AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.097

Konstig motortemp efter thermostatbyte

Visa användare
50
Ferr
X1 25e -21
320i -99
Hej alla glada!
Jag har bytt vattenpump, termostat samt termostathus på bilen.
Den gick problemfri i några veckor men sen EFTER jag fyllde på kylaren med mer vatten tog det någon dag tills tempen börja "Tjaffsa" Den når inte till arbetstemp när jag kör men ifall den står på tomgång och jag varvar lite (vilket jag gjorde när jag skulle lufta ur) så når den arbetstemp tills man kör iväg då den sjunker igen.
Någon som vet varför detta händer? är det fel termostat tror ni?
MVH

Bayerische Motoren Werke
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Varför fyllde du på efter några veckror? tänkte har själv luftat flera bmw och aldrig fyllt på efter veckor. tar den vatten?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Förmodligen termostaten som hängt sig öppen efter din beskrivning.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
50
Ferr
X1 25e -21
320i -99
Jag fyllde på med vatten eftersom att efter vattenpumpsbytet så hade jag inte fyllt den ordentligt med vatten och glykol såg jag just därför var jag tvungen att göra de. Den tar inte vatten nej!

Jag funderar på att byta termostat igen tror ni att det fungerar då?

Bayerische Motoren Werke
Om termostaten har hängt sig så ser du det när du demonterar den. Ta kvitto på den nya om den som sitter i funkar... =)
Visa användare
50
Ferr
X1 25e -21
320i -99
Okej hur ser jag det:O
Måste jag byta termostathus nu IGEN bara för att jag ska byta termostat? :/

Bayerische Motoren Werke
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Hej. Verkar ha samma problem som Ferr. Bytte vattenpump termostat+hus. Verkar som att därifrån jag beställde termostathuset var samma leverantör som original eftersom dom hade slipat bort bmw märket. I alla fall har luftat hur mycket som helst(ca 5 olika tillfällen) men temperaturen är inte som den skall. Är det kallt ute så kommer tempen upp i precis över det blåa. Stannar man bilen och står på tomgång kommer tempen upp till mitten. Kör man sedan iväg sjunker tempen under det första strecket. Någon mer än mig själv som tror att termostatet är i öppet läge hela tiden? Hur skall man övertyga stället man köpt den ifrån och reklammera termostaten? Hoppas det går smidigt. Arbetstempen skall väl vara vid mitten
på en 325i 2001 eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
CETE, troligen en luftficka eftersom du fick problemet direkt efter byte av pump och termostat.

Dessa motorer kan vara kinkiga att lufta om man inte gör på rätt sätt! Och även när man gör rätt kan det ta upp till en timme att lufta dem...

Hur gjorde du när du luftade motorn?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Full värme fill fläkt. öppnade luftskuven ända tills det kommer vatten vilket det göt hela tiden nu. har
luftat mer än en timme. Har hänt samma sak en gång på min e36. Helt ny termostat var defekt då.
el
62
elbing
320i Touring -01
Hade liknande problem på min gamla m40. Körde med "pirat" termostat och den gick kall hur mycket jag än luftade. Köpte original och vips fick jag rätt arbetstemperatur.

//
Roger
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Cete, fronten i så kraftig uppförsbacke du kan finna och se till att varva upp motorn några gånger för att blåsa ur luftfickor med luftningsskruven öppen.
Se till att efterfylla i exp.kärlet vartefter nivån sjunker.

Fläkten räcker det om du har på halv fart, men max värme i kupén.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Precis varit ute och gjort så som Johan B beskrev att man skulle göra. Samma problem. På tomgång är det rätt arbetstemperatur. Kör man iväg går temperaturen ner under första strecken efter det blåa. Har reklammerat termostaten. Hoppas på bättre tur med den nya. Återkommer när jag fått en ny......
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Hej igen. Fått ny termostat. Inga problem med luftningen. Temperaturen fungerar klockrent nu. Den gamla termostaten var i öppet läge hela tiden. Spolade vatten genom den på sidan som termostaten sitter i termostathuset och det rinner konstant vatten genom termostaten. Nu är man glad igen.
Visa användare
50
Ferr
X1 25e -21
320i -99
Jag köpte ny termostat och bytte till de nya så nu funkar allting som det ska, innan var det pirat så det är nog därför. men alla ska ha tack för tips och hjälp :)

Bayerische Motoren Werke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.