AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.576

Förlorad garanti

Sida 1 av 2
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
En kompis berättade att hans brorsa chippade sin 335a och blev efter det uppringd av BMW som berättade att de fått meddelande om mjukvaruuppdateringen via hans telefonuppkoppling och att han därför förlorat all garanti.

Någon som varit med om det?
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Låter konstigt, det är ju inte direkt så att telefonoperatörerna lämnar ut uppgifter om trafik osv, inte direkt lätt att få ut såna iaf inte ens om det är nått olagligt som på går., tror knappas BMW har tillgång till det då det inte är olagligt att ändra databoxens mjukvara.
Det låter mest som bullshit faktisk.

Men din kompis bror kanske skickade ett sms med regnummer och att han hade chippat bilen till BMW ;-)
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Är det så att nyare BMW med telefon/internet "kommunicerar" med BMW (exv. flaggar för kommande service)? I sådana fall låter det ju inte helt otroligt.... Har inte Volvo ett liknande system?

Förstår inte riktigt hur telefonoperatörerna kommer in i det här, men någon annan kan ju utveckla det?

CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
operatörerna har inget att göra med det om det är bilen själv som ringer å skvallrar till BMW :-)
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Låter som en obegåvad skröna. Även om BMW fick uppgiften m.h.a sitt eget system skulle de knappast ringa till bilen och framföra något om detta. Det räcker ju att de har uppgiften och kan titta närmare på det i händelse av garantiärende.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Låter som någon ville spela kompisens brorsa ett spratt? ;)
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Tror han sa att det hände när han kopplade in och installerade sin Iphone. Bilen "talade" om för BMW att den var uppdaterad med ny mjukvara via den uppkopplingen.

Har frågat kompisen vilken trimningsfirma brorsan lämnat in den hos, - han skulle återkomma.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Låter inte otroligt, min säljare sa att BMW skulle kunna styra / se servicetillfällen via bilens uppkoppling. Eftersom det är möjligt att uppdatera delar av mjukvaran via iDrive med en delad internetuppkoppling så är det inte omöjligt att man även får tillgång till annan information?
R1
1.063
R1000
E90-335i, X3 3,0i E83
Va det så här de sa när de ringde?

Guten tag, Herr Esel, möchten wir ihnen mitteilen, dass sie nicht mehr eine garantie auf ihr auto und Sie werden sehen, passen sie und give a damn, dass manipulea BMW auto ECU.
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
R1000:
Hahah du är ju bara för rolig :D
Jo
211
JockeX
Touareg
Min kompis brorsas lillebrors dotters svärfarfar var med om något liknande, har jag hört. Han bor förvisso i egypten men mubarak ägde bimmern ifråga och mubarak, strax innan han blev avsatt, fick också ett liknande samtal från BMW egypten. Många spekulerar i om det var detta som egentligen blev hans fall.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Ahahahahaaaaaaaaaaaaaaaa - dagens skratt :P

Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Måste erkänna att jag tycker det lät lite otroligt men kompisen säger ju att det hände...
Har inte fått något svar ännu ang. var han trimmade men jag kollar igen och återkommer.
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Fick svar av polaren. Det var ett BSR-kit han installerat och det var inte BMW Sverige som meddelade att garantin var borta utan det var BMW Frankfurt. De hade sett detta på telediagnos på bara en vecka. BSR hade sagt att det inte tyckte det var några som helst problem eftersom han har ju motorgaranti via dom men enligt polaren så skulle han inte få andra garantijobb utöver motor heller. Bara service enligt plan.

Han var heller inte nöjd med BSR-trimmet. Efter en körning till fjällen med några omkörningar gick bilen in i något felläge och vägrade gå snabbare än 70. Efter stannat bil och motor gick den som vanligt men han tycker inte att det funkat så bra..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I så fall bryter BMW mot svensk lagstiftning. De måste bevisa att felet är relaterat till trimmet innan de nekar någon garanti. Det säger sig självt att man inte kan neka garanti på en trasig AC eller liknande bara för att det ligger annan mjukvara i bilen.

-------
//Lövet
Länk
Jo
178
Johisco
BMW M6 -09
Porsche Boxster S 2009
Andreas;

Sa samma sak men det är andrahandsinformation.... Kan ju vara min kompis som uppfattat det som att all garanti var borta fast det bara gällde motorgarantin. Men å andra sidan har de säkert möjilghet att ganska långt neka garantiärenden med hänvisning till att felet beror på onormalt slitage bla bla.. pga trimningen.
Verdi
Ja, då lär ju inte han köpa nån mer BMW.

Btw, fungerar det där teleservice i Sverige? Jag har det på min men det kanske inte fungerar eftersom den är från Tyskland?
Framförallt försvinner goodwill.
Intressant, om man läser under FAQ på länken ovan så fungerar det bara om man har navi business/professional på 3:orna. Så alla snikutr 335 därute klarar sig :)

Länk
Cartéen
Är detta något som bara sitter på nyare modeller typ 2011 och framåt eller även äldre modeller?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.