|
|
|
|---|---|
|
Detta skall egentligen vara basic, men... Jag skall sätta sänkfjädrar på min E24'a, men får inte isär fjäderbenen ifrån topplagringarna. Hur sitter de samman? Jag har kollat på realoem, men blir inte klok på hur det sitter... Muttern i toppen lossnar helt enkelt inte. | |
| Använd en mutterknackare, eller köp ett stötdämparverktyg Länk | |
|
Det sitter som BERGET! Har knäckt en långhylsa 8mm näg jag höll fast stötdämparbenet genom 19mm hylsan som anges längre upp i tråden. Verkligen assvårt att få loss... Jag använder dessutom 2st fjäderkomprimeringsverktyg för att underlätta demontering... Har ni andra samma erfarenhet av att byta fjädrar? |
|
|
Det låter nästan som att gängan har skurit. Är det så har du problem. Kan misstänka det om inte 8 mm hylsan var av väldigt låg kvalitet förstås. Har tyvärr inget råd om hur du ska göra men lycka till ! Mvh Janne |
|
|
Men du kan väl ta ur dämparen ur benet istället? Om du ändå bara ska byta fjädrar? Eller kommer man inte åt de med fjädern på plats fast komprimerad? Länk |
|
|
gOry: Stötdämparen sitter inne i benet. Via topplagringen låser man sedan fast fjädern och därför måste man komprimera samman fjädern vid demontering (eller hur? hur har ni andra gjort när ni sänkte era E24'or?). Låsmuttern och gängan i stötdämparen är inte rostiga... |
|
| Sista utvägen är väl att offra dämparen genom att hålla kolvstången med en stor rörtång eller i ett skruvstäd och ta muttern med en krafthylsa. | |
|
Sista alternativet funkar och håller man tillräckligt långt upp på kolvstången så behöver det inte innebära att stötdämparen blir kass, hur ofta går stötdämparen helt i botten? /Johan |
|
| Ska prova i morgon vid 23:55 tiden, så ingen hör hur jag vrålar! | |
|
Haha ! Den var bra ! Gott Nytt År !! Mvh Janne |
|
|
Jagger: Jo jag vet hur de sitter ihop! Men om man inte får loss topplagringen, så borde man lika gärna kunna ta ur dämparen ur benet och få ur fjädern på de viset. Kolla länken Länk Lossar du nr 3 får du ur dämparen och kan på så vis även ta ur fjädern... Men om du även tänkt byta topplagringen hjälper inte detta. Eller de kanske blir mer lättjobbat när fjädern är borta. Högst upp på pistongen gör de inget ifall man slinter med rörtång eller likande, förutom att de kan bli brottanvisningar. Den delen kommer ändå aldrig passera några packboxar i dämparen. |
|
|
Du har säkert en uppsidedown dämpare med väldigt tjock "kolvstång" isf gör det inte så mkt om du får något märke efter en rörtång där...inte helt bra men det gör inte så mkt heller. Annvänd en gammal sleten rörtång som inte har så vassa tänder... Visst du kan prova metoden ala gory men får du inte av muttern som håller fjäderbenslagringen så brukar muttern i fjäderbenet sitta ännu jävligare /Pelle |
|
| Tack för tipsen grabbar. Ska prova båda varianterna. | |
|
Sa-an vad muttern sitter! Jag drog sönder ytterligare en 8mm långhylsa i dag. Jag har köpt de verktyg som gOry tipsade om och 19mm hylsan passar bra, men jag kan inte finna en 8mm hylsa som pallar för kraften när man ta i för knug och fädnersland. Precis som Pelle Persson meddelar så sitter det en upside down dämpare i benet. Jag saknar haknyckel i rätt storlek, så det blir till att använda feta polygrip / rörtången ifall man skall dela... Fortsättning följer. Mick Varför vänta? Hur länge kommer du att leva? |
|
|
ÄNTLIGEN! Skiten lossnde! Var ingen rost utan satt bara som in i h-te! Jag satte upp hela benet i skruvstädet och spände på översta ringen på fjädern samt på topplagringen - sedan var det en baggis att få loss. Behövde inte ens hålla emot med 8 nyckel... |
|
|
Härligt, grattis Mvh Jonas B |
|
|
Jag hade dock inte samma problem som du har (hade) :) Jag använde inga verktyg alls förutom en skiffnyckel, och ja fick betala en självrisk på polarens bil då fjäderbenet gick raktigenom hans framspoiler undertiden som han bytade bromsar bak på sin nya bil! :/ Jävla tryck i dom! :D mvh Andreas |
|
|
Bak var absolut inga problem att få loss. Faktum är att verktyget som gOry rekommenderade funkade alldeles utmärkt. Ett starkt tips till alla som skall göra denna operation är att använda kompressionsverktyg som finns bla på AD-Center för 149kr/st. Det är precis som Nilsson2000 säger ett sjuhelsikes tryck på fjädrarna... |
|
|
Ja, att byta stötdämpare av typen MacPherson utan att använda fjäderkompressor kan sluta hur som helst! Du ska nog vara glad att det bara blev en självrisk för trasig framspoiler och inte ett demolerat ansikte. Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.