AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
9.252

Sömmar som släppt

Sida 1 av 2
Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
I morse upptäckte jag att sömmarna på förarsätet har släppt lite och nu finns det ett litet hål. Jag köpte bilen hos en BMW handlare som lämnade mig 1 års BMW premium selection garanti (har haft bilen i 2 månader). Nu är jag i princip 100% säker på att detta felet fanns redan där innan jag köpte bilen, men det är svårt att bevisa i efterhand.
I alla fall så ringde jag in till BMW i min stad (inte samma som jag köpte bilen hos), dom sa att detta inte går på någon garanti. Då passade jag på att fråga vad den här garantin täcker. Som svar fick jag "i princip alla plötsliga fel". Saker som skall hålla och saker som inte räknas som slitage.
Då sa jag att sömmarna ska väl hålla i många många år?. Han svarade med att det borde dom göra, men att detta inte täcks av garantin.

Finns det något jag kan göra åt detta eller är det bara att åtgärda felet från egen ficka?
I så fall är det någon som har tips på någon i göteborg som kan fixa detta.

Jag bifogar bilder på problemet.

Tack för alla svar.
MVH

[IMG]Länk
[IMG]Länk
Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
Länk
Länk

Här är fungerande länkar, hittar ej en edit knapp.
Mitt tips är att ringa till säljaren som sålde bilen till dig. Auktoriserade återförsäljare är rätt generösa med att fixa saker när man köpt bil där så det hade jag provat först.
Roffa1
Ser ut som att skinnet även spruckit upp utanför sömmarna? är det i ryggen eller på själva sittdynan? Om man T.ex pumpar upp de båda sidostöden i ryggen för hårt så spricker sömmarna upp. Riktigt urusel kvalite' på dagens sportstolar.

Vet ej vad du har för garantier att åberopa, själv hade jag kontaktat BMW Sverige för omg åtgärd. Detta skräp är ej acceptabelt på en Premiumbil för en halv mille.
Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
Jag har pratat med min säljare, hon sa att jag ska ta bilen till en sadelmakare och att dom ska stå för det.

Den sitter precis där på sportstolens "baksida lår" stöd
Roffa1
Se till att komma överens med sadelmakaren så han byter ut hela sittdynan (sidostöd samt dyna är en enhet) att försöka sig på att laga sprucket skinn är ingen höjdare, det spricker upp ännu snabbare andra gången. Det blir nog ingen billig affär att laga stolen, skinnsitsen kostar ca 5.000:- plus några timmars arbete för demontering av stol samt omklädnad av densamma. Gissar på slutsumman 8.000:-plus moms.
Roffa1
Muaykhao: Bor du verkligen i staden Curitiba i Brasilien? visste ej om att de hade så tillmötesgående säljare i Brasilien;-)
Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
Jag ska kolla om det är möjligt, hoppas säljaren accepterar att dom byter ut hela dynan.

Jag bor tyvärr inte i curitiba längre.
Roffa1
Man kan ej endast byta ut den skadade delen av skinnet, hela sportstolens skinnklädsel består endast av två styck lösa skinnstycken: Rygg o sittdyna, så för att byta ut det skadade lårbensstödet så måste man då byta "hela sittdynan" inkl de båda lårbensstöden.

Om sadelmakaren istället föreslår lagning av det spruckna lädret så bör du nog tacka nej, det finns inget material att sy i eftersom de gamla stygnen redan är uppfläckta.
Så stå på dig och kräv en helt ny sittdyna. (Allt annat blir fusklagning)
Roffa: Stämmer inte...Sittdynan (och ryggstödet med för den delen) består att "ett antal" skinnbitar som sytts ihop. En sadelmakare kan byta endast de skadade delarna. Sen att BMW bara säljer kompletta delar till dyna/ryggstöd är en annan sak. Jag fick en prisuppgift på ca 3000kr för att byta en skadad skinnpanel (ryggstödets sidostöd, nötningsskada E46).
Roffa1
Hehe..men vart skall sadelmakaren få tag i den lösa skinnbiten som behöver bytas ut?
Ska han kanske klippa sönder den kompletta utbytesklädseln? klart att det går att byta vad som helst på stolen bara delen finns att köpa löst. men i detta fallet säljs klädseln komplett inkl dyna och lårbensstöd och då byter man allt på en och samma gång.
Men snälla...Hört talas om att man kan köpa skinn på "lös vikt", till o med hos BMW i många fall? Är ju inget "superspecialskinn" som sitter i BMW utan rätt ordinärt sådant. Att "klippa" till en bit med exakt passform är inga problem, en seriös sadelmakare har säkert tillgång till mallar o liknande!
Roffa1
Nix, jag har aldrig tidigare hört talas om att BMW säljer skinnbitar i lösvikt, detta var en rykande färsk nyhet. vet du kanske hur mkt kilopriset är?
Tror dessutom det blir onödigt dyrt om sadelmakaren ska tillverka en passande skinnbit med samma struktur och färg som Dakotaskinnet. (ingenting som görs på en kaffekvart)
De säljer skinn på "löpmeter" till flertalet modeller, naturligtvis har de inte alla möjliga/omöjliga färger "på lager". Jag har lämnat in min kompletta inredning till en bilsadelmakare. Det finns 6-7 olika skinnkvaliteter/utföranden att välja mellan samt ett drygt 50-tal olika kulörer. Att få rätt "prägling" på skinnet är inga större bekymmer, o skulle det inte finnas exakt rätt nyans så kan en duktig sadelmakare "färgmatcha" mot den befintliga.
Man hittar det mesta på ebay: Länk
Vill nog påstå att du har lite väl höga tankar om skinnets kvalite,struktur mm. BMW använder säkerligen "standard" skinn av några olika kvaliteter, inga special-framtagna hudar till serie-mässiga inredningar. Eventulla undantag kan vara extrema individual beställningar, tex om nån vill betala "hutlöst" mycket för att få äkta "Connolly" skinn...
Roffa1
Jag reklamerade nyligen min sportstols ryggdyna p.g.a färgsläpp i skinnet till det yttre sidostödet och det förekom aldrig minsta diskussion från BMW Sverige om att anlita en sadelmakare för lagning av en begränsad skinnyta, istället så byts hela den skadade sitsen ut mot en ny.

Dessutom är sitsen inkl lårbensstöd klädda på insidan med en formgjuten ditpressad matta. tror att sadelmakaren kan få big problems med att få till det lika bra som original. Sedan misstänker jag att han drar sig i det längsta från att beställa hem skinn från ebay. Betydligt enklare och billigare att byta hela sitsen som en komplett enhet.

Vad jag tror kan erbjudas som ett lågbudget alternativ är en s.k ful-lagning där man syr dit en extra skinnbit på baksidan av skadan och sedan limmar och syr i de gamla stygnen för att avslutningsvis färga in det skadade området svart.
Roffa1
Muaykhao: Om jag förstått rätt, så är väl skadan/hålet plac precis i botten av det yttre lårbensstödet där knävecksstödet möter upp? Mig veterligen är det nästintill helt omöjligt att få till en sådan skada just där. Antingen har någon suttit i stolen som väger drygt 200kg eller så har någon stått med foten i sätet så att skinnet har dragits isär. kontrollera så att underredet är helt på stolen. Har du visat upp skadan-åverkan för försäljaren ännu?
Tror du att det är robotar som syr BMW's "original-skinn"? Nä du, det är vanliga människor. Att en kunnig sadelmakare INTE skulle kunna göra minst lika bra jobb som BMW's "original-skinn" är nonsens. Att BMW väljer att byta ut ryggstödsskinnet i sin helhet är endast pga att det är den billigaste lösningen för de, skinn-överdraget kostar inte många hundringar för BMW. En sadelmakare tar kring 3000 som lägst för att byta en "skinnbit". Länken till ebay är bara ett exempel på vad man kan få tag i skinnväg som KONSUMENT, en sadelmakare behöver inte handla på ebay, de har egna inköps-kanaler. Kolla på de stora bilderna i Länk så ser du vad en hyffsad sadelmakare är kapabel till, o det finns betydligt duktigare sadelmakare. det är jag helt övertygad om, tex Länk
Roffa1
Den stora frågan är väl snarare hur mkt de olika alternativen kostar, i vilket fall så måste sportstolen först demonteras, sedan är frågan hur många antal timmar sadelmakaren ska tvingas spendera med att försöka laga/tillverka eller byta ut den skadade skinnbiten.

Du nämnde själv att priset hos sadelmakaren "börjar" vid 3.000:- min ryggdyna kostade komplett drygt 5.000:- hos BMW. Sittdynan är dock något mindre varför den också borde betinga ett lägre inköpspris? törs vi gissa på ca 4.000:- minus ev, företagsrabatt. I slutändan tror jag "återigen" att det billigaste alternativet blir att byta hela sitsen mot en ny.
Muaykhao: Tag kontakt med en erkänt duktig sadelmakare så kommer du få korrekt hjälp. Det kan mycket väl bli som så att det billigast blir att byta hela dynans skinn, lite beroende på vilken "timdebitering" de har (sadelmakaren som fixar min inredning tar 5000+material+moms per "stol", slutnotan kommer landa på kring 45" för min del, men då skall allt utom instrumentpanelen kläs med skinn...)
Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
Jag ska ta bilen till en sadelmakare efter nyår och sen efter det till bmw och hitta bästa lösningen. Jag tycker verkligen att BMW borde stå för en sådan skada, detta är något som ska gå under någon sorts reklamation. Precis som när man handlar kläder i en butik och man märker att just sömmarna har släppt, så får man en ny produkt.

Tack för alla svar, som kom på julafton och juldagen för övrigt =).
God Jul!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.