmeproblemet bero på?

ku
134
kurdoo

525i -07 E61 LCI
Hej!

jag antar att du har automatisk klima. Har du testat med att lufta kylarsystemet?
Har med annars värmen på 32 grader så ska det bli varmt i kupen när motorn är genom varm.
Du bör alltså lufta systemet och kontrollera termostat!

Lycka till!
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Du tror alltså att det är två separata problem? Men varken trasig termostat eller luft i värmesystemet kan väl göra att det försvinner vatten?

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Hittade en liten läcka precis: Länk

Vad är denna skruv till för, och vad kallas den? Hur fixar jag denna läckan? Byta skruven, eller byta hela slangen med skruv? Vill givetvis komma så billigt undan som möjligt.

OT: När jag höjer/sänker tempen på min sida, så följer inte passagerarsidans temp. med. Ska den inte göra det? Ska jag trycka in något speciellt?

Fläkten börjar inte heller snurra på maxvarv om jag drar upp båda sidorna till max värme/kyla. Borde den inte göra det?

p9
95
p950nlu
540iA Touring -01
Porsche 928S4 -89
Ford Mustang Fastback 1966
skruva ut skruven och kolla hur packningen ser ut, borde vara en o-ring.
Har du luftat systemet efter du fyllt på kylarvätska?

Passagerarsidans temperatur följer inte med förarsidan, utan du ställer båda individuellt.
Fläkten styrs automatiskt, men du kan alltid dra upp själva fläktstyrkan till max
med fläktknappen.
om du trycker in defrost knappen ska fläkten blåsa fullt.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Jag har fyllt på vätsska några gånger (vatten/glykol varannan gång). Ej luftat.

Ska testa att skruva ur den. Men vad har den för funktion? Varför sitter den där över huvud taget?

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
vätska*

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Den används för att lufta kylsystemet, sitter en likadan på kylaren också.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Ok, är det den blå, lite större du menar? Nu hittade jag precis en likadan (svart, som på min bild) som var knäckt. Den låg bredvid ena bulten som håller fast servooljeburken. Var kan den ha kommit ifrån? På hur många ställen sitter sånna här svarta skruvar?

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Två ställen, skiljer sig väl i utseende beroende på original eller piratdel. På kylare och där du redan hittat en. Antagligen kommer den från den gången de tappade bort den och köpte ny, vad vet jag. Är gängorna slitna i infästningen där det läcker behöver du köpa nytt termostathus.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Ok! Då är det säkert som du säger, att det är en utbytt skruv jag hittade.

Jag tror inte att gängorna är slut, men jag ska nog testa med en annan o-ring.

Är det dessa gängor som är anledningen till att man alltid ska byta termostathuset i samband med termostaten? Eller det finns risk för läckage på fler ställen?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Termostathuset är av plast som du säkert noterat och spricker 8 av 10 gånger vid återmontage om det suttit en del år. Och det kostar så lite att det inte är värt besväret att chansa och slippa glöta och göra om allt jobb en gång till. på nyare E39 från -99 är termostat och hus en enhet som byts komplett.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Ok!

Jag har bytt o-ringen nu iaf., och nu är det inte längre skruven som tar emot, utan o-ringen. Men fortsätter det försvinna vätska så byter jag termostat och hus!

Har förresten fyllt på med vanlig glykol (ej etylenbaserad). Läste kort därefter att den ska ha etylenbaserad long life-glykol, och dessa två bör ju inte blandas. Men vilka konsekvenser får en blandning av dessa två? Höjd fryspunkt?

Västkan som var i från början är blågrön. Är inte etylenglykol oftast röd?

Nu när jag har varit och pillat på avluftningsskruven, behöver jag avlufta systemet då?

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Lägre fryspunkt om jag inte missminner mig.
Nej det behöver du inte men har du dålig värme i bilen är det en luftfick till värmepaketet och du skall lufta bilen. Hur du gör finns i gör det själv i menyn till vänster.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var det propylenglykol du fyllde på med?

Den är förvisso miljövänlig "ogiftig" MEN den har sämre kallegenskaper.
Blandar man den dessutom lite fel blir det ännu värre.
Vid sträng kyla (typ 20 minus eller lägre) blir propylenglykolen som en seg sörja liknande "slush puppy" och sliter hårt på vattenpumpen.

Man bör inte blanda etylen- och propylenglykol för de kan reagera kemiskt i värsta fall.

Din motor behöver ingen longlifeglykol, utan fyll med vanlig standard Etylenglykol så blir det bra!

Nuförtiden kan olika glykolsorter ha alla möjliga färger: grön, blå, blågrön, gul, röd...
Tyvärr kan man inte med ledning av färgen säga vilken typ det är, men oftast har etylenglykol blå/blågrön/grön färg.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Snajdaren: Är det såhär du menar?: Nu är pumpen, termostathuset och nya remskivan på plats. Bild 16.
Tar också loss spännrullarna för att tillföra lagren LITE nytt lagerfett, det går utmärkt att pilla bort tätningarna och fylla på LITE fett och sätta tillbaka tätningen. Bild 17.
Nya remmar på plats Bild 18, lirkigt att få dit men det går om man börjar i rätt ände.
Med allt återmonterad i omvänd ordning så är det dags att ta fram vatten och glykolarsenalen Bild 19. Den stora och lilla vattenkannan , glykolen samt ett graderat litermått så blandningen blir 50% av vatten och glykol.
Den lilla vattenkannan används att fylla vatten via luftningshålet i termostathuset. Bild 20. En hink med tvättsvamp med rent vatten ska också fram, för att kunna skölja bort glykolstänk som hamnar på framförallt lacken. Börjar med att slå i vatten i expansionkärlet till nivåmarkeringen, slår på tändningen och sätter klimattemperaturen på max samt sätter fläkten på läge 3. Då startar den lilla cirkulationspumpen och öppnar värmeventilerna för klimatanläggningen vilket underlättar luftningen, man ser att det bubblar lite i kärlet.
Fyller på fullt i expansionskärlet och fyller även i luftningshålet, tills det rinner över. Skruvar igen luftningarna och locket och startar bilen. Får gå en stund på tomgång, kollar om det går att fylla i mera i luftninghålet och fyller upp det på nytt, visst skvätter det en del så akta ögonen för stänk. Sedan varvar jag upp motor mellan 4500-5000 rpm. 3-4 gånger i följd.
Öppnar återigen luftningskruven och fyller på ytterligare , det kommer totalt att gå åt ca 2,5 liter som fylls i luftningshålet. Nu får bilen gå på tomgång i ca 30 minuter håller koll på den undre kylarslangen som fortfarande är kall i förhållande till den övre, klämmer på dom flera gånger för att få vattnet att röra sig i systemet.

Det tar tid att lufta räkna med en timme minst, nu tar jag och kör en sväng på ca. 2 km för att få upp motorn i temperatur för termostatens öppnande . Åter på uppfarten så börjar den undre kylarslangen kännas lite ljummen, fyller på ytterligare i luftningshålet som ska hållas fullt hela tiden. Klämmer på bägge kylarslangarna för att hålla koll på tempen och för att "pumpa" lite på vattnet. Den övre slangen är nu rejält varm, medens den undre är på väg att bli varm och bli lite hårdare. Öppnar och kollar bägge luftskruvarna, det kommer bara vatten helt OK. Sen bubblar det till och termostaten öppnar och den undre kylarslangen når ganska snart samma temperatur som den övre och känns lika mjuk, och då är termostaten öppen och du har fullt flöde i systemet. Bild 21
Varvar upp motorn några gånger till och låter den gå på tomgång ca. 10 minuter till, medan jag kollar av luftningsskruvarna att det kommer vatten och inte luft.

Nivån i expansionkärlet är nästan fullt, men det ska det i stort sett vara. Det sjunker undan rätt mycket när motorn är kall. Temperaturmätaren i bilen har aldrig överskridigt normaltemp under luftningsprocessen. Bild 22.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Jo det kan väl stämma. Tar dock inte så lång tid att lufta, speciellt inte om det bara är termostathuset som byts.
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Var det den guiden du syftade på, eller finns det någon annan?

Jag märkte idag att termostathuset är sprucket även bredvid avluftningsskruven, så det får bli att byta det.

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Precis. Lycka till med bytet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.