|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag hade under en tid ett obehagligt missljud från motorn. Det påminde lite om en vinkelslip (ett tydligt metall-mot-metalljud). Men i början på december så bör jag olja och filter i motorn och till min stora lycka så försvann ljudet i princip helt! Oljan som rann ut var kolsvart och luktade starkt av bensin.. Ny olja blev Mobil1 0W-40. Nu till mina funderingar; det otäcka ljudet dyker nu bara upp vid kallstarter, vilket trots allt är mindre trevligt. Bör jag byta olja och filter igen, eller hälla i nån STP-grej eller bara ingorera ljudet? Jag har funderat på att testa Mobil1 5W-50 istället, om det nu skulle spela nån roll. M73-motor med ~240.000km på mätaren | |
| Om du inte gjort det så kolla oljepumpsbultarna! På min hade flera skruvar släppt och en av dom låg emot kedjan. Dock lät det inget utan går man efter ljudet du beskriver så är det väl mer troligt med skuren vattenpump eller fläkt men som sagt kolla bultarna enkelt gjort och kostar bara en ny trågpackning | |
| Jo, jag kollade bultarna i samband med oljebytet. De satt som berget samt att spelet på kedjan var perfekt. Beträffande ljudet så är det direkt beroende på motorvarvet. Det låter som sagt nu bara vid kallstarter, och det låter som om det är nån slags kedja i motorn. Jag ska nog byta olja och filter igen till våren. | |
|
Hydraulisk kedjespännare som tappar tryck när den står? |
|
|
Något åt det hållet möjligen. Ljudet är som tydligast (och mest hjärtskärande) när motorn varvar ner, t.ex under växling, vilket stärker teorin om kamkedjan. Eftersom ljudet nästan försvann vid första oljebytet, så kanske det förvinner helt vid det andra om jag använder olja med högre viskositet. 0w40 -> 5w50 Bilen har gått minst 24k mil enl mätaren och jag planerar behålla den i många mil till! Det kanske får investeras i ett kamkedebyte under det kommande året.. Kommer man undan med 10-15kkr, BMW-verkstad? Vad jag har förstått så är ett sådant ingrepp billigare på V12 än V8orna..? |
|
| Ringde till BMW och frågade, de skulle ha 20k i bara arbetskostnad för kamkedjebyte >_< | |
| har haft oljerengöring i motorn och sen bytt till Mobil1 5w-50, ljudet är helt borta.. | |
|
Hej. Jag har haft ett rassel fråm kamkedjan vilket fick mig att umgås med tanken på att sälja bilen som reservdels objekt trotts att den är i ok skick för övrigt. Men.... såg att 540-740 ofta har problem med dåliga kamkedjespännare och i ett sista desperat försök så bytte jag o-ring och fjäder och motorn vart tyst!!!! :) så detta kan vara mycket lönande att först kolla även på 750! Den gamla fjädern hadde tappat spänsten och var nästan 1cm kortare än den nya + att O-ringen var hård och tappat mjukheten. Hela bytet tog 15 minuter och motorn går nu tystarre än aldrig förr. Mvh Skalman |
|
| Jens david vilken oljerengöring använde du? | |
| omega 907 | |
|
Hade samma symtom på min 735a kamkedjesträckarens fjäder hade gått av tog isär den och kollade! köpte en ny den gick på under 1000kr och är jättelätt att byta! Ringde även flera bmw verkstäder de sa att det är ovanligt att byta kamkedja en mekaniker sa att han bytt en gång på en bil senaste 15 åren.. |
|
| hela sträckaren bytte jag altså inte bara fjädern.. | |
| jag lät byta sträckare i samband med Inspektion II, ingen skillnad efter det dock. men är ändå säker på att det behövdes då de slits med tiden | |
| Hut byter man sträckare, är det inte mekigt att få bort allt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.