AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.760

Byta ratt E38 1995

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Finns det något vettigt alternativ till den stora 4 ekrade originalratten jag har i min 95a?

M- sportratten kanske? Eller ännu bättre den nyare M-sportratten som satt i de sista E39orna. Kravet är att alla knappar i ratten ska fungera och att man slipper göra några konstiga omkopplingar..

Någon som har erfarenhet?
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Går inte att byta rakt av till den nyare M-ratten eftersom den har tvåstegsairbag och annan modell på kontaktrullen.

Sen kan det bli problem även med den gamla M-ratten, på din bil finns en skild styrenhet för multifunktionsratten men på lite nyare bilar finns denna inbyggd i knappsaten i ratten.
Detta borde dock inte vara några större bekymmer att fixa, bara att koppla bort styrenheten och dra en del av kablarna till kontaktrullen.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Sportratt till e38/39 före 03/99 funkar.
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Jo de passar men multifunktionen börjar inte fungera som jag skrev ovan.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Okej ja det känns som att man gör rätt i att behålla den fula fyrekrade men fullt fungerande ratten då :/
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Tänkte montera träratt istället då ...

Styrning för stereo, farthållare och telefon sitter ju i ratten. Hur är det om jag får tag på en ratt som saknar telefonstyrningen? Alla kablar sitter väl i bilen/kudden inget alls som har med själva rattkransen att göra?
Likaså elinställbar ratt eller ej?? Fortfarande samma ratt?

Har fått tag på en ratt som sitter i en E39 från 1998.

Enda funktion som skiljer är att ratten är eluppvärmd det är inte min..

Kommer den att passa min bil? Jag behåller min befintliga krockkudde (ska väl funka) ?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Länk

Enligt ETK är det samma släpring på E38 som E39, det är dock olika beroende på om det är rattvärme eller ej. Får du med släpringen kan du ju koppla in rattvärmen :)

Finns ju även något som heter adapter, undrar vad det är för något?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Så släppringen håller i rattvärmen så att säga? Men min bil har ju unte rattvärme idag då funkar de väl inte eller ligger kablar och all elektronik redan fördraget?

Om jag använder min egna släpring på den nya ratten då?

Sen ser inte rattkontrollerna lika ut heller, jag ska behålla min gamla rattkontroll/kudde.. laddar upp bild på min AP sida på rattarna..
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har laddat upp bilder på min AP sida nu.

Denna ratten vore ju annars guld om den går att få tag på..?

Länk
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Den där ratten ser inte ut att va en originalratt.

Knapparna sitter skruvade i ratten om jag förstår det rätt, men du kan utan problem flytta över dina knappar till den nya ratten isåfall. Men jag hade ju kopplat in rattvärme :) Vid en snabb titt hittar jag inget mer ang rattvärmen så troligen sitter allt som behövs i ratten. Anledningen att släpringen är olika är för att rattvärmen kräver så mycket ström och behöver egen strömförsörjning, känner jag BMW rätt sitter det en tom kontakt under din rattstång redo att bli ihopkopplad:)

Vilket fall är det ju en bonus.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Ratten på länken (sportratten) är ej original.

Men på min ratt längst ner till vänster på knappsatsen är en telefonlur på ratten jag tänka köpa är något annat som jag inte vet vad det innebär.. Kolla gärna på min AP sida lägst ner bland bilderna på min röda E38 ligger två rattbilder så man kan se skillnaden :)
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Finns inga kablar fördragna till rattvärmen, BMW har nästan aldrig något fördraget utan sparar alltid på minsta lilla kabel.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Dom gör som rusta då. Köper man en vanlig enkel lampa på fot så räcker inte kabeln från fönstret till kontakten. Har testat haha Dock resulterade det hela i att lampan ställdes undan för den var så vidrigt dålig i kvaliten också :P

men nog om det..

Tror ni jag kan ha en ratt som har värme i min bil då om jag bara står över att koppla den kontakten?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har haft en del Bmw då, jag vill påstå att det i princip alltid har fördraget för det mesta!

Den nya ratten har inte rattvärme? Knappen för de ska sitta där återcirkulationsknappen sitter. Lilla knappen till vänster är kanske för rötsstyrning, eller för att koppla om telefon till handsfree?

Givetvis kan du använda ratten oavsätt om du kopplar in värmen eller ej.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Bilens befintliga ratt har en värme men den jag tänkt köpa har det..

Finns ingen värmeknapp där som återcirkulationsknappen sitter..

Men hursomhelst jag tolkar det som att jag kan ha min gamla krockkudde/knappar med den nyare ratten :)
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Japmax: Äldre BMW:s hade mycket eller allt fördraget men från och med e38 finns inte längre några extra kablar.

Jo du kan ha dina gamla knappar kvar, eller du MÅSTE ha dom kvar för knapparna i den andra ratten är inte likadana precis som jag skrev högst upp i tråden :)
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Knapparna sitter ju i krockkudden, eller om de är skruvade i den?

Köper ratten utan krockkudde så att plcoka över min kudde och knappsats är väl inte speciellt mycket svårare än på en V70?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Länk
Rattvärme?! Köp en rattmuff ! Mvh,

mrMPOWER
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.