AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.385

Hur fan byter man den här lampan?

El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Tjena!

Jag har en dimljuslampa som jag misstänker är trasig. Den lyser inte! Den högra lyser när jag sätter på dimljusen men inte den vänstra.

Jag kollade i Haynes manualen hur man byter den och det ska finnas en liten mekanism som låser upp hela dimljushöljet och skjuter ut den så att man kan plocka isär den och byta lampan. Det är en liten plastarm som man trycker på med skruvmejsel.

Här är ett bra YouTube klipp som demonstrerar det hela:

Länk

Men jag kommer inte åt fanskapet! Jag tycks ha den så kallade M3 kofångaren (bumper).

Ungefär så här ser min stötfångare ut:
Länk

Är det här M3 bumper på en E36?...

De där lufthålen bredvid dimljusen har inget hål på sidan där man skulle kunna skjuta in en mejsel för att lossa dimljushuset. Och underifrån är det också helt omslutet av vad som ser ut att vara någon form av plastlock med skruvar.

Måste jag plocka ner hela stötfångaren för att byta en lampa???... kan jag bara lossa den där svarta plasten under?...
El
174
ElectroGeeza
318i E36 Sedan -92
Jag hittade på E36 bloggen lite info om det här:

"If this plastic clip has broken then it is more difficult to remove the fog light. You need to remove the 4 bolts and 2 plastic rivets holding the plastic panel underneath to the bumper. You will probably have to force the rivets out and buy a couple more. They are only about 12p each from a dealer.

Once the panel is off then raise the wheel up a little by for example driving onto a kerb and put your head underneath."

Länk

Man ska alltså ta bort 4 skruvar och klippa av 2 plastnitar för att ta bort plastpanelen under stötfångaren?

Länk

Jag har inget hål i sidan av bromskanalen (det stora hålet bredvid dimljusen) där jag skulle kunna skjuta in en mejsel. Så här ser det ut på deras bil:

Länk

Jag har bara ett lite mindre hål på den främre, den lackera delen. Och därifrån går det inte att nå den där plastarmen för att låsa upp dimljuset.

Någon som har en bild på hur det ser ut underifrån på en bil med M3 stötfångare?...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.