|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
BMW har bättre verktyg för att se trimmade bilar numera. Alla ÅF måste anmäla bilen direkt till BMW och ja garantin ryker på i princip allt på bilen. Man bör undvika all form av trimm när man har garanti på bilen. Liksom stämma av gällande andra delar med BMW innan man byter något. tex filter, avgas etc etc. Det mesta är inte ok att byta till icke OEM om man vill ha garantierna kvar... |
|
|
Johisco: Limpade bilen efter några omkörningar nu vintertid??? Visst trimmade 335 är ju värmekänsliga med orginal IC men händer det när det är såpass kallt ute så är nått galet, gör om gör rätt BSR det är ju inget billigt trim han köpt... Men vill man behålla garantin så är det ju bäst att hålla sig borta från trim de första 3åren, men catback avgass tror jag inte dom kan klaga på om nått tråkigt mot förmodan skulle hända. Min bil hade full-bolt-ons tre månader efter garantin tog slut ;) |
|
| hybris, rycker även 12 års rostskyddsgarranti om man trimmar bilen? Vet inte vad rostskyddsgarrantin är värd i praktiken. Oavsett vilken garranti man får på en produkt så är det ju bra om det inte finns för många förbehåll. Ibland tycker jag att bilföretag har lite för många förbehåll. Kravet på att rostskyddsgarrantin ska gälla är att, du inte använder annat än orginalreservdelar, servarar på auktoriserad BMW verkstad, att du vidtar åtgärder enligt BMW auktoriserad verkstads förslag och att rosten inte beror på yttre slitage. Ibland känns det som i följande text: BMW auktoriserad verkstad upptäcker att en lampa i kupébelysning lagt av. Istället för att låta BMW utföra lampbytet med orginal reservdel byter du själv till en exakt lika dan lampa från biltema och rostskyddsgarrantin ryker... //E | |
| Jag tror inte rostskyddet ryker för att du trimmar. Däremot kan man säkert "hänvisa" till trimningen till en hel del andra mekaniska / elektroniska saker på bilen om man trimmar (även om det i realiteten är tveksamt om det faktiskt har med trimmet att göra egentligen). | |
|
Nej nej nej hur sjutton skulle BMW kunna bevisa att rostskyddet blir påverkat för att man bytt en lampa eller Chippat bilen??? Den motiveringen skulle jag vilja läsa haha |
|
| Garanti är ett frivilligt åtgande (till skillnad frånkonsumentköplagen) där villkoren kan sättas godtyckligt. Om det framgår av garantiviölkoren att trimning medför förlorad garanti så är det så. Däremot har man fortfarande lagstadgad reklamationsrätt, on motorn rasar kan det dpck skyllas på trim, men om något helt annat går sönder spelar inte trimmet någon roll map reköamationsrätt. Sen får de förstås inte ändra garantivillkoren efteråt, så står det inget om trim eller "modifieringar" etc ska garantin gälla.Läs garantivillkoren. | |
|
En garanti kan inte heller göras sämre än konsumentköplagen. ------- //Lövet |
|
| Jag vill inte vara någon glädjedödare, men kostnader för garantiåtaganden skulle säkert skjuta i höjden om det medgavs för alla trimmade bilar, vilket skulle leda till prishöjningar för alla. | |
|
Jo naturligtvis är det så. Men ingen här tror att BMW´s garanti någonsin kommer täcka fel orsakade av trim, eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.