AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.877

Sköta service själv på en 520d -08 E61

Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såld - BMW 520d -08 Touring Man N47 E61
Ny både som användare av Autopower och som BMW-ägare. Känns som detta är platsen att ställa frågor som nybörjare i BMW-träsket.

Köpte precis en 520d Touring från 2008 med drygt 6000 mil på mätaren. Får den nästa vecka och har därför inte kunnat läsa instruktionsboken

Precis som med alla bilar jag tidigare ägt kommer jag att undvika att lämna in den på verkstad.

Bilens tredje service närmar sig (tidigare servicar vid drygt 2000mil och knappt 4500mil). Vad skall bytas vid en tredje service vid typ 6500 mil och totalt ca 4 år? Olja och filter givetvis. Kanske även luftfilter. Bromsvätska får den ny till våren när sommardäcken åker på. Vad mer skall göras?

Någon som har ett serviceschema över en 520d?

Jag har sedan tidigare oljefilternycklar för VW/Audi/MB och Volvo. Har ju inte haft möjlighet att kolla om någon av dem passar. Hur många "kanter" och vilken diameter sitter oljefiltret med på en 520d?

Behöver väl även köpa på mig någon form av utrustning för att släcka servicelampan. Vad rekommenderas? Bra om det även funkar till andra saker. Typ läsa ut felkoder. Behöver man tex instrument för att hantera handbromsen vid handbromsbacksbyte eller byte av bromsskivor?

Jag lär mig väl BMW så sakta precis som jag löst tidigare bilägande.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Filtret sitter under ett plastlock som man kan lossa med handen. Det är inget gammalt filter av stål. Sök på nollställa serviceindikatorn. Man trycker typ på trippmätarknappen och annat för att nollställa.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Det om att nollställa står på Gör-Det-själv och mekartips
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Såg detta tips tidigare ang nolla serviceindikatorn. Men vad menas med 80% av livslängden? Om man kör 100mil förbi rekommenderat intervall, kan man inte släcka den själv då?
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Om tex oljeservice är vid 2500 mil är 80% 2000 mil. Är miltalet under 2000 mil kan man inte nollställa, men det går över 2000 mil.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Personligen skulle jag inte tänka på att köpa en BMW
Utan servicebok från en auktverkstad
Men det är jag det även om du själv är mycket nogrannare än någon BMW verkstad
Så behövs stämplarna när den säljes
Bara min tanke om det hela

Ha deT
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Tom i norr: Tack, då fattar jag.

thom525: Jag är medveten om detta. Men jag brukar behålla bilarna så länge att när det är säljdags så är inte boken lika viktig längre, skicket brukar vara avgörande. Skulle tex lämna nuvarande bilen i inbyte och sa då att boken är inte stämplad sedan 4000 mil, men de sista 7 åren (gått 15000 nu) finns på kvitton (tex olja, filter, kamrem, torkarblad, glödlampor, bromsar - allt). Helt ok enligt firman jag skulle byta in den på.
Nuvarande bil kostar mig ca 1000kr / service i snitt på mtrl. Skulle jag lämnat in den varje år på service hade jag säkert lagt 4000 kr / service i snitt.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tror att bränslefilter byts vid c:a 6000mil. Bromsvätska vartannat år som på alla bilar. Kylarvätska skall bytas på nyare bilar men vet inte vilket intervall.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
* With every 3rd oil change:
- Intake silencer: replace air filter element - this can reduce your fuel consumption by up to 10% as the engine can breathe more easily.
- Fuel filter: replace main fuel filter (only if diesel) - this will ensure a higher purification level of your fuel.
Periodren: är bilen svensksåld? Om den är det har den fortfarande vagnskadegaranti upp till 10,000mil och vet inte hur försäkringsbolagen resonerar om något skulle hända och den inte blivit servad av en auktoriserad verkstad.

Vet att det inte är ett svar på din fråga och jag har full förståelse om man väljer att undvika vissa märkesverktäder - men det kan vara smart att ha hela bilden klar innan man börjar meka själv med en relativt ny bil. Du kanske känner en duktig oberoende BMW med som åtminstone kan ta sig an den under tiden för garantin.
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
Gott.
Bra input hittills.
Bränslefilter tänkte jag inte på. Min första egna dieselbil. Filtret sitter under bilen fattar jag det som. Slangklämmor eller snabbkopplingar lär väl visa sig (om ingen av er vet???). Men det är väl som vanligt. Ta bort filtret, fyll det nya med bränsle så gott det går, montera. Sedan sätta på tändningen ett antal ggr så att pumpen i tanken startar ett paar ggr för att trycka fram bränsle, sedan göra startförsök.

Skall nog ringa en "riktig" verkstad och kolla vad de vill ha för service... och då samtidigt få reda på vad de byter.
Pe
85
Periodare
V70 D3 -12
KristofferL: Bilen är svensksåld. Misstänker att du menar maskinskadedelen på min försäkring (vagnskadegarantin är ju bara 3 år och är ju ingen maskinskadeförsäkring. I min försäkring står :

"4 Maskinskada Ersätter skador på bilens
motor, växellåda och kraftöverföring. Bilen
får vara högst 8 år gammal och ha körts
högst 10 000 mil.
Försäkringen ersätter inte:
• Skada på exempelvis avgasrör, ljuddämpare
och bränsletank.
• Skada som beror på slitage.
• Skada som skett inom inhägnat tävlingsområde.
Maskinskada gäller även för direktimporterad bil. "

Känns ju lite lurigt att de inte verkar bry sig alls om hur bilen är skött. Får kolla vidare. Har bra kontakter på bolaget. Hoppas det står något typ "service enligt tillverkarens anvisningar". Då borde även jag som hemmamek klara mig. Har ännu aldrig behövt använda mig av maskinskadedelan.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Numera kan inte försäkringsbolag, BMW eller någon annan juridiskt kräva att bilen ska vara servad av auktoriserad verkstad (tvärtom så är sådana krav olagliga...). Däremot så kan man kräva att den ska vara fackmannamässigt servad, på motsvarande sätt som görs på en auktoriserad verkstad.
Om man som jag är privatkonsument (=äger bilen privat) så är det försäkringsbolaget eller BMW som har bevisbördan, alltså de måste kunna bevisa att ett eventuellt fel beror på bristande service (hur nu det ska kunna gå till..?).
Jag själv slutade för ca 3 år sedan att anlita auktoriserad verkstad.
För mig duger inte deras service utan jag kräver tätare service, högre kvalitet och större noggrannhet. T ex alltid ett extra olje- och filterbyte mellan intervallerna = oljebyte var 16000 km (i stället för 32000 km enl bilens indikering).
Jag servar mestadels själv, med hjäp av min son som är min eminente 1:a mekaniker. I de fall det behövs så anlitar jag en mindre privat verkstad som enligt min bedömning har högre kompetens och ett mycket större intresse för mig som kund och som verkligen brinner för att göra ett bra jobb.
Full dokumentation på arbete och delar finns och serviceboken stämplas alltid (men då inte av auktoriserad BMW-verkstad). Jag är själv 100% säker på ett det kommer int ge mig några som helst bekymmer vid byte eller försäljning. Snarare tvärtom då jag enkelt kan visa att min bil är bättre servad än en bil där man "bara" har följt bilens service-indikator.

Så skulle i vart fall jag själv resonera, och alla bilvänner som jag känner, om jag skulle köpa en begagnad bil.
Periodaren: ja det var maskinskadeförsäkringen jag menade. Sorry för förvirringen men jag får skylla på julfirandet :-)

Stämmer att det numera inte är krav på att serva hos BMW för att garantier att gälla. Däremot är det alltid enklast som kund att kunna styrka ett fackmannamässigt utfört arbete med ett kvitto från en auktoriserad verkstad - om en tvist skulle uppstå.

Men precis som periodaren är inne på är det ytterst sällan maskinskadeförsäkringen behöver användas...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Nej man behöver alltså inte något kvitto för att kunna styrka.
Utan det är motparten (t ex försäkringsbolaget eller BMW) som måste kunna styrka att bilen INTE är rätt servad.
Det är en högst väsentlig skillnad!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
men hur är det med rostgaranti? Måste inte bilen vara servad av auktoriserad verkstad för att denna ska gälla eller hur är det?

MvH Bmw 4-ever
Ulf530: Om du läser mitt inlägg en gång till skriver jag INTE att man BEHÖVER ha kvitto - däremot att det UNDERLÄTTAR bevisbördan. Om du tänker efter lite själv inser du nog att det är ganska rimligt, eller hur?

Med rostskyddsgarantin behöver inte bilen vara servad auktoriserat, det finns flera exempel på detta från forumet. Det är X antal år från uttagningsdatumet som gäller.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Alltså, skilj på Garanti och konsumentskydd. Garantin är ett frivilligt åtagande där vilka krav som helst kan ställas, ex den meningslösa rostskyddsgarantin.
Konsumentköplagen kräver dock inte att man servat hos auktoriserad verkstad.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Kristoffer_L; "UNDERLÄTTAR bevisbördan"
Vilken bevisbörda?
Det är ju Försäkringsbolaget, BMW, etc som har bevisbördan.
Det är det som jag menar är den väsentliga skillnaden.

Men vi är helt överens om att kvitto från auktoriserade verkstad underlättar argumentationen, men det bara pga att personalen på t ex BMW-verkstaden inte är kompetent eller försöker skrämma kunden, för i praktiken har de ingen grund för att argumentera.
Jag gillar inte att auktoriserade verkstäder försöker skrämma och tvinga till sig kunder därför vill jag gärna informera om den väsentliga skillnaden.
Jhellström: helt riktigt - de karossdelar som bytts under garantitiden är egentligen ett goodwill åtagande från BMWs sida och inget annat.
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Har själv erfarenhet av att tex firmor som Din Bil,Hedin,Volvo,Attendobil osv inte hjälper kunder som servat på något annat företag.Själv servar jag alltid bilen på auktoriserat företag så länge garantier finns.Därefter hos noga utvald firma.Jag vet av erfarenhet hur snacket går på en bilfirma ang goodwilloch hur mycket mer hjälp en trogen kund får.
Sedan kan man diskutera juridik i oändlighet.Den dagen ett problem uppstår har du som kund större chans att få hjälp om bilen är servad på auktoriserad firma! Försäljarkontakt är också en tung faktor som ger dig mer stöd som kund när olyckan är framme.

Kör man för fort så hinner ingen se bilen;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.