AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.403

Hur mycket olja ska jag fylla på? 325 e90

Sida 1 av 2
Tjena. Har en 325 e90 som varnar att det är för lite olja. Så jag ska fylla på nu men hur mycket olja ska jag hälla i? Jag har ju ingen oljesticka så jag kan kolla.
Hur?
Roffa1
Max 1L. men jag skulle nog först pröva med en ½L för att se om lampan slocknar.
Du kan lugnt fylla på 1 liter, eftersom det står i info-displayen att den vill ha det.
Den frågar aldrig efter en halv liter.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Alltid max 1L enligt manualen.
Tack för snabba svar!! Thumbs up!!
God jul på er !
Roffa1
Det förekommer ibland att flottören i oljetråget hänger sig. och då visar den felaktig oljemängd. Om så är fallet så är det mindre bra att pytsa på med en hel liter olja, det var just därför som jag föreslog att börja lite försiktigt med en halvliter för att se om det blir någon reaktion från oljelampan.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Roffa1:

Enligt BMW-verkstad som jag var i kontakt med, på en E90 när oljelampan lyser ska man fylla på 1l direkt. Varken mer eller mindre.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Frågan är om verkstaden verkligen vet vad det pratar om. Precis som Roffa skriver så är det är inte helt ovanligt att nivågivaren felar. Är nivån rätt och det indikerar fel nivå och du sedan överfyller motor med 1 liter olja så är detta inte bra. Därför är det bättre att bara fylla på några dl för att se om givaren visar rätt/fungerar.

Mvh Håkan
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Skrev lite trasigt men ni förstår säkert vad som menas. :-)

God Jul på Er!!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Håkan:
E90 skickar inte signal för en halvliter. :)
Dessutom så saknar E90 oljesticka. Man kontrollerar oljenivån via färddator och det är procentellt. När oljelampan lyser och man kollar nivån då visar det 30 eller 40%, när man därefter fyller på 1L då visar det en stund efter påfyllning på 70 eller 75% om jag nu minns rätt.
Kan man då se hur mycket olja som saknas i förhållande till vad som är maxnivå när man kikar i färddatorn? Det känns ju inte speciellt stabilt om det inte varnar förrän det saknas en hel liter...
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Grodan: Jag vet hur en analog givare fungerar, och så även en digital. Vet även att oljesticka tyvärr saknas.

Mvh H
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
GE:

När jag gjorde oljeservice på både min E90 och E91 hos auktoriserad BMW-verkstad kontrollerade jag nivån direkt efter besöken och då var mätaren i båda bilarna på 75 eller 80%. Enligt verkstadskillarna detta är maxnivå trots att mätaren har utrymme upp till 100%.
Låter ju lite märkligt... Hur som helst är det idiotiskt att man tar bort oljestickan. & lite tråkigt att man inte kan få njuta av att kolla oljan själv.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag tycker enda nackdelen utan oljesticka är att man inte kan se oljan i sig, annars tror jag det är säkrare att kontrollera nivån via olje indikatorn som finns i bilen.
Roffa1
Grodan: När jag kollar oljenivån i motorn, så visar instrumentet en grön stapel som fylls på till 100%. Har varit så vid samtliga två oljeservicar som utförts. Fyller man på med rätt mängd motorolja så visar mätaren 100% (inte 75%)

Tror att verkstaden nallat av oljan till din bil;-)
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Roffa1:

Nu hade jag 2,5l motorn på min E90. Kan vara så att det är skillnad på de mer uppdaterade och nyare motorerna från 08, 09 uppåt. Men så var det på pre-facelift. Kan du inte fota din indikator och lägga in det så att även GE och andra ser hur staplarna ser ut? :)
Roffa1
Grodan: Förstår ej hur du kan tycka att elektronisk avläsning av rätt mängd motorolja är en säkrare metod än att med 110% säkerhet få rätt info via oljestickan?

Personligen föredrar jag "oljesticka" alla dgr i veckan..
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Oljesticka är säkrast när bilen varit avstängd en hel dag, medan elektroniska avläsningen kan du kontrollera oavsett när. Till och med medan du kör. Sen så finns det även nackdelar med det elektroniska då, det kan vara så att exempelvis man har 6½ liter olja i motorn men den visar 100% när man egentligen ska ha 7 liter.
Roffa1
Oljestickan är "alltid säkrast" oavsett kall eller varm motor.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Roffa1:

Påstår du att är mer kunning än BMW:s motoringenjörer? :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.