AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
54.351

Kollade på bil, fick ej provköra?!

Sida 9 av 9
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Ja du har en poäng. Oseriös säljare kan man misstänks.

Leverans var ett konstigt ordval. Visst kan jag tänka mig att man ska vara hyfsat överens om pris och så, att man kollat av sin kravlista. Men provkörning är ett rätt tidigt steg i min process.

Jag känner nu att jag ska satsa på åtminstone en 2009:a. Lovade mig en gång att aldrig köpa något som är "förrförra" modellen, efter att min Suzuki RGV 250 90 havererade i Husquarna. Skön hoj annars. Rödmarkering vid 12000 rpm och en härlig motorkaraktär!
Jag måste ändå berätta om en erfarenhet.
22 Bast var jag eller nåt sånt och skulle möta en kompis i bromma och var en halvtimme tidig.
Så jag gled in med min peugot 106 i nissan i Bromma för att titta på lite nya bilar.
Då kom säljaren fram en man i 50+
"Hej kan jag hjälpa dig"
Sa som det var.
"Jag bara tittar lite ska möta en kompis om 30 min och jag är lite tidig och behöver döda lite tid"

Säljaren
"Jaha"
"vad gör du idag" osv"
Vi småpratade lite och sen sa han.
"Vill du prova den?"
Sen kom han med nycklarna.
"Du kan ju köra en kvart 20 minuter om du hinner"

Jag provade lite och återvändesedan, fick lite broshyrer och finanseringersalternativ.

Jag fick också hans kort och minn att jag tyckte att han var så trevlig och öppen och tillmötesgående och serviceminded att om jag nån gång ska köpa en ny bil så kommer jag kontakta honom.
Jag har en hög med visitkort som jag alltid sparar och tror nog att det ligger kvar där än idag.

Ska nog ta och leta upp det.
Hade inte samma tur på Bilia i Malmö för några år sedan när vi skulle köpa V70 pga tillökning x2. De hade en fin lågmilad V70 2,5T begagnad vi var intresserade av då.

Där mötte jag en av de allra mest otrevliga säljare någonsin som direkt på ett otrevligt sätt frågade mig och min höggravida hustru om vi "...bara ville ha en upplevelse eller verkligen köpa bilen?"

Jag svarade att om jag skall betala 200kkr för en bil vill jag gärna prova den innan, det tror jag även du som köpare hade velat.

Då ursäktade han sig och förklarade att de hade haft problem med flera som satt i system att "provköra" bort till Elgiganten och ett trädgårdcenter intill för att frakta hem olika varor och att hans säljchef var fly förbannad på detta. Antalet provkörningar stod inte alls i proportion till antal sålda bilar tyckte chefen.

Till detta ställer jag mig dock lite kluven - jag tror man trots allt kan vinna en och annan kund på att faktiskt rekomendera dem att utnyttja den i "vardagliga livet", samtidigt som jag kan förstå frustrationen över oseriösa spekulanter.

Om vi köpte bilen? Inte en chans då säljaren hade stuckit när vi skulle lämna tillbaka den 15min senare. Ridå som man säger...
Kristoffer_L: Du får inte glömma att detta var Malmö. Var det dessutom Bilia på Jägersro vilket ligger beläget nära diverse "kända" områden i Malmö så förstår jag säljaren till fullo. Vi hederliga hamnar dessvärre i kläm pga andra.
St
504
Stockholm-1
340i Touring
I3s
Vissa är fräcka, vilket seriösa personer får lida för när säljare inte vet vem som är vem!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Det sjukaste jag upplevt var när jag skulle titta på en MB S-klass W220 hos BilCity i Danderyd.

Bilen stod intryckt i ett hörn, så högersidan var helt dold. Snackade en del med försäljaren och tittade genom dokumentationen, förklarade att jag var intresserad av en ren kontant affär och undrade om han kunde ta fram bilen så att jag kunde syna den närmare (inte provköra) Fick svaret att vi skulle skriva köpekontrakt innan han skulle ta fram den!!! Gick därifrån och återvände aldrig mer.

Åkte istället ner till Tyskland där jag fick suverän service av bilhandlaren och körde sedan hemåt i min nyinköpta S600 :)

Crli94: jodå, det var ju precis vad det handlade om :-) Men om man ändå spelar på generaliseringar och stereotyper så är både jag och min fru blonda (lägg därtill en tvillinggraviditet i v25) som letar V70...så trots att vi kände oss som värsta folkhemsreprestentanter så verkade det ändå som att vi även tillhörde "fel" kategori för en V70 hos Bilia Jägerso :-)
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har en närmast identiskt dålig erfarenhet av Bilcity Danderyd. Samma story - jobbigt att ta fram bilen. Provkörning efter köp.

Det är märkligt att säljarna inte fattar att man aldrig kommer handla någonsin hos dem efter ett så dåligt bemötande.

-------
//Lövet
Förmodligen säljer de alldeles för mycket bilar på annat håll, eller så har de för liten provision på lönen :-)
Blir kanske vanligare och enklare i framtiden med bilhandel som hos kvd, där handlar man först och provkör sen..:-)
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Hos KVD är det inga problem att inspektera och provköra innan budgivning/köp. Bara att åka dit och säga att du vill provköra så får du det.

Jo så är det, inom vissa tider, dock verkar flertalet bilar på kvd säljas just på "distans" och sen provkör man bilen före betalning om man vill. I det skedet kan man dock inte dra sig ur affären bara för att man inte "gillade" bilen utan då ska det vara om bilen inte uppfyller beskrivningen. Drar man sig ur ändå måste man väl minst betala slagavgiften.
Helt otroligt, det är ju liksom grejen att man ska kunna kolla skicket ochn provköra bilen "innan" man köper, binder dom upp en med köpekontrakt innan så kan dom sälja vilken skit som helst.

Det är bara banna såna handlare, de självdör automatiskt efter ett tag och förstår dom inte hur man gör affär så har dom inte i branschen att göra, amatörer helt enkelt.
Fl
32
Flatline76
120d M-pkt -12
Jag har haft ett antal bilar i mitt liv och haft både bra och dåliga säljare.

Roligaste var när jag skulle köpa en tjänste bil (audi) Visste precis vilken jag skulle ha och gick till Audi i Täby.... Fick vänta i 30 min innan en säljare orkade komma fram och då var jag typ ensam i hallen.. så jag berättade att jag hade tänkt beställa en ny bil men eftersom man blivit totalt ignorerad så gick jag till en annan Audi handlare och beställde. Sa ett par väl vald ord till säljaren innan jag gick och fick mig ett gott skratt när han började med alla möjliga bortförklaringar till varför jag fick vänta så länge...

Och BMW solna har bra och dåliga säljare.. Köpte min senaste bil från dem och han knappt komma in innan en säljare kom fram och hjälpte mig.. visade sig att jag hade köpt en bil av honom för 4 år sedan och han kom ihåg mig samt vilken bil jag köpt när vi började snacka..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.