AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.707

Bakaxeln gick åt helvete idag... behöver lite hjälp

jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Hejsan alla!

Idag när jag skulle ta min pärla på en sväng så precis innan jag skulle lägga i 2an så smällde de något sjukt och jadu antar att bakaxeln gick för den går ju inte att köra längre... Nu är ju frågan vart får man tar i bakaxel lättast har sökt på blocket men hittar inget direkt och vilka olika bakaxlar kan jag ha utan att det blir helt fel tänker då på utväxling osv.. :) någon som skulle våga gissa vad det skulle gå på att lämna in till verkstad om jag inte får tag i delar?

Uppskattar alla svar mvh joakim.

Jag vet att det fanns andra trådar men hittade inte det jag ville veta och många trådar var så gamla. sry igen.

jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Glömde säga att jag kör en 325 e36 ! :)

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det slutväxeln/differentialen du menar när du säger bakaxeln?

Har du tittat undertill, om det är mer skador? Drivaxlar, infästningen till slutväxeln med mera? Inget problem med växellådan?

Du borde ha 3.15 som utväxling i differentialen. Men alltid värt att dubbelkolla. Normalt gör man ju detta genom att rotera hjulet och notera hur många varv kardanaxlen snurrar och hur många varv hjulet snurrar. På din bil så ska kardanaxeln snurra 3.15 varv när du vrider hjulet ett varv. Eller om du vill vara riktigt noggrann, vrider du hjulet 13 varv så ska kardanaxeln snurra 41 varv.

En begagnad differential hittar du på de vanliga platserna såsom bildemonteringar, samlingssidor (laga.se, bildelsbasen.se, etc), självplock och annonser.
jb
63
jbrg90
325 e36 -93
Ja det är nog det jag menar :)

Nej jag har inte hunnit med att kicka på de men får bli nu någon dag efter jul:/

Okej de kan ju va bra att veta :)

Undrar va detta kan kosta om man lämnar in på verkstad bara..

Vet ej var du bor, men en skrot i Stockholm som jag tycker är bra är Allbil. Deras hemsida finns på nätet. De har det mesta och är snabba med frakt osv om du inte finner en i din närhet.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Vad det skulle kosta att byta på Bmw kan jag gissa att de gör det på c:a 4-5 timmar också gånger 11-1400:- / timme.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
so
119
sofresh
Bmw M3 e92
Min bakväxel gick med sönder i somras, jag är ingen bilmekaniker. Men jag bytte den själv, gick bra som fan måste jag säga!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.