|
|
|
|---|---|
| Hej Jag har en 523i Touring -98 som har gått 160000 mil med manuell låda som går mycket orent efter en topplocksplaning. Den gick mycket rent och fint före ingreppet men PGA överhettning har jag planat toppen. Toppen är provtryckt och planad. Den är ihopsatt efter konstens alla regler efter orginalmanual och med special verktyg från BMW. Jag har provat med startgas för att kolla om den tar tjuvluft utan resultat. Jag har bytt både kamaxel och vevaxelgivare(begagnad från skroten)utan resultat. Jag har tagit bort minuspolen från batteriet inget där heller. Tittat runt hela motorn efter lösa sladdar eller slangar. Allt verkar sitta där det ska. Om man inte rör gasen startar motorn upp men dör direkt. Om man hela tiden pumpar mycket på gasen kan man hålla motorn igång men det kommer avgaspuffar och motorn går väldigt väldigt illa. Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel. MVH Roger | |
| Efter 160000 mil kan nog både det ena och andra vara rejält slitet. Kontrollmätt kolvar och cylinderväggar? | |
| Aj då fel av mej. Det ska vara 16000 mil naturligtvis. /MVH Roger | |
|
har du fått rätt med vanosen vem behöver bromsar när man kör diesel |
|
| Jag tror(?), som bosse73, att vanos går att felmontera. Jag har sett att man använder speciella monteringsverktyg då man byter vanospackningarna. | |
|
Biltema har faktiskt börjat sälja ett kit med verktyg för att få ihop grejerna på bland annat m52. Tyvärr verkar det inte göra jobbet på m54 utan där behöver man ytterligare nått specialverktyg... Länk //Magnus |
|
| Hej tack för svaren.Tyvärr tror jag inte att det är felet. Vi har som sagt BMW:s original manual som vi har följt mycket noga och där står det att när man har lösa bultar på till sekundärkedjan på avgaskammen. Ska man vrida kedjehjulet på sekundärkedjan medurs tills anslag nåtts. Sen ska man trycka tillbaka vanosenhetens kuggaxel i botten. Där efter sätter man dit vanosenheten och vrider kuggaxeln tills den inre kuggningen hakar i. sen vrider man kedjan och hjulet med specialverktyget moturs tills kuggaxeln hakar i den inre kuggningen på kedjehjulet, och där måste man vara noga med att första passande hake hakar i. Skjut där efter vanosenheten i riktning mot toppen samtidigt som man vrider kedjan och hjulet med specialverktyget moturs tills vanosenheten ligger an mot toppen. Skruva fast vanosenheten och applisera specialverktygen på kammarna, svänghjulet och spännaren för primärkedjan. När alla är fixerade ska man dra fast bultarna på avgaskammen. Vi har även kollat att vanos-magnetventilen är OK. Den prosiduren har vi gjort 3 gånger. Samma fel kvarstår lik för bannat. Är det någon som har några andra ideer om vad det kan vara SNÄLLA HÖR AV ER I SÅ FALL. Börjar bli riktigt läss på det här!!/Roger | |
| Presis dom specialverktygen från Blitema har jag köpt och efter lite modifieringar passade dom riktigt bra./Roger | |
Lurre1 |
Hej antar att ni kollat så märkningen stämmer på svänghjulet kontra kammarna.vanosen är bara på och av vid ca 2000k-4000k. citat: avgaspuffar,menar du att den smäller i avgasröret eller insuget? Kan vara ide att kolla bränsletrycket också. |
| Svänghjulet är fixerat med specialsprinten i tänd-ÖD-läget. Har även kollat att främsta kolven står uppe genom tändstifthålet Puffarna kommer på insugssidan? Och eftersom den inte reagerar alls på startgas borde det inte vara något allvarligt fel på bränsletillförseln. Eller?/Roger | |
|
tänkte på det har du kollat med data om givarna funkar för min funkade svänghjulgivaren när jag plockade ner den men när jag fick ihop bilen igen var den trasig bilen gick typ fem minuter väldigt dåligt sen dog den helt vem behöver bromsar när man kör diesel |
|
Lurre1 |
kan vara svårt att läcksöka med startgas,man kan mäta vacumet i insuget också,brukar ligga på ca -0.5-0.6 på tomgång. Puffar på insugningssidan tyder på bränslebrist,eller i ditt fall kan man misstänka något med kaminställning men det har du ju kollat, man kan dra runt motorn för hand och se om kammarna öppnar ventilerna vid rätt grader.ca 260-270 gr för insug. Vanligast vid bränsle brist brukar vara bränslepumpen eller btr tempgivare dme,lmm. prova att koppla ur lmm tempgivare dme,i felsökningssyfte. Har du tillgång till carsoft eller inpa så kan du se kamvinklar insptider mm. |
|
Tack för tippsen. Vad jag menade med att jag inte tror det är bränsletillförseln var att motorn inte reagerade någonting alls när jag sprutar startgas direkt in i insugsröret efter att jag hade tagit den luftfiltret. Borde inte varven på motorn höjas då? Tyvärr har jag inte tillgång till diagnoshjälpmedel, kanske behöver jag ta hjälp av någon som har sånna. MVH Roger |
|
Lurre1 |
Drog du runt mororn två varv och såg om märkningarna på kammarna fortfarande stämde specialsprintern eller märkningen på svänghjulet kontra läget på kammarna klackarna på kammen. Länk |
| Ja precis så som du beskriver det är det utfört och stämde exakt. /Roger | |
| Har i dag gjort kompprov som var perfekt och sen har jag fått hjälp med att läsa av felkoder som inte heller det gav specielt mycket. Allting ser bra ut men motorn går ändå lika skitdåligt som förut. Är det någon som har ide vad det kan vara. Vi tror att det har att göra med bränslet,ska kolla bränsletrycket annars börjar det bli slut på ideer./Roger | |
| Hade precis samma symptom på min gamla m50 vanos efter toppbyte. Hade glömt sätta fast en tjock vacuumslang som sitter på undersidan insuget. Vet inte om det är lika på m52 men du kan ju kolla. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.