AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.006

felkod avgastemp diesel

si
28
silverlight
525da M-sport Touring -06
325i sedan -92
Hej alla!

Min sambo var inne och besiktigade vår e61:a 525d 06 härom dagen.
Bilen gick igenom, men vi fick ett bra att veta, och det var en sparad felkod:
P0545 Avgastemperaturgivarkrets låg (Bank 1 Givare 1)

Är det någon som vet vad det innebär? Bilen går jättebra och det finns inga varningsmedddelanden, och som sagt den gick ju igenom besiktningen så det verkar inte vara nått fel med avgasvärdena

/Silverlight
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det är en sensor innan katalysatorn.

Kan det ha ngt att göra med att bilen kanske går med för låg temperatur ? Det är ett ganska vanligt fel på E6X diesel. Kolla kylvattentempen i OBC menyn (googla). Den bör ligga runt 90-92 grader.
si
28
silverlight
325i sedan -92
Sim:

Jag kollade faktiskt motortempen häromdagen, jag kom upp i 88 grader, så det var inte så farligt fel tycker jag. Men kan det vara så enkelt att Egt givaren är paj?
si
28
silverlight
325i sedan -92
Jag har dammsugit nätet på Bmw dieselbilar med liknande felkoder, och många får täppt partikelfilter i samband med detta. Det verkar som att givaren går paj, och sen kör inte bilen den självrengörande processen i partikelfiltret. Får man nån indikering i instrumentpanelen eller Idrive när bilen renar partikelfiltret?

Jag har köpt en givare, tänkte bara höra om någon vet om Givare 1 är den som sitter i Katalysatorn, för sen sitter det ju en likadan givare innan partikelfiltret?

Jag har också funderingar på att ta ner partikelfiltret och göra rent det när jag ändå är där och håller på

Länk
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Att reningen skulle komma upp i starttemp på vintern det kan du nästan helt glömma..och om reningen startat det hör du och känner på lukt syns ingen indikering ..men det luktar ganska bränt samt så hett så det knäpper under bilen när du stänger av
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.