AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.084

Värde M3 E46 original (?) 18" fälgar?

Jag har vad som verkar 2 st 8"*18" samt 2 st 9"*18" original BMW M3 E46 fälgar som skall avyttras. 9" är verifierade original BMW då det står BMW instansat på de, 8" har märkningar på precis samma ställen, men jag kan inte hitta BMW stansat. Så första frågan lyder: Ni som vet hur original ser ut ser 8" ut att vara äkta vara? Skicket på fälgarna är bra, finns liiite lätta skrap på 2 fälgar, som synes smutsiga men de skall rengöras. Däcken är skräp. Länkar till lite bilder! De skador som finns på 2 av fälgarna är i storleksordningen som på den sista bilden...
Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk Länk
Kollade lite artikelnr så frågan om det är original BMW eller inte får anses vara besvarad. Bak är det M Double Spoke Style 67 9" (art nr 2 229 960) o fram bör det vara M Double Spoke Style 67 8" (art nr 2 229 950), vilket jag tycker man kan ana att det står på de enligt en av bilderna. Men värdet har jag ingen koll på...
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
De flesta vill nog ha 19" på sin M3 E46 så jag tror nog det blir svårt att få ut mer än 4000 - 5000 kr för dina 18".

/Rickard
Ok. De passar ju även E36 även om det är på håret (precis så framfälgarna går fritt från fjäderbenet fram samt precis så bakskärmskanten klarar sig, med 225/40). Så rimligtvis borde de passa även E46...
En bekant satte såna fälgar på sin E46 coupé, det blev sådär. Kommer inte ihåg om det tog i bak men fälgarna kommer ju rejält långt ut om det är original fälgar till M3.

Får du ut så mycket som Rick skriver med kassa däck så ska du nog vara riktigt nöjd.

Ja tänker inte skänka bort de iaf. Men ett byte mot 17" M3 E36 cab-fälgar i motsvarande skick är helt OK :).
Man får köra med 4 framfälgar om det ska passa på en vanlig E46:a.
Då måste E46 ha mindre plats än E36, fälgarna satt på E36 utan att ta i, men det var på håret...
En fd granne till mig hade 4 st E46 18 M3 på sin E36. Rent fysiskt gick de att montera men bakhjulen var utanför skärmkanten.

Jag har aldrig sett sett en E36 eller E46 (ej M3) där E46 M3 fälg passar (2 fram- och 2 bakfälgar).

/Erik
Jag har en E36 o har kört med dessa fälgar så de passar, på håret (mig veterligen är skärmkanterna inte rullade vare sig bak eller fram). Men jag vill ha 17" original numera...
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag fick 5k för 4 st M3 bakfälgar
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Lånar tråden och passar på att fråga vad 4 st framfälgar (likadana som Dawwe har) kan vara värda med helt OK sommardäck på? Fälgarna är rejält kantstötta, i princip överallt. Men de är runda och fina i övrigt.
beror på skicket framförallt. De flesta M3-fälgar (e46) har hunnit bli repade under åren. Repade 18" är inte mycket värda. Fina 19" ligger på runt 10 000 kr.
Vilken drömmare: Länk
Max 2000 för original M3 18"? 2000 är ju vad man får ge för no-name 18" i OK skick med inte alltför bra däck...Ser ut som om jag kommer få behålla fälgarna, för jag skänker inte iväg de för kaffepengar, då kan de lika gärna ligga i förrådet o vila upp sig:)
Dawwe,

har du kvar fälgarna?

/J
Dr.S: Du har PM!
Jag har 17" orginal e90 fälgar om det är av intresse med bra däck
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.