|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger så har ja fått konstaterat ett växellådshaveri på min 745LI E66 -04. det började med att jag fick upp en felmeddelande i displayen där det stod följande: -Transmission failsafe! Drive moderately -Positions P,R,N,D possible. Forward travel only in 3rd/5th gear. Engaging gear without brake possible. have the problem checked by the nearest BMW service. och när jag skulle lägga i Parkering -Gearbox position P fault! och när jag skulle lägga i backen -Engaging of reverse may not be possible. Reduced acceleration. Have the problem checked by the nearest BMW service. Det är en väldigt kostsam renovering alternativt byte sa Bavaria till mig, renovering 35-40t byte 70-80t. Så nu är frågan vart i landet finns det någon duktig som har "bättre" priser än Bavaria, gärna tips om någon varit med om liknade, eller som sagt tips på verkstäder. helst runt stockholm upp till gävleborg. | |
| Hej är du säker på att du har ett friskt batteri ,de kan bli alla möjliga fel om du har för lite kräm i batterit. | |
| Länk | |
| denna länk kan du nog glömma såg att de var till 735 tror inte de är samma låda. | |
|
Jorå de ska vara samma låda, det är samma motorfamilj N62 till och med. Länk Länk Ställer mig också lite skeptisk till att de ska vara lådan, vet ju iofs inte så mycket om bilen, hur långt den gått tex. Skulle lika gärna vara elektroniken som spökar? Känns som de är ofta BMW byter på känn. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Länk Fråga efter Per Jag betalade 23-24.000:- någonstans för en total renovering av en automatlåda till en Ford Explorer en bil som är fyrhjulsdriven vilket innebär fördelningslåda osv kontroll och oljebyte plus en total renovering av själva automaten. Resultatet blev kanonbra och jag fick 6 månader garanti. Nu har du visserligen en helt annan typ av bil/låda, säkert dyrare att reparera men skulle inte tveka på att anlita STS igen de är riktigt duktiga och proffesionella. |
| jag har varit med om liknaden problem då har det varit förlåg batterispäning batteri problem. | |
| Laga.se säljer beg. lådor kan väl inte vara fel på alla jag skulle chansa på en sådan | |
| Dessa lådor, speciellt de första åren har problem med nergångna momentomvandlare, värt att tänka på när man köper begagnat. | |
|
Jag skulle börja med att byta till ett nytt AGM-batteri. Hade på min ett dåligt batteri som gav en massa konstiga felmedelanden, bl a några av de du nämner. Bytte till sagda batteri, fick det inprogramerat och har sedan dess inte fått tillbaka några felmeddelanden. Kan kanske vara värt att testa innan du skickar in bilen på en kostsam och kanske onödig reparation. Funkar lådan korrekt när du inte har några felmeddelanden? Om den gör det skulle jag testa med det nya batteriet innan. Niklas Fransosen |
|
|
Tacksam för alla möjliga svar, Bilen har gått 14500mil, så detta ska inte behöva hända om det inte är något "barnfel". Nu när jag fått några svar så tror det kanske kan vara batteriet. Anledningen är att det ibland INTE börjar direkt när man startar bilen, har den stått några dagar så kan det ta ett par mil el liknande innan det kommer. TIPS om det ultimata batteriet för denna. AGM-batteri tipsade fransosen om. tpfh |
|
|
Tror att du får satsa på ett BMW Original AGM batteri (runt 3600....) för bästa resultat. I mina sökningar när det var aktuellt för mig hittade jag inget alternativ, men det kan finnas nåt som jag inte hittade. Tyckte till slut att det var enklast att köpa rätt sort på BMW så man säkert vet det både passar i bilen och funkar. Glöm nu bara inte att det ska kodas in och att BMW gärna tar rejält betalt för det. För inkodningen kan du kanske kolla med Per på Bil&Motorteknik i Huddinge eller som jag föredrar Spiros på Danviks Bil inne i stan. Bilen verkar stänga ner sånt som drar ström när den står still varför den alltid startar, vilket lurar en att tro att allt är OK när batteriet är kört. Det blir ju mer uppenbart att det är knas med batteriet om den inte startar men e65 verkar vara smartare än "husse" :-) Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.