AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.757

BMW 318 e36, beteer sig extremt konstigt på sistone

bi
75
bi_em
e36 318i -96
Gällande bmw e36 318 , motor: m43.

Hela cirkusen började för en vecka sedan då bilen dog mitt i vägen. Bärgningsmannen antog det var bensinpumpen, bytte den och bilen gick igång efter sen dog den samma sekund. Skickade den till en verkstad, de gjorde en diagnos och fick fram lmm.

Åkte till skroten och hämtade lmm, den fungerade fortfarande inte. Hämtade en annan, då fungerade bilen klockrent!

En vecka senare, dvs idag jag parkerade bilen vid jobbigt som vanligt, sen nu när jag kom tillbaka och försökte starta den så brummar den mellan 1000 motor varv och 500, och ibland konstant 1000-till-800 men man hör brummandet. Jag kör upp den mot Solna för att testa och få igång bilen. Jag låter den stå i en halvtimme sen testar jag igen, om jag inte ger gas så dör bilen.

Jag antog det var lmm, jag kopplade ur den, fortfarande så dog bilen. Gick ut för att kolla efter läckage, istället luktar det bränt, inte från motorhuven utan från vänster sida, baksätet ungefär.

Nu är den inlämnad på bmw solna men jag har inte heller direkt råd för att betala för en märkes undersökning för någon tusenlapp när det finns billigare. Vad kan felet bero på? Jag har kollat runt, något säger tomgångsmotorn och något säger lambasond?
bi
75
bi_em
e36 318i -96
Kan tillägga de surrar från någon rem när jag kallstartar bilen ibland eller kör på någon vattenpöl eller bromsar in när det är trafikljus! kan var det någon rem som spökar?
Hade jag varit som dig till att börja med, så kolla ditt batteri. Låter löjligt kanske, men ger det inte tillräckligt, så kan bilen bete sig knasigt. Har varit med om detta på min gamla E36:a och då var det batteriet som inte orkade ge fullt. Snubben på Bmw Hbg förklarade att bilen kräver en del och måste vara okej. Där fanns ström för start osv, men det klarade inte av när man ville gasa osv.
Nu sköt och hostade min också, men jag tänker mest innan du byter en massa saker på bilen, så be dem eller någon mäta ditt batteri och kolla så det är friskt.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Sitter inte soppapumpen under baksätet? Kan det vara reläet till den som är lite paj? Jag hade liknande bekymmer på en annan bil och felsökte genom att bygla soppapumpreläet med en bit kabel. Bränd lukt kan ibland vara jordfel eller annat elfel, typ kabel i kläm...

Hoppas det löser sig!
Du skrev in under tiden som jag skrev.

Har du kollat över dina slangar, så den inte tar tjuvluft.

Tycker man läser ofta här när någon lämnar den på verkstad, så säger de mer eller mindre alltid Lmm.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
bi
75
bi_em
e36 318i -96
Alright. Ska kika på bilen måste bara få hem den först från BMW solna på något sätt. Men när det kommer ljud från remmen vid starter(ungefär 3 sekunder), är det ett tecken de dags att bytas eller dags att spika dit ett motorskydd?
bi
75
bi_em
e36 318i -96
Det visade sig vara bakaxel-oljan som var helt tömd och fylldes på. Kan den göra ett sådant problem?

Två saker som även behöver bytas är dessa artikel-nr:

13711739574

13411247641

Men jag hittade varken på mekonomen eller skruvat.se , vart kan jag hitta dessa delar? förutom BMW Sverige.
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Tänkte precis ge dig tipset om veckad bälg, men såg att det första nr. på res delar var den. Min bälg var av på ett ställe. Riktigt lurigt att hitta med blotta ögat. Hade samma fel på min 316- 96:a. Efter bytet fungerade den utmärkt. Dom enda ställen som jag känner till att beställa denna del är BMW eller här: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.