AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.772

Aktivera cd växlar porten E60

me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Tjena!
Jag har sökt och sökt och sökt ännu mer läst och läst men fan inget svar.
Ringt till nästan alla BMW verkstäder och alla säger olika saker. Jag ska sätta dit min dension 500 i en 520 -04 med förberedelse för cd växlare och business stereon.

Mitt problem är vart fan kan jag aktivera min cd växlare? Jag ringde 4 olika BMW idag. Ingen verkar fatta vad jag ska göra. Den ena påstår att jag måste uppgradera hela bilens programvara vilket jag inte tror på. Den andra säger att den redan är aktiverad eftersom att jag har förberedelse för den. Villet jag inte tror på heller. Så fortsätter det såhär.
Fick pris från en annan BMW verkstad på 4000 kr ??

När jag läser BMW orginal DIY för installation utav exempelvis iPod interface. så står det att man programmerar in bara den funktionen genom att gå in på CCC och sen retrofit menyn sen bara trycka på aktivera. Borde inte det vara exakt lika enkelt om man ska aktivera porten till cd växlare?

Hittar många som frågar men få svar.

Någon som kanske sitter på en DIY från BMW mot cd växlare på E60? Eller har någon som kan hjälpa mig? Rekomendera verkstad? Vad som helst?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Bilar med CD-växlar förberedelse måste kodas efteråt. Såhär skrev en amerikanare som installerat det i sin bil:

Yes of course additional source require coding/programming otherwise will not show up ... Dension act as CDC in addition to whatever many source you have now you'll get CD1-6 ... CDC prep is just the wiring. Also, when you have the dealer do coding have them code it as iPod interface (Dension will announce itself as iPod interface) not CDC ... as it'll fail if you do ... as you probably already know too the device must be already installed during coding ... can't really code it w/o it at the dealer and install it at home afterward.

Jag tror inte bilen behöver en komplett mjukvarauppdatering, då man endast lägger till en option. Jag håller på att lära mig lite om kodning av extra utrustning, men det är givitvis en bit från Kista till Köpenhamn... ;-)
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Hmm så installera enheten och be BMW koda in iPod interface. Det som gör mig förbannad är att BMW inte verka vad dem pratar om iaf dem som jag pratade med. Jag tycker stt det är så super löjligt att exakt hela bilen ska uppdateras när det står klart och tydligt i BMW's egna DIY att man bara ska öppna porten genom SSS. Men det där var intressant faktiskt hoppas det fungerar om jag kör på det viset då. Läste även om ett System som heter autologic jag fattar inte vad det är men det ska tydligen göra saker och ting enklare. Länk . Haha jag har faktiskt ganska nära till Köpenhamn. Jobbar i Göteborg så;) Inget är faktiskt omöjligt. Har själv försökt förstå mig på SSS men det är inte alls lätt..
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Länk längre ner på sidan 11 punkt 8 så enkelt borde det alltså vara? Ska skriva ut och ta med till bmw..
Jag hade en GW500 i min förra bil e91) och cd-växlarporten måste låsas upp. För att kunna göra det måste man ha en cd-växlare som ansluts och sedan uppdaterar bilens mjukvara. Så det var ett himla krångel och blev en skitdyr instalation. Köpte även bt1500 för handsfree till telefonen som blev en riktig besvikelse.
Men gw500 funkar hyfsat för musik, dock tycker jag inte att dom 11000:- det hade kostat mig innan det var klart var värt det
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
oj det va ganska dyrt ja, Jag köpte min gw 500 för 2500 begagnad installerade den själv och nu ska jag aktivera den, jag har fått tipset om att aktivera iPod interface istället då behövs ju inte någon cd växlare på plats. BMW har gett mig priser på allt från 2500-4000 enbart för aktiveringen. Men nu efter att jag har rå sökt hittade jag något som heter autologic. Den har en integrerad funktion för att aktivera just dension 500. Har orginal DIY från autologic om någon är intresserad den beskriver även hur dension ska monterad.

Det finns runt 50-100 verkstäder som använder autologic. Den är tydligen precis som BMW orginal program.

Så jag slipper gå till BMW och betala någon fantasi summa.
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
kan väll tillägga att jag fick reda på det här med autologic idag:)
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Bumpar lite, vill inte starta ny tråd. Men det är ju så att jag har business stereon på min bil med den lilla skärmen. Den ska tydligen inte kunna visa text eller så kallade id3 taggar? Då undrar Jag om någon vet hur jag kan göra detta möjligt? Finns det något i bilen jag kan programmera in så att det går? Typ aktivera för iPod?

kort och gott vill kunna visa id3 taggar med.
me
95
mevvan
BMW X5 3.0D xdrive 2009
Kan någon vänlig själ hjälpa mig snälla snälla!!

Jag aktiverade min dension 500 idag, menyn som kommer upp på i-driven mer cd 1-6 är framme. Men jag kan inte välja cd 5 där dension ska vara aktiv. Jag har kollat installationen och den är rätt jag har fungerande usb minne på. Men inget händer cd 5 är grå och går inte välja. snälla blir galen !! hjälp mig innan jag bränner upp bilen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.