|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
Roffa1 |
Nix, jag konstaterar enbart faktum att oljestickan aldrig visar fel. |
|
Är du säker på det Roffa? Testa och kolla oljestickan direkt efter att du har haft i gång bilen i en timme och sen kollar du oljestickan dagen efter innan du startar motorn. :) |
|
Roffa1 |
Grodan: Ett litet axplock som saknar oljestickan: Länk |
| Använder man oljestickan felaktigt kan såklart den med visa fel... Skulle tro att det är folk med ekonomiutbildning som är den största anledningen till att oljestickan saknas. | |
Roffa1 |
GE: Vill ej verka uppkäftig, men hur använder man oljestickan fel? Naturligtvis, så visar oljestickan en större oljemängd efter en natt i garaget när all olja sjunkit ned i tråget. Men detta vet ju alla redan om och just därför tar man med detta i beräkningen när man kollar stickan vid normal arbetstemp. |
| Man gör som Grodan beskriver, kollar direkt efter att man har haft igång motorn, då blir det såklart inte helt rätt. | |
| Konstruktionen utan oljesticka är lika genomtänkt som BMW:s vevhusventilation..haha | |
| En sak kan vi vara överens om, oljestickan visar alltid aktuell oljenivå i tråget men inte alltid nödvändigtvis rätt nivå i motorn. Samma sak gäller oljenivågivaren. Roffa har en poäng i att oljenivågivaren kan fela och visa ett ej aktuellt värde för tråget. Jag skulle varit försiktig med att fylla i en liter omedelbart systemet indikerar att nivån är låg. | |
|
Bilen mäter oljenivån både stationärt och under gång så. Det är ju två olika nivåer som indikerar larm. Precis som DLC skriver så är den stationära mätningen baserad på motorns totala oljevolym medan den dynamiska mäter nivån i oljetråget. Därför skulle jag inte vara rädd för att hälla i den föreskrivna litern, förutsatt att sensorn är hel. Undrar om BMW gör som Mercedes som mäter och larmar för överfyllnad? |
|
|
DLC: Men saken är att när E90 varnar för låg oljenivå då är det 1L som gäller, annars skulle bilen inte varna för det. Kollar man via färddatorn precis när bilen varnar för låg oljenivå då står procent stapeln vid 30 eller 40%. När man sen fyller på med 1 liter då blir det 70 eller 75% efter stund om jag nu minns rätt. Det var ett tag sen jag hade E9*. |
|
|
Jag håller med Grodan om att enda nackdelen är att man inte ser oljan i sig. Vi förlitar oss på elektronik i alla andra sammanhang, så varför inte i en så basic-funktion som oljenivå? Jag kör tills varningen kommer upp på skärmen och fyller då på en liter olja. På tidigare modeller med enbart lampa kontrollerade jag däremot stickan vid påfyllning. Vi har två bilar med elektrisk nivåindikering, varav en med sticka och en utan. Hittills på 17.000 mil i den med sticka har jag nog dragit upp stickan max 10 gånger, varav de flesta i samband med oljebyte eller nyfikenhet för att se hur oljan ser ut. Jag har även haft veteranbil utan tankmätare och jag tror att alla här är överens om att nivåmätaren för bensin är rätt bra istället för en trästicka:) Det vi möjligtvis skulle diskutera är BMW:s kvalitet på de tidigare nivågivarna eftersom de var undermånliga. Men en dålig givare behöver inte såga uveckling fr all framtid. **BMW-ägare i 31 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Grodan: du har säkert rätt. Jag är kanske för försiktig av mig men om givaren skulle fela så känns det mindre lyckat att ev överfylla genom att slå i en liter direkt. | |
|
Jag vill ha oljesticka av tre skäl. För det första, när jag servat bilen så vill jag kolla att de verkligen bytt olja. Sen kan man aldrig vara säker på att det är rätt olja, men men.... För det andra. Elektonik har en tendens att spöka särskillt när bilarna blir lite äldre. Med en oljesticka vet jag. Med 10 år gammal elektronik vet jag inte..... För det tredje. Med en oljesticka kan jag se och känna på oljan. På så sätt kan jag bilda mig en uppfattning om motorns kondition. Grå olja som ser ut som vispgrädde....??? En bilmotor ska ha rätt oljenivå för att må bra. För mycket olja och motorn trycker ut olja med förstörda packningar som följd. Eller så trycker den upp oljan i cylindern så att den förbränns där med trasig kattalysator som följd. Att BMW tog bort oljestickan fattar jag inte alls. Hur mycket olja ska jag fylla på och vem tar ansvaret om det blir fel? Kontroll av olja, kylarvätska, bromsvätska bör en ansvarsfull bilägare göra med ca 200 mils mellanrum. Att folk tror att det bara är att tanka och köra, lämna in på service var 2000:e mil (och aldrig kolla vad som verkligen är gjort på servicen) fattar jag inte. //E |
|
|
och vad är skillnaden med en oljenivågivare som mäter nivån i sumpen eller oljesticka som mäter nivån i sumpen? /Pelle |
|
Roffa1 |
"och vad är skillnaden med en oljenivågivare som mäter nivån i sumpen eller oljesticka som mäter nivån i sumpen" (slut citat) Den sistnämnda hänger sig aldrig;-) Jag skulle gladeligen betala 10.000:-för en eftermonterad oljesticka till min motor. |
|
Kan inte låta bli att skriva lite... Jag har jobbat inom el/elektronik på en mycket tung industri i 12 år nu och jag skulle ALDRIG lita på en elektronisk givare, oavsett om den är analog eller digital! Vår industri ligger bland de främsta inom just underhåll och vi köper enbart in de bästa grejerna och trots detta så händer det till och med att vi får trasiga/felkalibrerade givare från fabrik. Och jämförelsen med bränslemätaren är väl lite väl dum? Vad händer om du får slut på soppa? Bilen stannar, inge mer med det. Vad händer om du får för lite/mycket olja i motorn pga defekt/felvisande oljenivågivare? Bilen stannar, och sen börjar det dyra reparationsarbetet... Ett råd till BMW: Skit i dyra elektroniska lösningar och lita på att era kunder kan hantera en oljesticka (som troligtvis kostar runt 10 öre). Hellre en sticka som ALLTID visar rätt (om den används rätt såklart, men den kan aldrig visa för mycket) än elektroniskt krimskrams som är väldigt mycket mindre tillförlitligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.