AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.669

E91 LCI eller inte

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Håller på att letar efter en E91 och budgeten är max 180.000 och max 8000mil årsmod -08:a eller nyare.
Kollar både diesel och bensin. Blir det en bensinare vill jag ha en sexa och då är det väl 325 som ligger närmast till hands och förmodligen ingen LCI men dock N53 (3-liters motorn). (Dragkrok är ett krav)
Har just nu två på gång:
320d -09 7500 mil comfortpaket, sportstolar (tyg) och sportratt, automat,infällbart drag.
och den andra:
325i -08 7500 mil comfort, advantage, dynamic, helskinn, motorvärmare, infällbart drag, automat. Tror den har allt utom exteriört M-paket.
Samma pris på båda
Kan tillägga att jag är lite sugen på en sexa men å andra sidan locka en LCI också.
Någon som kan komma på bra argument (för eller emot) för det ena eller andra alternativet som kan hjälpa mig välja.
Skicket på bilarna är jämförbara. Känns som att 325i inte är lika heta på marknaden som 320d eller har jag fel? Å andra sidan är den kanske ovanligare och lättare att sälja när det är dax om kanske 3år än vad den är nu?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Självfallet lättare o sälja LCI o dessutom Diesel. Fattar inte att dom ligger i samma pris. Dieseln,Aut,LCI ska vara dyrare på marknaden. Får du 320D -09AUT för 180k slå till. Köpte min 320D,AUTkombi för190k
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Problemet löst för tillfället. 320:n såld. Men synpunkter på på fulllutrustad ej LCI årsmod -08 jämfört med mindre utrustad LCI -09 i samma prisklass är fortfarande välkomna.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Frågan jag hade ställt mig i ditt läge är: vad vill jag ha? Du har redan svaret att rent ekonomiskt så är en LCI med dieselmotor sannolikt det mest eftertraktade och värdebeständiga valet. För mig är motorvalet det centrala vid ett bilköp, därefter kommer LCI och sist typ av utrustning. Varför inte leta efter en 325i LCI?
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
I grund och botten ställer du två helt olika motorkaraktärer mot varandra. Jag kan förstå varför du tittar på en sexa, det utgör ju adelsmärket för BMW enligt många. Själv prioriterade jag dock ned morret och kraften då vi ville ha en miljöbil. Efter lite kompromissande landade det på en 320d som är snål men ändå tillräckligt rapp för mina behov. Du får nog känna efter själv här - men jag tror att marknaden är mer het för en 320d än för en 325i av två skäl. Dels är 320d en fullträff som är både snål och stark, dels är 325i något av en mellanmodell på begagnatmarknaden. Det är inte så vansinnigt mycket mer pengar för en 335:a.

Däremot tycker jag du skall satsa på en LCI av rent estetiska skäl. Har aldrig gillat baklyktorna på pre-LCI:n så om du ändå satsar på en sådan kan du ju fundera på blackline baklyktorna. Dom lyfter den till en anständig nivå. Gör dig bara inga illusioner om att LCI:n är hetare än pre-LCI:n på marknaden för så snart nya modellen rullar ut kommer skillnaden att vara marginell.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Du bör hitta en 325i för samma pengar som en 320D om de har motsvarande utrustning. Så om du vill ha bensinsexa, leta till du hittar en LCI till rätt pris.

Jag skulle alla dagar i vecka ta 325i för motorkaraktären,

Driftkostnaden är näst intill försummbar i den totala kostnaden där värdeminskningen är det tunga. Sedan är den stora frågan, Viken värderas högst på tredjehandsmarknaden? Idag är det nog ut 75% 320d av alla nysålda treo och priserna är bra på begagnade 320d. Men hur är det om två-tre år när en kanske annan målgrupp får råd med bilarna? Vill även 75% av dem ha diesel? Vad händer med skatten på bensin eller diesel? Vem vet?

De enda gångerna jag inte är nöjd med mina bilval har varit när jag låtit ekonomin bestämma över känslan! Och då blir de oekonomiska eftersom de måste bytas ut!

**BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Många bra poänger där.
Har kört enbart diesel i några år nu. Som sagt sexorn är ju BMW:s adelsmärke och jag har gillat karaktären på de jag har kört. Men jag är väldigt nöjd med min 320d E46 som jag har nu också. Men det är alltid kul att prova nåt nytt. 325 verkar vara ett vettigt alternativ till rimliga pengar (hittar inga 330 för samma peng) och driftskostnader. Skatt, försäkring, förbrukning och så var det då andrahands- eller tredjehandsvärdet som är frågetecknet. Men det är naturligtvis ingen som kan veta säkert i förhand. Men bra och intressanta synpunkter så långt.
Var i en bilhall och kollade på de två olika modellerna som stod bredvud varandra och hade samma färg. Tycker nog att den gamla är snyggare ser lägre ut och jag har inte riktigt vant mig vid vecken på motorhuven men kan se att LCI har lite modernare drag och troligen kommer att kännas modernare om ett par år.
Jag letar vidare och tar tacksamt emot alla synpunkter och tips på för resp. nackdelar.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Cliff-Barnes:självfallet kommer LCI vara hetare än pre LCI. O det i många år.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Gaspo: Utifrån perspektivet att han skall köpa en 3-serie idag och sälja om 3-5 år (min gissning) så är jag inte så säker på det. Frågan kan snarare bli nya 3-serien eller gamla för begagnatköparen 2015-2017. Den som lever får se.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Tänkte väl ha den c:a 3-4 år eller tills man hittar den nya modellen till rimligt pris.
Det man förundras över är att när jag köpte min 320d -05:a så var den 3 år gammal och hade gått 10.000mil och hyfsad utrustning (lifestylepaket, sportstolar i halvskinn, drag och motorvärmare) och den kostade då 140.000. Idag begärs det från 179.000 och uppåt för motsvarande bil och utrustning. Nypriset var väl ungefär detsamma c:a 350.000 då som nu. Sjunker inte bilarna lika mycket längre?
Länk

Min känsla är nog också att LCI kommer stå sig betydligt bättre tack vare att det ändå skiljer relativt mycket i designen. Dock har -08orna samma motorer som LCI så det kanske jämnas ut lite för dessa jämfört med LCI:n. Samt att den lägre skatten kom fr.o.m 2008.
Antagligen lutar det ändå åt en LCI då jag helst inte vill köpa en bil som är äldre än 3 år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.