|
|
|
|---|---|
|
Såg att 530, F10, dykt upp med 272 hk motorn. Är det någon som vet om det är samma motor som tidigare eller är den modifierad på något vis. Det jag har i åtanke är N53 motorn och de minst sagt bristfälliga bränsepumparna. NN/ | |
|
Bränslepumparna är inte bristfälliga, det problemet åtgärdades tidigare, liksom för spridarna. Det som återstår är de små ryckningar som uppstår då motorn går i magerläge och skall tillbaka i normalläge. Men ja, det är samma motor - jag har själv en F1x-motor i min E61:a så jag vet! :o) ---- BMW CS #6212 |
|
|
Mao är motorn numera att betrakta som driftsäker? Det är ju bra eftersom det är den enda vettiga (bensin)motorn kvar i sortimentet. Fullt tillräcklig prestanda, ekonomisk och fullt bibehållen BMW-känsla med tillhörande gasrespons, gångkultur och ljud. |
|
|
Inte ett dugg konstigt att man är skeptiskt med upplevda problem. Sanningen kommer att visa sig i framtiden. F.ö är det intressant att 4:an i 528 med 245 hk är rappare till 100. Säger iofs inte mycket om karraktären men lite.......Man får prova sig fram... Någon på forumet som hunnit jämföra/ prova ? NN/ |
|
|
Vem bryr sig om någon tiondel hit eller dit? Det är ju inte det som är upplevelsen! 528 har en effektplatå på slutet med konstant effekt, medan 530 är en "linjär" ideal sugmotor som skall varvas för att få ut effekten, så från 0 blir den lite efter om man gör en "snäll" start. |
|
| Intressant att BMW erbjuder två olika motor som ger ungefär samma slutresultat i prestanda men med väsensskild karaktär! En sexa är alltid en sexa, men man ska inte underskatta nya turbofyran gällande prestanda. Jag är inte så säker att sexan har bättre prestanda hur man än varvar. 528 får ca 240 hk i medeleffekt under full acceration tack vare brett effektband och 530 får ungefär samma medeleffekt under full acceleration. Under segdragning har tyvärr sexan inte en chans. Men som marin säger, en upplevelse är mer än någon tiondel hit eller dit. Stegrande effekt är roligare. | |
|
528:an är en bra bruksmotor, rapp, snål och gör ett ok jobb. Kommer säkert bli populär i nya 3-serien. Men den är helt utan charm. Och om du vill ha en bruksig motor och inte bryr dig om känslan... varför då inte en 520d? Jag har kört precis över 4.000 mil med 272 HKs-motorn och den går (fortfarande) alldeles utmärkt. Har nästan lärt mig att sluta bli irriterad på de enstaka hostningarna som kommer av då magerdriften går över i normaldrift... Nöjet att få gasa på efter betalstationen vid Öresundsbron och bli belönad med sexans underbara brölande är helt ok, måste jag säga! :o) Och så himla törstig är den inte - kör oftast på 9,5 lit/mil vilket inkluderar 50% (i tid) kökörning i Köpenhamn och 50% motorväg. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Hur ofta kommer rycken egentligen? Varje gång den växlar läge? Bara ibland? Vid lugn normal körning utan kraftiga accelerationer ska den ju kunna ligga i magerdrift hela tiden. |
|
|
marin849: Bara ibland. Nu är jag inne på min andra 530i, så jag har liksom blivit kompis med rycken... kan nästan framkalla dem själv. Tricket är att undvika ge för mycket gas, tvinga motorn gå på jämn gas hela tiden (=magergång) och sedan bara ge liiiite gas... då hostar den till, lite diskret - typ engelsk butler i bakgrunden. Om man gasar på som vanligt märks bara den sköna sången :o) Och, min bil väger in på 1,8 ton med all onödig utrustning jag tvingat på den stackarn, och ändå har jag en förbrukning som vissa dieslar - det gör att jag kan leva med lite diskreta hostningar (från ovan nämnda butler). ---- BMW CS #6212 |
|
|
Eastwood - ett klargörande: 272 hk-versionen är samma konstruktion som 258-varianten i 528:an. Man har bara valt att mappa den annorlunda och kallar den nu för 530. Annars samma motor (mer eller mindre) ---- BMW CS #6212 |
|
| Aha, rycker det mer om man ligger i 90km/h och puttrar och sedan snabbt slänger in trean och trampar pedalen i mattan (vilket ju är halva anledningen att äga en bil med underbar sugsexa). | |
|
Jag har denna 6cylindriga motor och det finns inga ryckningar, efter ca 2000mil har jag inte upplevt någon ryckning alls, så det är inget du behöver oroa dig för. Detta är en riktig Bmw motor och känns mest premium för en riktig bmw entusiast. |
|
|
marin849: nä, det kommer/kan komma ryckningar när du ligger på jämn hastighet, ex 90km/h och puttrar och sedan ger lite gas; då försöker motorn accelerera under magergång och det funkar inte riktigt. Slänger du i trean så kommer en hel annan typ av ryck - åtföljt av ett stort leende på dina läppar! :o) bmwkungen - håller med! ---- BMW CS #6212 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.